شماره ۴۷۷ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۷ دي
صفحه را ببند
دریاچه شورابیل 2 دختر جوان را بلعید
تفریح مرگبار 10 دانشجو در دریاچه یخی
غواصان هلال‌احمر با عملیاتی نفسگیر در آب‌های یخی، جسد2 دختر جوان را از آب بیرون کشیدند

شهروند|شکسته شدن یخ‌های دریاچه شورابیل 10 دانشجو را در یک قدمی مرگ قرار داد. در این حادثه با نجات 8 نفر، 2 دختر جوان غرق شدند. وقتی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی برای جشن پایان امتحان‌هایشان قصد داشتند روی دریاچه یخ بسته شورابیل عکس یادگاری بگیرند، هرگز تصور نمی‌کردند حادثه‌ای هولناک در کمین‌شان است.
آخرین روز امتحانات دانشجویان با خاطره‌ای تلخ پیوند خورد. ساعت 16:19 دقیقه عصر روز پنجشنبه 25 دی‌ماه، 10 دانشجوی دختر و پسر درحالی‌که از جلسه امتحان خارج شده بودند به قصد گرفتن عکس یادگاری دوربین‌هایشان را آماده کردند. کمی آن طرف‌تر از دانشگاه، دریاچه شورابیل قرار داشت، به سمت آن‌جا رفتند و هرگز نمی‌دانستند خطر در چند قدمی‌شان کمین کرده است. سطح دریاچه یخ بسته بود و دانشجویان برای گرفتن عکس، یکی‌یکی روی یخ‌ها قدم گذاشتند. هنوز دوربین‌هایشان را تنظیم نکرده بودند که ناگهان ورق برگشت. خنده‌هایشان به فریاد تبدیل شد و با شکسته شدن یخ‌های سطح دریاچه ناگهان 10 دانشجو درحالی‌که دست‌هایشان در دست یکدیگر گره خورده بود به داخل آب سقوط کردند. صدای شکسته شدن یخ‌ها و فریاد کمک‌خواهی به گوش می‌رسید. وحشت به راه افتاده بود و خانواده‌هایی که برای تفریح به دریاچه شورابیل آمده بودند نظاره‌گر این حادثه هولناک بودند. لحظات به کندی سپری می‌شد، چند نفر برای کمک به دانشجویانی که درحال غرق شدن بودند وارد عمل شدند. چند دختر و پسر از آب بیرون کشیده شدند اما کمی آن طرف‌تر 2 دختر دانشجو درمقابل چشمان وحشت‌زده شاهدان حادثه به زیر آب رفتند و ناپدید شدند.
عملیات    نفسگیر غواصان هلال‌احمر
با مخابره این خبر به پایگاه هلال‌احمر اردبیل بلافاصله امدادگران و غواصان راهی محل حادثه شدند. هوا تاریک شده بود، و عملیات سختی پیش روی غواصان قرار داشت. امدادگران با پروژکتورهای مخصوص سطح دریاچه را روشن کرده بودند. تا این‌که بعد از 4 ساعت جست‌وجو جسد 2 دختر جوان توسط غواصان هلال‌احمر از آب بیرون کشیده شد. بهرام غیبی مدیرعامل هلال‌احمر اردبیل در رابطه با جزییات عملیات جست‌وجوی غرق‌شدگان در آب‌های سرد دریاچه شورابیل به «شهروند» گفت: «ساعت 16:19 دقیقه روز پنجشنبه خبر غرق شدن 2 دختر دانشجو در دریاچه شواربیل به هلال‌احمر اردبیل گزارش شد. با دریافت این خبر بلافاصله یک تیم عملیاتی متشکل از 25 غواص و نیروی امدادی به محل حادثه اعزام شدند. