شماره ۴۷۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۴ دي
صفحه را ببند
4 مزیت نادیده حمل‌ونقل عمومی

مریم شکرانی روزنامه نگار

یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد حمل‌و نقل، سیستم حمل‌ونقل عمومی است. حمل‌و‌نقلی که در سراسر دنیا، مردم را به استفاده از آن هدایت می‌کنند. روش‌های تشویق مردم به سمت سیستم حمل‌ونقل عمومی در دنیا بستگی به منطقه و فرهنگ آن جغرافیا دارد اما اصولی ثابت دارد. از همین رو امروز قصد داریم روش‌های متنوع تشویقی حمل‌ونقل عمومی در ایران را که شاید تا کنون به آنها توجه نکرده‌اید را با هم مرور کنیم. چرا که در ایران بسیاری از مردم معتقدند حمل‌ونقل عمومی کارآمد نیست و آزاردهنده است؛ حال آن‌که مزایایی دارد که آنها را نمی‌بینیم!
1- تمرین وقت‌شناسی:  سیستم حمل‌ونقل عمومی ایرانی، به گونه‌ای طراحی شده که رفتار قهری یا تنبیهی خودجوش با عزیزان بدقول و وقت‌نشناس دارد. در این سیستم برای رسیدن وسیله حمل و نقل، در بازه‌های زمانی مختلف معطل می‌شوید تا یاد بگیرید حتی برای یک بیرون رفتن ساده مجبورید ساعت‌ها وقت بگذارید. در این سیستم، از اصل غافلگیری برای آموزش شما استفاده می‌شود تا بدانید برنامه‌ریزی دقیق کار سختی است و نیاز به تمرین دارد! به‌عنوان مثال باید حدس بزنید و بدانید که گاهی اتوبوس 5 دقیقه یکبار به ایستگاه می‌رسد و گاه دیگر 10‌دقیقه‌ای. گاهی هم به شما پاداش می‌دهند و زمان انتظار را به نیم ساعت می‌رسانند تا امتحانتان کنند و شاید هم فرصتی برای مطالعه به شما بدهند!
2-رژیم لاغری رایگان:  یکی دیگر از خدماتی که از طریق سیستم حمل‌ونقل عمومی به شما ارایه می‌شود رژیم لاغری رایگان است. مترو تهران با وجود نظم زمانی که دارد، یکی از باکیفیت‌ترین خدمات لاغری را به مشتریان خود اعطا می‌کند. لاغری بدون هیچ پرهیز غذایی و دل کندن از خوراکی‌های خوشمزه یا ورزش‌های هزینه‌بردار و دشوار. کافی است در ساعت‌های پیک رفت و آمد سری به متروی تهران بزنید. در این شرایط شما در عمل انجام شده قرار می‌گیرید و آن‌قدر فشارهای پرس‌کننده به اندامتان وارد می‌شود که پس از مدتی به صورت کاملا زیر پوستی وزن کم می‌کنید. جالب این‌که این نظم دایمی هم هست.
3- تقویت هوشیاری و حافظه:  اگر از حواس پرتی رنج می‌برید یا آن‌قدر پرحرف هستید که مسیرتان را اشتباه پیاده می‌شوید باید بگوییم که شما مطلوب سیستم حمل‌ونقل عمومی به شمار می‌آیید. در این سیستم اشتباه پیاده شدن شما، به معنی جاماندن در قلب اتوبان‌های خطرناک یا مسیرهای یکطرفه است. وقتی مجبور شوید لباستان را آتش بزنید و در اتوبان جلوی سایر خودروها را بگیرید بلکه کسی متوجه شود و نجات‌تان دهد یا کل مسیر یک طرفه را تا شب پیاده‌روی کنید حواستان سر جایش می‌آید.
4-درمان بیماری‌های اداری:  عده‌ای از عزیزان به دلیل مشاغل اداری و نشستن‌های مکرر، مبتلابه تنبلی بیش از اندازه شده‌اند و به عارضه‌های متعددی گرفتارند. برای حل این مشکل کافی است مدتی با سیستم حمل‌ونقل عمومی رفت و آمد کنید تا نشستن روی صندلی برایتان آرزو شود و کمر، پا و سایر اندام‌هایتان تقويت شود.


تعداد بازدید :  257