شماره ۴۷۷ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۷ دي
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از دو گردهمایی دو جناح سیاسی کشور
اصلاح‌طلبان در تهران، اصولگرایان در قم

فرشید غضنفرپور| آخرین روزهای هفته گذشته دو گردهمایی بزرگ سیاسیون همایش سراسری اصلاح‌طلبان و اجلاس دو روزه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، فضای رسانه‌ای کشور را تحت‌تأثیر خود قرار داد. هرچند سایه رسانه‌ای همایش اصلاح‌طلبان تا اندازه زیادی بر اجلاس دو روزه جامعه مدرسین افتاد اما نباید از یاد برد که اجلاس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد آن‌قدر اهمیت داشت که ناطق نوری که در هفته‌های گذشته از وی به‌عنوان میهمان و سخنران ویژه همایش سراسری اصلاح‌طلبان یاد می‌شد نه‌تنها به این همایش نرفت بلکه پیامی هم نفرستاد و در عوض شخصاً در اجلاس دو روزه جامعه مدرسین قم شرکت کرد. اجلاسی که مقام معظم رهبری برای آن پیام صادر کرد. علی لاریجانی در آن به‌عنوان سخنران حضور یافت و محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب نیز «سلام گرم رهبری را به علما و مراجع تقلید» رساند.
لاریجانی:  نباید در مورد مذاکرات
 اطلاعات غلط پمپاژ کرد
به گزارش شفقنا، علی لاریجانی رئیس مجلس در نهمین اجلاس دو روزه جامعه مدرسین حوزه علمیه به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت و با بیان این‌که ایرانیان قربانیان اصلی تروریسم هستند، گفت: با این حال حامیان دیروز تروریست‌ها امروز نگران تروریسم شده‌اند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود به مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 6 کشور اشاره کرد و با تأکید بر این‌که نباید اطلاعات غلط را در مورد مذاکرات پمپاژ کرد، عنوان داشت:  هستند برخی اشخاص که به دلیل سوءظن‌‌ها و حدسیات نگرانی‌هایی را در داخل کشور به وجود می‌آورند ولی لازم است توجه داشته باشیم که همبستگی بیشتر در داخل طرف مقابل را متوجه این حقیقت می‌سازد که ملت ایران، پای دستاوردها و چارچوب‌هایی که رهبری تعیین می‌‌کنند   همدلانه ایستاده‌اند.
وی افزود:  شیطنت‌هایی هم در داخل آمریکا و به دلیل رقابت‌های سیاسی و همچنین گرانفروشی در مذاکرات صورت می‌گیرد هرچند رفتاری که آمریکایی‌‌ها در مذاکرات اخیر داشتند بسیار تاسف بار بود و نشان داد که آنها قابلیت کافی برای حل موضوع ندارند. علی لاریجانی همچنین از طرحی خبر داد که توسط نمایندگان مجلس دنبال می‌شود و براساس آن چنانچه غربی‌ها در زمینه تحریم‌ها گام جدیدی بردارند ایران فناوری هسته‌ای را در هر درجه‌‌ای از غنی‌سازی ادامه دهد.
آیت‌الله محمد یزدی، رئیس حوزه علمیه قم نیز در این همایش 2روزه علما را اثرگذاران در نظام سیاسی و اجتماعی کشور دانست و گفت:  نباید در نگهداری و حفظ بنیان و اساس اسلام کوتاهی کنیم؛ دولت‌ها می‌آیند و می‌روند ولی روحانیت نهادی ثابت و موثر است؛ هر دولتی تفکراتی دارد و نظراتی را اعمال می‌کند ولی بدانیم که ولی‌امر داریم و رهبر معظم انقلاب در رأس حاکمیتی این کشور کم نعمتی نیست و حرکت ما براساس نظرات ایشان است.
در ادامه این اجلاس حجت‌الاسلام محمد محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری نیز با بیان این‌که امروز می‌بینیم که تمام تلاش دشمنان در این راستاست که به جهانیان بگویند نظام اسلامی کارآمدی ندارد در حالی‌ که همه مردم به این نظام امیدوار هستند، گفت: دشمنان درصددند که عنوان کنند این حکومت نمی‌تواند نیازهای مردم خود را نیز تأمین کند و به کار جامعه بشری نمی‌آید.
