شماره ۴۷۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۴ دي
صفحه را ببند
سوء‌استفاده راست های ‌افراطی از حملات تروریستی در پاریس

موج حملات تروریستی که موجب مرگ 17نفر در پاریس و حومه آن شد حس تازه‌ای از نا‌امنی را به سراسر اروپا آورد، اما شاید برای برخی از گروه‌های مخالف مهاجرت و نیرو‌های ضد‌اسلام لحظه‌ای سرنوشت‌ساز باشد.
جنبش‌های ملی‌گرایانه و مردمی در سراسر منطقه اروپا به‌ویژه فرانسه درحال گسترش هستند و جبهه ملی فرانسه، که سابقه همکاری با حزب نازی‌ را نیز در کارنامه خود دارد به سومین قدرت سیاسی در این کشور بدل شده‌ است. در چنین شرایطی احزاب راست افراطی در تلاشند تا با استفاده از فضای فعلی و وحشت و نگرانی تازه‌ای که پدید آمده‌ است به‌عنوان راهی برای مواضع و اهداف دیرین خود برای ترویج اسلام‌ستیزی، افزایش تدابیر امنیتی و سخت‌گیری در امور مهاجرت استفاده کنند. در حالی که فرانسه هنوز در شوک این حملات به سر می‌برد «مارین لو پن»، رهبر جبهه ملی فرانسه گفت «اگر سیاستمداران پس از این حملات توانایی مقابله با این مسائل را کاهش دهند، قربانیان این حملات برای دومین بار خواهند مرد.»
با این حال این سیاست‌مدار فرانسوی تنها نیست و دیگر احزاب راست‌ افراطی در دیگر نقاط نظیر اسپانیا و آلمان نیز به دنبال افزایش نفوذ خود در جوامع اروپایی هستند.
با این حال شمار بسیاری نیز در مخالفت با این جریان‌ها به راهپیمایی پرداختند که شهر برلین در آلمان تا امروز شماری از بزرگترین گرد‌همایی‌ها را در خود جای داده‌است. با این حال تهدید قدرت یافتن احزاب افراطی در اروپا تا آن‌جا پیشرفته‌ است که آنگلا مرکل، صدر‌اعظم آلمان را نیز به واکنش وا داشته‌است. مرکل در مخالفت با جریان‌های افراطی از شرکت خود در راهپیمایی گروه‌ها مسلمان در برلین با هدف ترویج آزادی‌های مذهبی خبر داده ‌است.
با این حال فرانسوا اولاند با پرسشی جدی درخصوص اشتباهات و خلأ‌های امنیتی مواجه‌است که می‌تواند فرصتی برای «لو پن» به شمار رود که حتی پیش از این حملات نیز در موضع قدرت قرار داشت. حزب جبهه ملی فرانسه در انتخابات محلی‌سال گذشته فرانسه اول شد و خود را برای حضوری قدرتمند در انتخابات پیش رو در ماه مارس آماده می‌کند. او در نظر دارد تا با طی این مسیر در‌سال 2017 به آرزوی خود دست پیدا کند، آن‌چه پدرش که پیش از او در این حزب عضویت داشت موفق به انجامش نشد:  پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه. بسیاری از تحلیلگران شانس پیروزی چندانی برای او قائل نمی‌شوند و این درحالی است که برخی دیگر از افزایش شمار حامیان وی خبر می‌دهند.

 


تعداد بازدید :  147