شماره ۴۷۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۴ دي
صفحه را ببند
رونالدو با فریاد مرد‌ سال 2014 جهان شد
پرقدرت و مقتدر
کی‌روش و نکونام هم به ستاره پرتغالی رأی دادند

شهروند| این‌بار فریاد جای اشک را گرفت؛ همان‌طور که اقتدار بیشتر جای اقتدار کمتر را اشغال کرد. همان‌طور که به‌زعم خیلی‌ها، حق به حقداررسید. همان‌طور که به‌زعم خیلی‌ها، حق مانوئل نویر نادیده گرفته شد و باز هم فیفا به یک انتخاب عامه‌پسند تن داد.
برتری قاطع
وقتی تیری آنری به‌عنوان بازکننده پاکت حاوی نام برنده جایزه توپ طلای جهان روی سن آمد، بیش از 80 دقیقه از مراسم 90 دقیقه‌ای انتخاب بهترین‌های‌ سال 2013 فوتبال جهان می‌گذشت؛ مراسمی که با حضور‌هزار و صد میهمان و پخش تلویزیونی در 190 کشور دنیا شروع شد. رونالدو به شدت حریص و مشتاق شنیدن نامش بود: «انتظار برای شنیدن نامت، لحظاتی عجیب و دلهره‌آور را برایت رقم می‌زند.» درنهایت رونالدو وقتی نامش را شنید، درست مثل‌ سال گذشته ثانیه‌هایی سر به زیر انداخت و سپس روی سن حرف‌های جالبی زد: «این جایزه، پاداش تلاش‌های من است. می‌خواهم مثل مسی 4 توپ طلا بگیرم. امیدوارم‌ سال آینده هم در همین موضع باشم.» او کنار پسر آرام خود و مادرش که در سالن بود، فریادی از سرشادی سر داد. به دست آوردن 37.66‌درصد از کل آرا، رونالدو را برای سومین‌بار در مجموع و دومین‌بار به شکل متوالی مرد ‌سال جهان کرد. در کمال تعجب مسی با 15.76 بالاتر از نویر با 15.72‌درصد آرا در رده دوم قرار گرفت.
سایر جوایز
نادین کیسلر آلمانی، زن‌سال شد و رالف کلرمن که دومین قهرمانی متوالی ولفسبورگ در لیگ قهرمانان زنان اروپا را رقم زد، مربی‌سال فوتبال بانوان نام گرفت. یوآخیم لو هم در بخش مربیان فوتبال مردان از کارلو آنچلوتی و دیگو سیمئونه پیشی گرفت. جایزه زیباترین گل یا همان یادبود فرانس پوشکاش به رودریگس رئالی رسید. گل او به اروگوئه در یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی 2014، 42‌درصد از 3.3‌میلیون رأی مردم سراسر جهان را به خود اختصاص داد. گل خانمی به نام استفانی روچه دوم و گل فان پرسی سوم شد. تیم منتخب فیفا همچنین نفراتی داشت: نویر، راموس، داوید لوئیس، تیاگوسیلوا، فیلیپ لام، آنخل دی‌ماریا، آندرس اینیستا، تونی کروس، آرین روبن، کریس رونالدو و لیونل مسی. جایزه بازی جوانمردانه فیفا به‌طور مشترک به داوطلبان امور آماده‌سازی تورنمنت‌های برگزار شده توسط فیفا و به‌خصوص جام‌جهانی 2014 اهدا شد و هیروشی کاگاوا، ورزش نویس 90ساله ژاپنی که در جام‌جهانی 2014 به‌عنوان پیرترین خبرنگار، نهمین جام‌جهانی خود را هم از نزدیک دید به پاس خدماتش، جایزه ویژه ریاست فیفا را از دست بلاتر دریافت کرد.
حاشیه‌های مراسم
* آنخل دی ماریا ستاره آرژانتینی سابق رئال‌مادرید در حرکتی عجیب، هنگام امضا دادن به هواداران حاضر به امضا کردن پیراهن‌های رئال‌مادرید نشد./ * تونی کروس، مرد ‌سال فوتبال آلمان از بالاتر قرار گرفتن مسی از نویر شگفت‌زده شد و عدالت در انتخاب بهترین‌های جهان را زیر سوال برد./ * در محاسبه آرای آردا توران و سرمربی و کاپیتان تیم‌ملی تایلند اشتباه صورت گرفت. رأی توران، سیمئونه بود اما به نام مورینیو محاسبه شد. سرمربی تایلند به ترتیب به مسی، رونالدو و لام رأی داده بود اما فیفا آرای او را این‌گونه منتشر کرد؛ رونالدو، مسی و لام. در رأی کاپیتان تیم‌ملی تایلند، نویر   در ردیف سوم بود اما رأی او به شکلی عجیب در نتایج منتشرشده فیفا محو شد./ * کارلوس کی‌روش و کاپیتان جواد نکو‌نام درست شبیه هم به ترتیب به رونالدو، مسی و نویر رأی دادند.


تعداد بازدید :  330