وی با اظهار امیدواری به این‌که اجلاسیه جامعه مدرسین بتواند نتایج بسیار بیشتری از گذشته برای مردم و نظام اسلامی به ارمغان بیاورد، خاطرنشان کرد: می‌بینیم که امروزه روحانیت شیعه در اوج عزت بوده اما این مسأله را هنوز آنطور که باید و شاید برای مردم تبیین نکرده‌ایم.
در تهران و در همایش سراسری اصلاح‌طلبان اما برخلاف قم که موضوعات مختلف پیش‌روی روحانیت شیعه سرفصل سخنرانی‌ها بود، شرکت‌کنندگان دو موضوع اتحاد برای انتخابات و نیز تلاش برای رفع حصر را محور سخنرانی‌های خود قرار دادند.
سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات که قرار بود در همایش سخنرانی کند برای این همایش پیامی صادر کرد که در آن از «استقامت و تلاش ارزشمند شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» تشکر کرد و در عین حال با تشکر از مسئولان دولتی برای فراهم آوردن امکان برگزاری چنین همایشی تأکید کرد:  «خداوند منان را سپاسگزاریم که در دولت تدبیر و امید زمینه گردهم آمدن این جمع با رویکرد نزدیک‌تر کردن دل‌ها و زمینه‌سازی برای حضور و مشارکت، نشاط گروه‌ها و تشکل‌ها و به‌طورکلی مردم در عرصه سرنوشت فراهم آمده است و همچنین باعث تقویت این امید می‌شود که به یاری خداوند هر چه بیشتر به فضای سیاسی باز و سالم نزدیک‌تر شویم تا همه دلسوزان بتوانند نقش خود را در جهت پیشرفت کشور و نزدیک‌تر شدن به اهداف بلندی که انقلاب داشته است ایفا کنند» در همایش روز پنجشنبه اصلاح‌طلبان آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز طی پیام مفصلی به شرکت‌کنندگان در این همایش تصریح کرد:  «التزام به نظام جمهوریت، مستلزم التزام به وجود احزاب و تشکل‌های سیاسی قدرتمند و فراهم ساختن زمینه‌ فعالیت رسمی و موثر آنها با سلایق مختلف داخل خانواده انقلاب و نظام اسلامی است و بدون وجود احزاب و نهادهای سیاسی مستقل از دولت و سایر قوا، امکان تعمیق نظام جمهوریت و وصول به اهداف نهایی چنین نظامی ممکن نیست.» ‌هاشمی‌رفسنجانی در ادامه پیام خود تأکید کرد: «ضرورت دارد کلیه مسئولان دلسوز کشور و به‌خصوص دست‌اندرکاران انتخابات، بسترهای مناسب را برای جلب مشارکت حداکثری مردم از طرق مختلف، ازجمله فراهم ساختن زمینه‌ فعالیت رسمی و گسترده احزاب و تشکل‌های سیاسی مهیا سازند و از اعمال شیوه‌هایی که موجب محدودیت حق انتخاب مردم و گردش آزاد و قانونمند قدرت می‌شود خودداری کرده و خود را مکلف به اجرای قانون و حفظ حق انتخاب آزاد و رقابتی مردم که حقیقتاً «حق الناس» محسوب می‌گردد، بدانند».
راهبرد اصلاح‌طلبان برای انتخابات
 ‌سال آینده باید روشن و شفاف باشد
 مهم‌ترین سخنران همایش سراسری اصلاح‌طلبان را می‌توان محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان دانست که ضمن اشاره به اهمیت انتخابات مجلس دهم خطاب به اصلاح‌طلبان شرکت‌کننده در همایش گفت:  ما به مجلسی نیاز داریم که سعه‌صدر داشته باشد. برای همین برنامه ما در ‌سال آینده پیروزی در انتخابات مجلس است. اگر مشارکت مردم در انتخابات‌ سال آینده مجلس بالای 50‌درصد باشد قطعا پیروزی از آن اصلاح‌طلبان خواهد بود.
