شماره ۴۷۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۴ دي
صفحه را ببند
پیش‌بینی اندیشکده استراتفور از آینده جهان در‌سال 2015(بخش دوم)
تنش ها بر سر اوکراین کاهش خواهد یافت

بحران اوکراین و رویارویی روسیه در مقابل غرب، نتیجه رویارویی دو سیاست ژئوپولتیک است. نخست سیاست روسیه در حفظ محدوده نفوذ خود در مرزهای روسیه، خصوصا در اوکراین، برای حفظ امنیت و اعمال قدرت و دوم سیاست آمریکا در ممانعت از ظهور یک قدرت هژمون در منطقه اوراسیا.
در‌سال 2015، تنش میان روسیه و غرب همچنان باقی خواهد ماند اما از شدت آن کاسته خواهد شد. روسیه‌سال نو میلادی را در شرایطی آغاز کرده که دیگر دست برتر را ندارد. چنانچه روسیه در‌سال نو میلادی دست به هر اقدام نظامی بزند با پاسخ گسترده و فلج‌کننده غرب روبه‌رو خواهد شد. علاوه بر این، از آنجايی‌که اقتصاد روسیه به‌شدت آسیب‌پذیر شده است، ولادیمیر پوتین مجبور خواهد شد تا بیش از همه به طرح‌هایی برای نجات اقتصاد کشورش و حفظ ثبات در کرملین بیندیشد. از این جهت انتظار می‌رود که این دو عامل در تمامی تصمیم‌هایی که پوتین در‌سال نو میلادی اتخاذ خواهد کرد، دخیل باشند. بنابراین انتظار می‌رود که روسیه در‌سال 2015 دست به اقدام نظامی جدیدی در اوکراین نزند. البته روسیه تلاش خواهد کرد تا شرایط را در شرق اوکراین به همین شکلی که هست باقی نگه دارد و روابط اقتصادی و سیاسی‌اش را با جدایی‌طلبان شرق اوکراین حفظ کند. بعید به نظر می‌رسد که روسیه در‌سال 2015 اقدامی نظامی علیه دولت‌های کشورهایی نظیر مولداوی و گرجستان که غرب از آنها حمایت می‌کند، انجام دهد، اما همچنان به فشار بر این کشورها از طریق برقراری ارتباط با گروه‌های اپوزیسیون این کشورها ادامه خواهد داد. در عین حال، غرب از اعمال تحریم‌ها و فشارهای بیشتری که روسیه را به لبه پرتگاه هدایت کند، خودداری خواهد کرد چراکه به هر صورت روسیه کشوری است که از توان هسته‌ای برخوردار است. از سوی دیگر کشورهای اروپایی به دنبال فروپاشی نظام روسیه نیستند چراکه اگر نظام حاکم بر روسیه سرنگون شود، کشورهای اروپایی نیز متحمل اثرات اقتصادی و امنیتی‌ این فروپاشی خواهند شد. اگر از عامل اشتباه محاسباتی از سوی طرفین ماجرا صرف نظر کنیم، می‌توان گفت که اتحادیه اروپا در‌سال جدید میلادی تحریم‌ موثری را علیه روسیه اعمال نخواهد کرد. تحریم‌های اخیر اروپا علیه روسیه به‌طور اتوماتیک ظرف یک‌سال آینده منقضی خواهند شد و ادامه آنها به رأی موافق هر 28 کشور عضو اتحادیه اروپا نیاز دارد. به این ترتیب انتظار کاهش تنش‌ها بسیار واقع‌بینانه‌تر از ادامه تحریم‌ها و افزایش تنش‌ها خواهد بود.
و اما از نقطه‌نظر امنیتی، احتمال این‌که ناتو در‌سال 2015 به دنبال گسترش حوزه نفوذ خود در مرکز و شرق اروپا باشد، بسیار کم است. در عین حال کشورهای اوکراین، مولداوی و گرجستان نیز در‌سال 2015 به ناتو نخواهند پیوست. البته ایالات متحده آمریکا حمایت‌های امنیتی خود از این کشورها را افزایش خواهد داد و این حمایت‌ها حتی ممکن است شامل فروش سلاح به این کشورها باشد. ایالات متحده آمریکا همچنین می‌تواند از اهرم سامانه تسلیحات استراتژیک خود نظیر موشک‌های بردبلند و سلاح‌های هسته‌ای خود برای اعمال فشار بر روسیه استفاده کند. اما این اعمال فشارها تنها در حد تهدید و رجزخوانی باقی خواهد ماند چراکه اروپا با استقرار چنین سلاح‌هایی در منطقه مخالفت
 خواهد کرد.


تعداد بازدید :  141