شماره ۴۷۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۴ دي
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

مرگ هامفری بوگارت
58‌سال پیش، برابر با چهاردهم ژانویه 1957میلادی، ‌هامفری دیفارست بوگارت (با نام مستعار بوگی)، هنرپیشه و تهیه‌کننده سرشناس سینمای آمریکا، بر اثر ابتلا به سرطان مری در لس‌آنجلس درگذشت. بوگارت از‌ سال ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۰ در ۲۸ فیلم ظاهر شد که اکثر آنها گانگستری و تنها ۲ مورد در ژانر وسترن بود. حضور در فیلم‌های «شاهین مالت» در نقش سام اسپید به کارگردانی جان هیوستون و «کازابلانکا» از مایکل کورتیز از جمله چشمگیرترین نقش‌آفرینی‌های دوران حرفه‌ای بوگارت محسوب می‌شود.

درگذشت آقای مترجم
17‌سال پیش، برابر با بیست‌وچهارم دی 1376خورشیدی، محمد قاضی، مترجم برجسته ایرانی و مترجم آثاری چون «دن کیشوت»، «زوربای یونانی»، «مادام بوواری»، «سپید دندان» و «شازده کوچولو» به زبان فارسی، در ۸۴سالگی در تهران درگذشت. محمد قاضی ۵۰‌سال از عمرش را ترجمه کرد و نوشت که نتیجه تلاش او ۶۸ اثر اعم از ترجمه ادبی و آثار خود او به زبان فارسی است. او در ‌سال ۱۳۵۴ به بیماری سرطان حنجره دچار شد که پس از جراحی، به‌ علت از دست دادن تارهای صوتی، دیگر نمی‌توانست سخن بگوید و از دستگاهی استفاده می‌کرد که صدایی ویژه تولید می‌کرد، با این حال کار ترجمه را ادامه داد.

پیروزی انقلاب تونس
4‌سال پیش، برابر با چهاردهم ژانویه 2011میلادی، زین‌العابدین بن‌علی، رئیس‌جمهوری کشور تونس در پی ناآرامی‌ها و اعتراضات گسترده مردم تونس از قدرت کنار رفت و جای خود را به محمد الغنوشی، نخست‌وزیر سپرد. او سپس به همراه خانواده‌اش به عربستان‌سعودی گریخت. بن‌علی به مدت ۲۳‌سال قدرت را در تونس در دست داشت. او از افسران تونسی و رئیس سازمان امنیت تونس بود که در ‌سال 1987میلادی با کودتایی بدون خونریزی علیه حبیب بورقیبه، ریاست‌جمهوری را در دست گرفت.


تعداد بازدید :  348