عارف با تأکید بر این‌که راهی جز اجماع کامل نداریم، گفت:  ما درون جریان اصلاحات نیاز به همگرایی و اجماع کامل داریم. درسال گذشته فاز اول پیروزی خودمان را با توکل به خدا به‌دست آوردیم و آن را پشت سر گذاشته‌ایم که رعایت اخلاق، ‌عقلانیت و همدلی در  رسیدن به این پیروزی موثر بوده است.
معاون اول دولت اصلاحات در ادامه سخنان خود با اشاره به نقش اصلاح‌طلبان در پیروزی حسن روحانی گفت:  چه بخواهیم و چه نخواهند ما در روی کار آمدن دولت سهیم بوده‌ایم، بنابراین باید تلاش کنیم تا این دولت موفق شود که خوشبختانه روند حرکت دولت نیز بسیار خوب و موفقیت‌آمیز بوده است و در این بین جا دارد ما به شرایط روی کار آمدن آن هم توجه کنیم انتظار ما این است که همه نهادهای حکومتی، ازجمله مجلس، این دولت را یاری کنند و با توجه به شرایط منطقه‌ای و جهانی که وجود دارد در چارچوب مسئولیت‌پذیری به دنبال حل مشکلات باشند،  زیرا امروز باید از کشور ما فقط یک‌صدا شنیده شود.
عارف در ادامه با بیان این‌که باید بتوانیم با توجه به این وحدت و همدلی به مشکلات به‌وجود آمده فائق آییم و مسأله حصر را با درایت و از طریق مراجع قانونی حل‌وفصل کنیم یادآور شد:  امروز بیش از هر زمان دیگری ما به همگرایی نیازمندیم و همه جریان‌ها باید منافع ملی را به منافع جناحی ترجیح دهند. جبهه اصلاحات یکی از مهم‌ترین جبهه‌های اصلی کشور است هر چند نقش بسیار مهمی در پیروزی انقلاب داشته است، اما ما ادعای انحصارگری نداریم و آن را یکی از مهم‌ترین جریان‌های انقلاب می‌دانیم.
او درباره استراتژی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ‌سال آینده نیز گفت:  ما می‌خواهیم راست بگوییم اما نیاز نیست همه راهکارهای خودمان را بیان کنیم. در مورد رهبری انتخابات ‌سال آینده سکوت کرده‌ایم و در موقع لازم راهبرد خودمان را بیان می‌کنیم که راهبری انتخابات ‌سال آینده باید روشن و شفاف شود.
با کسانی که راه اصلاحات را عوضی بروند تسویه   می‌کنیم
عبدالواحد موسوی‌لاری عضو جامعه روحانیون مبارز نیز در این همایش طی سخنانی با بیان این‌که در این نشست، جریان اصلاح‌طلبی دو تابلوی‌ سال ۸۴ و‌سال ۹۲ را در مقابل خود دارد، گفت:  تابلوی ‌سال ۸۴ می‌گوید که بدون وحدت حتی هنگامی که امکانات نسبی داریم ناموفق هستیم و تابلوی ۹۲ می‌گوید با تمامی محدودیت‌ها که برای ما ایجاد شده بود موفق بوده‌ایم و باید بگویم از این جلسه پیام وحدت و انسجام برخواهد آمد و نباید بگذاریم سرمان کلاه برود.
موسوی‌لاری در سخنان خود به اصولگرایان معتدل و به گفته او کسانی که «ایرانی و اسلامی می‌اندیشند» توصیه کرد به جای تلاش برای یکی شدن با افراطی‌ها با مردم و روشنفکران آشتی کنند. او همچنین درباره پروژه حذف اصلاحات در جامعه که به گفته موسوی‌لاری از سوی جناح مقابل پیگیری می‌شود نیز گفت:  برای یک‌بار هم که شده خود را با واقعیت‌ها وفق دهید. شما در انتخابات مجلس هفتم و مجلس هشتم و همچنین در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم و دهم آن‌طور برخورد کردید و دیدید که در انتخابات 92 جریان اصلاح‌طلب توانست مسیر را عوض کند و همه آن داوری‌ها و پازل‌ها را به هم بریزد و همه اینها نشان می‌دهد که آن روش ناکارآمد حذف به نتیجه نخواهد رسید. سخنان موسوی‌لاری تهدیدی ضمنی را نیز متوجه جریاناتی کرد که به گفته او، راه اصلاحات را عوضی بروند. عضو جامعه روحانیون مبارز تصریح کرد:  اگر کسانی سوءاستفاده کنند یا در راه رفتن عوضی حرکت کنند جریان اصلاحات با آنها تسویه قلمی و قدمی خواهد کرد و خرج خود را از آنها جدا می‌کند.
