شماره ۴۷۷ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۷ دي
صفحه را ببند
بررسی «شهروند» ازهفته پرنوسان بورس و تصمیم‌های تازه برای هدایت بازار
ابهام و زیان سهامداران خرد ادامه دارد

الهه محمدی| شاخص بورس که پیش از اعلام نتیجه مذاکرات هسته‌ای و جو مثبت روانی حاکم بر بازار رکوردهای تازهای را فتح می‌کرد، پس از اعلام تمدید مذاکرات تا تیرماه‌ سال آینده به یک باره از تب و تاب صعود افتاد و نزولی شد. به‌طوری که حتی خبرهای خوش شاخص‌های کلان اقتصادی مانند نرخ 4‌درصدی رشد اقتصادی نیمه نخست‌ سال و نرخ تورم نزولی هم نتوانست آن را به حال قبل بازگرداند. با این حال بعد از تمدید مذاکرات هسته‌ای شاخص بورس با نوسان اما رو به نزول گام برمی‌دارد. هرچند دربرخی از روزها انتشار خبری چند واحدی آن را مثبت می‌کند ولی روز بعد به روند نزولی خود بازمی گردد. در این حوزه حتی تغییر ریاست سازمان بورس، که پیش از این تصور می‌شد تأثیر مثبتی بر روند بازار بگذارد، موثر نیفتاد و نزول‌های مکرر همچنان ادامه دارد. در این خصوص افت و خیز هفته گذشته هم با وجود وعده‌های داده شده برای بهبود وضع کنونی، اندکی تأمل‌برانگیز است.
شرایط فرسایشی در بازار سرمایه
موج نا امیدی به بهبود در بازار دیده می‌شود اما دو تصمیم تازه برای اوراق خزانه و صندوق حمایت از بازار شاید امید به بهبود را  ایجاد کرده باشد.
در همین زمینه و در تحلیل روند هفته گذشته بازار، گیوکی عضو کانون حسابداری و حسابرسی به «شهروند» گفت: پس از ریزش شاخص درهفته‌های متوالی، هفته گذشته نیز سطوح حمایتی شاخص کل، پی در پی شکسته شد و فشار فروش سهام و افت قیمت‌ها تشدید شد. به‌طوری که درنهایت متأسفانه منجر به ریزش شاخص تا کانال 65‌هزار واحدی شد.
او ادامه داد: بازار سرمایه وارد شرایط فرسایشی شده و نگرانی‌های زیادی برای سرمایه‌گذاران و مسئولان به وجود آورده است؛ به همین دلیل جلسات مختلفی بین مسئولان سازمان بورس و اعضای کمیته ثبات بازار سرمایه برگزار شد و تشکیل صندوق تثبیت بازار یکی از نتایج این جلسات است. به گفته وی این صندوق از ارکان مالی است که به منظور کنترل شرایط نگران‌کننده در بازارهای سرمایه تشکیل می‌شود و منابع آن توسط سازمان بورس اوراق بهادار تأمین می‌شود.گیوکی افزود: همچنین خبرها از برنامه دولت برای رونق بازار سرمایه حکایت دارد که به نظر می‌رسد با اجرای آن، راه برای رونق هرچه بیشتر بازار سرمایه کشور فراهم شود که انتشار این اخبار در اواسط هفته توانست تقریبا تأثیر مثبتی بر شاخص بگذارد و تغییرات شاخص را به‌طور محدودی مثبت گرداند. وی با اشاره به این‌که نوسان جزیی از بازار سرمایه محسوب می‌شود خاطرنشان شد: اما در چنین شرایطی کنترل این نوسانات از عهده سرمایه‌گذاران حتی سرمایه‌گذاران حقوقی نیز خارج شده است و سهامداران بورسی را هر روز ناامید‌تر از روز گذشته می‌کند که در نتیجه باعث خروج سرمایه‌های آنها از بورس و عدم ورود نقدینگی به بازار خواهد شد.
زیان بالا برای تازه واردها
معاون مالی اداری کارگزاری پارس نمودگر ادامه داد: از طرفی یکی از معضلات جدی بازار سرمایه وضع شرکت‌های پالایشگاهی و توقف تقریبا یک‌ساله برخی نمادهای این گروه است که احتمالا با توجه به افت قیمت نفت و مسأله کیفی‌سازی که بر قیمت سهام این شرکت‌ها تأثیر زیادی دارد با بازگشایی نماد این شرکت‌ها شاخص بورس افت بیشتری را تجربه می‌کند.  وی یادآور شد: از سوی دیگر پرداخت‌های پایان‌ سال و کمبود نقدینگی هم مزید برعلت شده تا شرکت‌های بزرگ هم توان خرید سهام را نداشته باشند. وی تأکید کرد: ریزش‌های مکرر و چنین حجم کاهشی‌ای باعث شده است که سرمایه‌گذارانی که تازه و بدون تخصص کافی وارد بورس شده‌اند با زیان قابل توجهی روبه‌رو شوند.
آینده پرابهام بازار
گیوکی درخصوص روند آتی بازار افزود: احتمالا تا روشن شدن ابهاماتی مانند بودجه و باز شدن دوباره نماد پتروشیمی بازار سرمایه همچنان با حجم معاملات کم روبه‌رو است مگر این‌که نتیجه مذاکرات مشخص شود و تحریم‌ها لغو شود.
