شماره ۴۷۷ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۷ دي
صفحه را ببند
نمونه‌های موفق از کشاورزی شهری در دنیا (1)

|  بهروز مهدیزاده |

16 اکتبر روز جهانی غذا توجه ویژه‌ای به نقش حیاتی کشاورزان خانوادگی در ایجاد یک سیستم غذایی جهانی پایدار کرده بود. همان‌طور که جمعیت جهان تا ‌سال 2050 به میزان 9میلیارد خواهد رسید، تغذیه جهان و حفظ منابع زیست‌محیطی کاهش‌یافته ناشی از چالش‌های امروز از موضوعات بسیار حیاتی برای مردم دنیا است. امروزه راه‌های متعددی برای حفظ اهداف فوق وجود دارد؛ یکی از این راه‌ها در دستان کشاورزان در مقیاس کوچک است، چه در روستا و چه در شهر، که به این نوع کشاورزی، کشاورزی‌شهری یا روستایی در مقیاس کوچک می‌گویند. این نوع فعالیت درحال کشت غذای مغذی و سالمی برای جامعه است، درحالی‌که از سیاره خود هم محافظت می‌کند. 60درصد جمعیت جهان تا ‌سال 2030 در شهرها زندگی خواهند کرد و تهیه غذا به این تعداد بدون راه‌هایی برای کشت و توزیع غذا در محیط‌های شهری به یکی از چالش‌های بزرگ تبدیل خواهد شد. کشاورزی شهری غالبا به‌دلیل محدودیت فضا مشکل است، اما این مسأله نتوانست مردم را در پرورش حیوانات، کشت میوه و سبزیجات در خانه، محل کار و باغ‌های اجاره‌ای متوقف کند. 5 نمونه زیر از موفق‌ترین مثال‌های کشاورزی شهری است که نشان می‌دهد چطور کشاورزی در مقیاس کوچک یا کشاورزی محلی یا منطقه‌ای در شهرها به‌سادگی تغذیه ساکنان شهر را انجام می‌دهد. این پروژه‌ها نه‌تنها مثال‌هایی است از تلاش‌وکوشش جهانی برای این‌که توجه این جمعیت در حال رشد را به این روش جلب کند، بلکه این سیستم می‌تواند فرم‌های متفاوتی را برای تأمین غذای مردم دنیا ارایه دهد.
مزرعه غذایی، دیترویت، میشیگان
مزرعه غذا یا مزرعه تغذیه، یک مزرعه شهری ساخته شده در یک منطقه بی‌نظیر است که خدمات کشاورزی به جامعه عرضه می‌کند. درواقع این مزرعه شهری فرصت‌های اقتصادی و غذای مغذی‌تری را برای همسایگان فراهم می‌کند.  Noah Link و Alex Bryan شرکتی را در ‌سال 2011 تأسیس کردند که از طریق آن یک مکان قدیمی از یک مدرسه در دیترویت را تبدیل به یک مزرعه
بازیابی شده کردند. هدف‌شان این است که بتوانند یک راه جایگزینی را برای سازماندهی سیستم غذایی ایجاد کنند و هم این‌که با این کار ساکنان محله قادر باشند تا از مزایای این مزرعه لذت ببرند که آیا خوردن محصولات به‌طور هفتگی در جعبه‌های این شرکت و رستوران‌های آن محله چقدر می‌تواند هم بر اقتصاد منطقه تأثیر بگذارد و هم در راحتی تأمین غذای مردم. این مزرعه درواقع آن چیزی که جامعه تقاضای آن را دارد تولید می‌کند این نیازها شامل سبزی‌های سالادی و انواع شاه‌توت هستند. مزرعه غذا در حال گسترش با احداث یک سیستم کشت‌آبی جدید به منظور تولید ماهی از قبیل گربه‌ماهی و ماهی‌های بزرگ دیگر است.
مزرعه:  فروشگاه و مزرعه:
 لندن، لندن، بریتانیا
اولین «مرکز کشاورزی شهری» در لندن به اسم مزرعه- فروشگاه دالستون احداث شد. این مرکز مدعی ارایه کشاورزی در مقیاس کوچک، ایجاد اشتغال و احداث واحدهای رستوران و کافه برای ساکنان منطقه است. مرکز کشاورزی شهری لندن در ‌سال 2011 با طرح یک برنامه اکو- اجتماعی افتتاح شد. فروشگاه:  مزرعه یک مثال بی‌همتا از کشاورزی شهری است. در داخل نمای یک‌بار فراموش شده، فضایی برای کشت آبی در مقیاس کوچک در نظر گرفتند. یعنی با استفاده از کوچکترین فضاهای تخریب‌شده یا دست‌نخورده توانستند واحدهای کوچک تولید محصول درست کنند. سیستم مغازه: مزرعه حتی یک مرغدانی و واحد تولید قهوه در سقف خانه‌ها دارد. هدف این پروژه نه‌تنها تولید غذا برای ساکنان شهر است، بلکه به دیگران در لندن ثابت می‌کند که تولید موادغذایی حتی بدون مزرعه‌های هکتاری امکان‌پذیر است. مرحله بعدی برای «اندرو مریت» و «پل اسمیث» در شرکت Something&Son راه‌اندازی سیستم مزرعه:  لندن است. این طرحی است که 3هزار مترمربع سقف‌های ساختمان‌های شهر را به واحدهای کشاورزی تبدیل می‌کند. هدف از این کار تولید سبزیجات و افزایش پرورش ماهی در راه‌های کاملا سازگار با محیط‌زیست بدون هدررفت مواد غذایی است.


تعداد بازدید :  129