شماره ۴۷۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۴ دي
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

ظریف: اروپا می‌تواند نقش فعال‌تری را در رسیدن به توافق جامع هسته‌ای ایفا کند
شهروند| گیورگیوس ایناتیس، سفیر جدید یونان در جمهوری اسلامی ایران با دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و رونوشت استوارنامه خود را تقدیم کرد. ظریف در این دیدار بر گسترش همکاری‌های بین دو کشور در همه زمینه‌ها ازجمله همکاری‌های فرهنگی و گردشگری تأکید نمود. وی اضافه کرد: زمینه‌های زیادی برای ارتقای مناسبات دو کشور وجود دارد و طرفین از اراده کافی برای به فعلیت رساندن ظرفیت‌های موجود در روابط برخوردارند. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نقش اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 تصریح کرد: اروپا می‌تواند نقش فعال‌تری را در رسیدن به توافق جامع هسته‌ای ایفا نماید. ظریف با اشاره به حادثه تروریستی پاریس تصریح کرد: اروپا بایستی به‌عنوان یک چالش جدی زمینه‌های واقعی ایجاد خشونت و افراطی‌گری را مورد بررسی قرار دهد و در همکاری و هماهنگی با کشورهای مهم منطقه خاورمیانه، زمینه فهم مشترک از این مفاهیم را ایجاد نماید.

گفت‌وگوی اوباما و نتانیاهو درباره ایران
رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگوی تلفنی با یکدیگر درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و پیوستن فلسطین به دیوان کیفری بین‌المللی رایزنی کردند. به گزارش ایسنا،  باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با یکدیگر درباره مذاکرات هسته‌ای و مسأله پیوستن فلسطین به دیوان کیفری بین‌المللی رایزنی کردند. کاخ‌سفید طی بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با نتانیاهو به وی اطمینان داد که آمریکا روی دستیابی به یک توافق جامع با ایران متمرکز است که مانع از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای شود و به جهان اطمینان دهد که برنامه هسته‌ای این کشور ماهیت کاملاً صلح‌آمیز دارد. نتانیاهو که همواره از مخالفان مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بوده بارها نسبت به روند این مذاکرات ابراز نگرانی کرده و مدعی شده است ایران درحال فریب جهان برای رهایی از تحریم‌های آمریکا است. در ادامه این بیانیه آمده است: باراک اوباما در گفت‌وگوی خود با نخست‌وزیر به وی گفت که فلسطین را به‌عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسد و از این رو پیوستن آن به دیوان کیفری بین‌المللی مسیر سازنده‌ای نخواهد بود.

هشدار سفیر آمریکا در سازمان ملل درباره تحریم جدید علیه ایران
سفیر آمریکا در سازمان ملل هشدار داد: تحریم‌های جدید کنگره آمریکا علیه ایران، می‌تواند به انزوای واشنگتن به جای تهران، منجر شود. به گزارش رویترز، سامانتا پاور که در دانشگاه لوئیزویل که سناتور میچ مک‌کانل رهبر اکثریت در سنای آمریکا نیز حضور داشت، سخنرانی می‌کرد با بیان این‌که دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران امکان‌پذیر است، تصریح کرد: اگر ما اکنون درخصوص تحریم‌های جدید اقدام کنیم، از منزوی کردن ایران به سوی منزوی کردن خودمان خواهیم رفت.
پاور گفت: معتقدیم افزایش تحریم‌ها علیه ایران، به‌طور قابل‌توجهی تلاش‌های ما را برای دستیابی به این هدف مشترک تضعیف خواهد کرد. سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: لحظه‌ای که دولت اوباما تشخیص دهد دستیابی به توافقی با تهران امکان‌پذیر نیست، برای اعمال تحریم‌های جدید به کنگره خواهد پیوست. دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 هجدهم ژانویه در ژنو آغاز و پیش از آن روز چهارشنبه جان کری وزیر خارجه آمریکا با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان درباره توافق هسته‌ای با تهران دیدار خواهند کرد.

شمخانی:  ایران به سمت از بین بردن اثرگذاری نفت در رفتارهای سیاسی حرکت می‌کند
عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق صبح دیروز با علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش ایسنا، علی شمخانی با اشاره به وجود ظرفیت بالای همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه حوزه‌های اقتصادی و تأثیر آن بر بهبود وضع سیاسی و امنیتی منطقه بر اتخاذ رویکردهای ابتکاری و مبتنی بر توان داخلی کشورها در این بخش تأکید کرد. شمخانی کاهش قیمت نفت را موجب تمرکز بیشتر کشورهای تولید‌کننده به اصلاح سازوکارهای اقتصادی و کاهش وابستگی به فروش نفت دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران براساس راهبرد اقتصاد مقاومتی علاوه بر مصون‌سازی کشور در مقابل تحریم‌های ظالمانه، به سمت ارتقای توان اقتصادی مبتنی بر همکاری با کشورهای همسایه و از بین بردن اثرگذاری نفت در رفتارهای سیاسی حرکت خواهد کرد. دبیر شورایعالی امنیت ملی با اشاره به همکاری دو کشور در زمینه برداشت از منابع مشترک نفت و گاز افزود: مدل همکاری میان ایران و عراق در بهره‌برداری از منابع مشترک می‌تواند به‌عنوان الگو برای سایر کشورها مورد استفاده قرار بگیرد.


تعداد بازدید :  312