وی گفت: به‌هرحال تحولات تأثیرگذار بر بازار، شاخص را در شرایطی بی‌ثباتی قرار داده و با توجه به درجه انعطاف و تأثیرپذیری بورس ایران نمی‌توان نظر درستی دراین‌باره بیان کرد.
تالار شیشه‌ای در هفته گذشته
این کارشناس بازار همچنین در تشریح جزییات بازار طی هفته گذشته گفت: در اولین روز معاملاتی هفته گذشته شاخص کل با ریزش سنگین 704 واحد کاهش، به 66.197 واحد رسيد و روند سراسر منفی خود را بار دیگر حفظ کرد تا آماده از دست دادن کانال‌های دیگر خود شود. در این میان بيشترين تأثير منفی بر شاخص را نماد فارس و تاپیکو بر جاي گذاشتند. محمدرضا گیوکی درگفت و گو با «شهروند» درباره شاخص فرابورس اذعان داشت: شاخص فرابورس نیز 17.1 واحد کاهش یافت که مارون بیشترین تأثير منفی را بر ايفكس بر جاي گذاشت. او درخصوص نماد بانک‌ها در بورس اظهارکرد: در اولین روز معاملاتی هفته گذشته بانکی‌ها جوی کاملا منفی داشتند و بیشتر نمادها به صف فروش رسیدند، اما در اواسط هفته با مثبت شدن شاخص، معاملات مثبتی داشتند و توانستند تأثیر مثبت خوبی بر تغییرات شاخص بر جای بگذارند. معاملات این گروه در اواخر هفته پرحجم و نسبتا متعادل بود. وی در باب انتشار اولین پیش‌بینی بانک گردشگری برای ‌سال 94 خاطرنشان شد: این شرکت در اولین پیش‌بینی ‌سال مالی منتهی به 1394.09.30 سودهر سهم خود را 197 ريال اعلام کرد که از خبرهای مهم این حوزه بود.
وی در گروه شیمیایی و پالایشی نیز، معامله‌ها را منفی ارزیابی و گفت: نماد فارس همچنان تأثیرات منفی خود بر شاخص را در پی دارد و یکی از منفی‌ترین نمادهای این گروه بوده است البته در روز میانی هفته همسو با تغییرات مثبت شاخص معاملات این گروه نیز در درصدهای مثبت صورت گرفت.
شیمیایی‌ها همچنان منفی
وی ادامه داد: در اواخر هفته روند گروه شیمیایی و پالایشی منفی خود از سر گرفته شد. این درحالی است که شرکت پتروشيمي پرديس سود هر سهم منتهی به شهریور 94 شرکت را مبلغ 3975 ریال پیش‌بینی کرده است، این شرکت در 3 ماهه نخست خود موفق شد به ازای هر سهم 854 ریال سود کنار بگذارد و 21‌درصد از پیش‌بینی‌هایش را پوشش دهد.
گیوکی اضافه کرد: احتمالا به دنبال کاهش قیمت نفت، نرخ گاز نیز کاهش می‌یابد که این کاهش، می‌تواند در بحث خوراک پتروشیمی‌ها خبر مثبتی باشد اما از طرفی کاهش نرخ محصولات پتروشیمی‌ها را به دنبال خواهد داشت. وی با اشاره به تحولات در گروه سیمانی‌ها یادآور شد: گروه سیمانی‌ها در هفته موردنظر متعادل و رو به منفی معامله شدند اما در روزهای پایانی معاملاتی جوی منفی داشتند و بعضا به صف فروش پیوستند.  وی افزود: شرکت سيمان تهران در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم منتهی به 29/12/93 شرکت را مبلغ 738 ریال اعلام کرده است، این شرکت در دوره 9 ماهه خود توانست به ازای هر سهم 357 ریال سود کنار بگذارد و 48‌درصد از پیش‌بینی‌هایش را پوشش دهد، همچنین شرکت سیمان خوزستان در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم منتهی به 29/12/93 شرکت را مبلغ 1002 ریال اعلام کرد که این شرکت در 6 ماهه خود به ازای هر سهم 663 ریال سود شناسایی کرد و 66‌درصد از پیش‌بینی‌هایش را پوشش داد.
نوسان خودرویی‌ها
وی در پاسخ به سوالی درباره گروه خودرویی‌ها اظهار داشت: در ابتدای هفته گذشته بیشتر نمادها درآستانه منفی معامله شده و صف فروش شدند.در روز میانی هفته این گروه توانست تأثیر مثبت قابل توجهی بر شاخص بگذارد و روند مثبتی در پیش گیرد اما برخی نمادها در روزهای پایانی هفته به صف فروش رسیدند. وی افزود: همچنین شرکت الکتريک خودرو شرق در جدیدترین گزارش 93 خود سود هر سهم شرکت را مبلغ 108ریال اعلام کرد که نسبت به پیش‌بینی قبلی شرکت بدون تعدیل گزارش شده است. این شرکت در گزارش 9 ماهه خود موفق شد به ازای هر سهم 96 ریال سود کنار بگذارد و 89‌درصد از پیش‌بینی‌هایش را پوشش دهد.  گیوکی در رابطه با ساختمانی‌ها نیز یادآور شد: ساختمانی‌ها نیز همسو با بازار جوی نسبتا منفی داشتند اما دراواخر هفته تقریبا با‌ درصدی مثبت معامله شدند.


تعداد بازدید :  133