شماره ۴۷۷ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۷ دي
صفحه را ببند
خنده مداوم ایران در جامی کم ابهام
سردار شدن بعد از آزمون دشوار

شهروند| انتقام‌هایی که باید گرفته می‌شد، ستانده شده و حالا می‌رویم تا با برتری بر امارات، علاوه بر سرگروهی برای دومین‌بار در تاریخ
جام ملت‌های آسیا با امتیازهای کامل به دور بعد برویم. افسانه گل نخوردن تیم کی‌روش، گوش آسیا را کر کرده و طبیعی است که آسیا احترام ویژه‌ای برای این غول بازدارنده
 قائل شود.
حرفی برای بردن
وقتی دنیس برکمپ آن گل رویایی را وارد دروازه نیوکاسل کرد، آزمون روزهای نوجوانی‌اش را سپری می‌کرد و حالا وقتی سردار، گلی شبیه به شاهکار او وارد دروازه قطر کرد، «هلندی بدون‌پر» احتمالا افسوس می‌خورد چرا از هواپیما می‌ترسد و نمی‌تواند زننده آن گل مشابه را از نزدیک ببیند. سردار آزمون به جبران ناپرهیزی و ترک موقت گل با ضربه سر، ترجیح داد به هنرمندانه‌ترین شکل ممکن دروازه قطر را باز کند؛ درست مثل فن نیستلروی. کی‌روش گفته، آزمون او را یاد مهاجم سابق منچستر‌یونایتد می‌اندازد. او البته فقط در لحظه گل شبیه برکمپ بود وگرنه صورت پر از اشکش پس از مصدومیت منجر به تعویض، شباهتی به چهره عمدتا سرد ستاره هلندی نداشت. قطر در روزی که تنها در ثانیه‌های پایانی یک خطر مهم ایجاد کرد، تهدیدی برای تیم کی‌روش محسوب نمی‌شد. آزمون پس از اطلاع از وخیم‌نبودن مصدومیتش و قطعی شدن حضور در بازی مقابل امارات، چنان آماده بود که مدام سلفی‌های بی‌خطر می‌گرفت!
دست‌های رو شده
درست مثل مرحله گروهی لیگ‌قهرمانان، در جام ملت‌های‌ آسیا هم فاصله زیاد تیم‌ها نسبت به هم باعث شده تکلیف بیشتر تیم‌های صعود کرده از گروه‌های 4گانه قبل از بازی‌های دور سوم مشخص شود. برتری یک بر صفر ژاپن مقابل عراق و پیروزی پرگل اردن بر فلسطین (ضعیف‌ترین تیم جام)، صعود تیم دیار آفتاب تابان را قطعی کرد تا آنها هم به جمع دیگر خیال‌راحت‌های دور سوم شامل استرالیا، کره‌جنوبی، چین، ایران و امارات بپیوندند. در گروه اول مطابق انتظار، کره‌جنوبی و استرالیا با برتری در 2 بازی اول صعود کردند. استرالیای میزبان با زدن 8 گل و تنها یک گل خورده، بهترین تیم جام در نتیجه گرفتن بوده اما کره حتی با اولی اشتلیکه، سبیلوی حاضر در فینال جام‌جهانی 1982 هم قدرت گذشته را ندارد و در بازی‌های این تیم شور و قدرتی برای پایان دادن به انتظار 55ساله جهت کسب سومین قهرمانی در جام ملت‌های آسیا دیده نمی‌شود. عمان و کویت به‌عنوان 2 تیم از تیم‌های عمدتا ضعیف عربی حتی در بازی دوم هم حرفی برای گفتن نداشتند.
بازگشت  عربستان
صاحب رکورد بیشترین دوره قدرتنمایی در آسیا، پس از دریافت گل اول بازی با کره‌شمالی خیلی از طرفدارانش را ناامید کرد اما ناگهان به خود آمد و با بازی خوب حزازی، ورق را به سود خودش عوض کرد. برتری 4 بر یک سبزها و شکست ازبکستان از چین، علاوه بر قطعی شدن صعود چینی‌ها باعث شده حالا عربستان برای رسیدن به یک‌چهارم نهایی تنها محتاج یک تساوی در بازی فردا مقابل ازبکستان باشد. دوم نشدن در این گروه یک الزام است چون هیچ تیمی دوست ندارد مقابل استرالیایی که به احتمال زیاد تیم اول گروه نخست می‌شود، صف‌آرایی کند؛ هرچند جدال با کره‌جنوبی هم دردسرهای خاص خود را دارد.
ایران  باشکوه
ما با 2 پیروزی، بار خودمان را بسته‌ایم؛ درست مانند امارات اما مسأله این‌جاست که برتری در بازی آخر مرحله گروهی مقابل امارات، ایران را صدرنشین و جدال احتمالی با ژاپن را در یک‌چهارم ‌نهایی منتفی می‌کند. در این گروه، قطر و بحرین حرف زیادی برای گفتن نداشتند. ضعف آنها در جامی که بیشتر از همه ادوار قبلی، کشور عربی دارد، بازتاب سیه‌روزی فوتبال این منطقه آسیاست؛ جایی که زمانی غول‌هایی مثل عربستان، امارات و کویت را داشت. 9 تیم عربی جام تا پایان دور دوم رقابت‌ها، 5 برد و 13 باخت رقم زده‌اند که بدترین نتایج اعراب در یک تورنمنت آسیایی محسوب می‌شود.
سهل  و  ممتنع
در گروه چهارم، فلسطین در همان ابتدای راه، هدف خود را مشخص کرده بود؛ نشان دادن خود به آسیا و نه صرفا نتیجه گرفتن! عراق در یک بازی نفسگیر با یک گل مغلوب ژاپن شد؛ آن‌هم درحالی‌که اگر داور اجازه ادامه حمله آخر به عراقی‌ها را می‌داد، شاید ژاپن پیروزی را از دست می‌داد. ژاپن 6 امتیازی صعود کرد و دومین ابهام مرحله گروهی در پایان بازی ژاپن مقابل اردن و عراق مقابل فلسطین از بین می‌رود.
پرامید مثل ایران
تیم ملی پس از برتری روحیه ساز ساعت 11 و 30 دقیقه دیروز از سیدنی به بریزبین، محل انجام بازی با امارات پرواز کرد؛ آن هم پس از یک تمرین ساده و ریکاوری. در این بین بیک‌زاده بعد از بازکردن دست گچ گرفته‌اش مراحل درمانی جدید را شروع می‌کند؛ هرچند همین حالا هم از تمرین کردن غافل نمی‌شود. روحیه خوب کی‌روش و اعضای تیم در هواپیما، نشانه‌ای از تسخیر زمین بریزبین به دست یوزپلنگ‌ها خواهد بود؟ این‌جا و آن‌جا، همه  امیدوارند.

 


تعداد بازدید :  105