سید‌هادی خامنه‌ای دبیرکل مجمع نیروهای خط امام نیز در سخنانی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ‌سال گذشته اظهار کرد:  وقتی رهبری فرمودند که رأی مردم حق‌الناس است یا این‌که همه در انتخابات شرکت کنند حتی کسانی که ما را هم قبول ندارند مفهومش این است که کسانی که ما را قبول ندارند به کسی که دلشان می‌خواهد رأی می‌دهند نه کسی که من می‌خواهم و مفهوم این مسأله این است که ممیزین نباید بیش از حد در صلاحیت‌های مردم دخالت کنند و اگر واقعا مسئولان و ممیزین به سخنان مقام معظم رهبری اعتقاد دارند باید به این مطلب اهمیت بدهند.
او گفت: منظور از حق‌الناس فقط شمارش آرا نیست بلکه باید کسانی که حق شرکت در انتخابات دارند بتوانند به افراد موردنظرشان رأی بدهند. کسی حق ندارد کسی را از نظام بیرون بدارد و امیدوارم انتخابات آینده، انتخاباتی باشکوه مبتنی بر ارزش‌های انقلاب و اسلام باشد.
رسول منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی نیز که دلیل سخنرانی خود در این همایش را «جای خالی دبیرکل حزب اعتماد ملی» عنوان کرد در سخنانی با اشاره به بررسی سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: درخواست دارم قاعده‌ای که در قانون انتخابات و نظارت استصوابی شورای نگهبان که در دوره چهارم مجلس تصویب شده است که در آن حق بر اصل مجرمیت است،  مگر این‌که خلافش ثابت شود، تغییر کند. او همچنین ضمن تمجید از علی مطهری درباره وقایع روز یکشنبه گذشته مجلس گفت:  آقای مطهری آدم شجاع و دانشمندی هستند و باید به اقدامات هنجارشکنان تذکر دهیم، لذا آرزو می‌کنم ‌ای کاش مرجعی بود که این بی‌قانونی و قانون‌شکنی نمایندگان را محکوم می‌کرد.
هفته‌ای که با نطق علی مطهری در صحن علنی مجلس طوفانی آغاز شد با دو همایش اصلاح‌طلبانه و اصولگرایانه در تهران و قم پایانی آرام و در عین حال تعیین‌کننده داشت. جامعه مدرسین نهمین اجلاس خود را در شرایطی برگزار کرد که دیگر تشکل بزرگ اصولگرایان یعنی جامعه روحانیت مبارز به تازگی تغییرات وسیعی را در سطح مدیریتی خود شاهد بوده است، هرچند به نظر نمی‌رسد جامعه روحانیت در آینده اصولگرایان نقشی تعیین‌کننده را برعهده بگیرد اما جامعه مدرسین با برگزاری اجلاس روزهای چهارشنبه و پنجشنبه نشان داد از توانایی بالایی برای بسیج بزرگان روحانیت برخوردار است. در طرف مقابل اما غیبت سیدمحمد خاتمی و علی‌اکبر ناطق‌نوری در همایش روز پنجشنبه اصلاح‌طلبان را می‌توان حاکی از این واقعیت دانست که این جناح سیاسی هنوز تا زمان برگزاری همایشی بزرگ چنانکه رویای آن را در سر می‌پرورانند فاصله زیادی دارد، فاصله‌ای که البته نشان داده‌اند برای کم کردنش می‌توانند با هم به اتحاد برسند.


تعداد بازدید :  131