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد 10 دانشجو به علت شکسته شدن یخ‌های سطح آب به داخل دریاچه فرورفته بودند که 8 نفر از آنها همان دقایق اولیه با کمک مردم از آب بیرون کشیده شده، اما 2 دانشجوی دختر در دریاچه غرق شده بودند. همین موضوع کافی بود تا غواصان ماهر هلال‌احمر برای بیرون کشیدن اجساد غرق‌شدگان وارد عمل شوند. دمای آب در حدود 15 تا 20 درجه زیر صفر بود و حتی ماسک‌های اکسیژن غواصان هر 5 دقیقه یک‌بار یخ می‌بست، تا این‌که بعد از 4 ساعت عملیات نفسگیر غواصان، جسد 2 دختر جوان از دریاچه یخ زده بیرون کشیده شد. 2 نفر از دانشجویان که حال عمومی‌شان مساعد نبود هم به بیمارستان فاطمی اردبیل منتقل شدند.»
زوایای حادثه
بررسی‌های کارشناسان در محل دریاچه شورابیل نشان می‌داد نازک بودن قطر یخ سطح دریاچه باعث شده یخ‌ها ترک بردارند. در این حادثه دانشجویان پسر توانسته بودند همان دقایق اولیه خود را از آب بیرون بکشند، اما 2 دانشجوی دختر بر اثر دمای پایین آب و ناتوانی در خروج از آن غرق شدند.
بهرام غیبی در رابطه با غرق‌شدگان این حادثه به «شهروند» گفت: «الهام سلیمان‌زاده و لیلا یونسی 2 دانشجوی رشته ادبیات دانشگاه محقق اردبیل بودند که در این حادثه به کام مرگ فرو رفتند. یکی از این 2 دانشجو ساکن شهرستان پارس‌آباد و دیگری ساکن مراغه بود و بقیه دانشجویان از افراد غیربومی منطقه بودند.»
وی با بیان این‌که اجساد تحویل پزشکی قانونی شده است، اضافه کرد: «عملیات اصلی امداد و نجات توسط سازمان آتش‌نشانی شهرداری انجام شد و هلال‌احمر در امر امدادرسانی مشارکت داشت.»
صدیف بدری شهردار اردبیل هم در رابطه با این حادثه گفت: «تمامی دانشجویان به طریقی خود را از آب بیرون می‌کشند اما 2 دختر غرق شده درحالی‌که دست در دست هم داشتند به داخل آب فرو رفتند و نتوانستند خود را بیرون بکشند. غرق شدن این دانشجویان درست در کناره دریاچه و در ۱۰ متری لبه دریاچه رخ داده بود.»
با این حال به گفته شاهدان ماجرا بعد از غرق شدن 2 دختر دانشجو تعدادی از دانشجویان برای نجات آنها وارد عمل شده بودندکه تلاش‌هایشان بی‌نتیجه مانده بود. علی محمدی رئیس شورای شهر اردبیل هم در واکنش به این حادثه دردناک گفت: «با وجود این‌که همان لحظات اولیه حادثه یک طناب برای نجات غرق‌شدگان به داخل دریاچه انداخته شده بود اما آنها به خاطر سرمای شدید و یخ زدن انگشت‌های دستشان نتوانسته بودند واکنشی نشان دهند. کوشش‌های دیگر برای نجات جان این 2 دختر جوان بی‌نتیجه ماند و در نهایت با حضور نیروهای امدادی اجساد آنها از اعماق دریاچه بیرون کشیده شد.» رئیس شورای شهر اردبیل معتقد است حوادث اینچنینی به دلیل بی‌توجهی شهروندان به تابلوهای هشدار اطراف دریاچه رخ می‌دهد.

دیدگاه‌های دیگران

ن
ناشناس |
مخالف 0 - 0 موافق
مایه تاسف است که دانشجو بجای تفکر وتعقل بدون اندیشه وغرق درافکار شادی بخش چنین عمل کند. شاید کمبود تفریح درمقطع زمانی خاص این حوادث رارقم میزند.

تعداد بازدید :  448