شماره ۴۷۷ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۷ دي
صفحه را ببند
پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی: غیراوپکی‌ها جور اوپکی‌ها را خواهند کشید
قیمت نفت نیمه دوم 2015 احیا می‌شود

شهروند | قیمت نفت بعد از افت شدید در هفته‌های اخیر کمی ترمزها را کشیده به این ترتیب نزول ارزش با شیب بسیار کمتری انجام می‌شود یا این‌که بازرا نیم نگاه کم‌فروغی به رشد قیمت‌ها هم دارد در ادامه همین روند دیروز قیمت نفت برنت به 50 دلار هم رسید در مورد وست تگزاس اینترمدییت هم هر بشکه 47 دلار و 60 سنت ثبت شد. با این همه اگرچه قیمت نفت نزدیک به یک دلار افزایش یافت اما پیش‌بینی اوپک در مورد ادامه کاهش تقاضا به قوت خود باقی است و در نتیجه قیمت نفت در آستانه ثبت طولانی‌ترین کاهش هفتگی از مارس 1986 تاکنون قرار گرفته است. اوپک در تازه‌ترین گزارش خود پیش‌بینی کرده تقاضا برای نفت این سازمان به‌طور متوسط 28.8‌میلیون بشکه در روز خواهد بود که پایین‌ترین رقم در 12‌سال گذشته است. دو بانک گلدمن ساکس و سوشیت جنراله، از بانک‌هایی هستند که پیش‌بینی خود از قیمت نفت را کاهش داده‌اند.
در چنین شرایطی جنگ بین اعضای اوپک همچنان ادامه دارد و گروه‌های درگیر مدام رشته‌های هم را پنبه می‌کنند. نتیجه این‌که همزمان با ادامه سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در بازار جهانی کشورهای عضو اوپک به جای همگرایی و هماهنگی برای مدیریت عرضه نفت، مسابقه افزایش تولید و صادرات نفت راه انداخته‌اند. از این‌رو با کاهش قیمت نفت به محدوده بشکه‌ای 45 تا 47 دلار، تولید نفت مجموعه کشورهای عضو اوپک در آخرین ماه‌ سال 2014 میلادی (آذر 1393) با افزایش 142‌هزار بشکه‌ای نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده است.از 12 عضو اوپک 7 کشور تولید خود را در ماه دسامبر افزایش داده‌اند. عراق با 285.1‌هزار بشکه در روز بیشترین افزایش تولید را داشته است. تولید نفت اکوادور 13‌هزار بشکه در روز، کویت 14.6‌هزار بشکه در روز، عربستان 14.5‌هزار بشکه در روز، امارات 40‌هزار بشکه در روز و ونزوئلا 1.8‌هزار بشکه در روز افزایش داشته است. براساس این گزارش که بر پایه آمار منابع ثانویه تهیه شده است تولید نفت ایران نیز در دسامبر 2014 بالغ بر 9.5‌هزار بشکه در روز افزایش داشته و به 2.765‌میلیون بشکه در روز رسیده است.
در همین روزهاي ناامیدي برای تولیدکنندگان نفت، آژانس بین‌المللی انرژی با کاهش پیش‌بینی خود از میزان رشد تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک اعلام کرد در نیمه دوم ‌سال ۲۰۱۵ شاهد برقراری توازن مجدد در بازار نفت و احیای قیمت‌ها خواهیم بود.
براساس گزارش این آژانس، تولیدکنندگان غیرعضو اوپک امسال تولید خود را با سرعتی کندتر از آنچه قبلا پیش‌بینی می‌شد افزایش خواهند داد و این موضوع به ترمیم قیمت نفت کمک خواهد کرد. این اولین کاهش از زمان پیش‌بینی میزان تولید نفت ‌سال 2015 در ماه جولای است. براساس این گزارش، این کاهش تولید کشورهای غیرعضو اوپک منجر به «برقراری توازن مجدد» در بازار مواجه با فزونی عرضه در نیمه دوم‌ سال خواهد شد و قیمت‌ها را احیا خواهد کرد.
آژانس بین‌المللی انرژی در ادامه گزارش ماهیانه خود آورده است: «ترمیم قیمت، بدون در نظر گرفتن هرگونه اختلال عمده، امکان ندارد قریب‌الوقوع باشد، اما نشانه‌های موجود حاکی از آن است که روند قیمت‌ها معکوس خواهد شد.»
این گزارش همچنین حاکی است، به دلیل کاهش رشد عرضه کشورهای غیرعضو اوپک، عرضه بیشتری از سوی کشورهای عضو اوپک نسبت به قبل مورد نیاز خواهد بود. اوپک امسال باید 29.2‌میلیون بشکه در روز به بازار عرضه کند، که حدود 300‌هزار بشکه بیش از پیش‌بینی ماه گذشته است.


تعداد بازدید :  225