شماره ۴۷۵ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۲۴ دي
صفحه را ببند
اخبار جهان

تاکید واشنگتن بر ضرورت مشارکت اسد در گفت‌وگوهای سوریه
سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا بر ضرورت مشارکت رئیس‌جمهوری سوریه در گفت‌وگوهای مربوط به حل بحران این کشور تأکید کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، ماری‌هارف سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا گفت: «بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه باید سر میز مذاکرات باشد». سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا ضمن تمجید از تلاش‌های مصر برای حل بحران به پیشرفت‌های به‌دست آمده در میان مخالفان سوری در زمینه گفت‌وگوها اشاره کرد. وی در واکنش به طرح روسیه تأکید کرد: «واشنگتن از هر تلاشی برای حل بحران سوریه حمایت می‌کند».‌ هارف درباره طرح‌های روسیه درباره سوریه بیان کرد: «هر تلاشی برای حل سیاسی بحران و تضمین پیشرفت واقعی و دست‌یابی به راهکار پایدار مفید است».

زمامدار کره‌شمالی دعوت «پوتین» برای سفر به مسکو را پذیرفت
«کیم جونگ اون» زمامدار کره‌شمالی دعوت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه را برای سفر به مسکو پذیرفت تا با عزیمت به این کشور اولین سفر خارجی خود را بعد از به قدرت رسیدن تجربه کند. به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهوری روسیه اواخر آذر ماه جاری از «کیم» خواست برای شرکت در مراسم هفتادمین سالگرد پیروزی روسیه بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم به این کشور سفر کند. سفر زمامدار جوان کره‌شمالی به روسیه از جهات دیگری دارای اهمیت است. به این معنی که کره‌شمالی از موضع روسیه در قبال بحران اوکراین حمایت می‌کند و مسکو به همکاری پیونگ یانگ در تقویت و افزایش صادرات گاز طبیعی به کره‌جنوبی نیاز دارد.

کشته شدن 143 تروریست بوکوحرام در عملیات ارتش کامرون
عملیات ارتش کامرون در شمال این کشور باعث کشته شدن 143 تروریست بوکوحرام شد. خبرگزاری فرانسه در روز گذشته از کشته شدن 143 تروریست بوکوحرام در عملیات ارتش کامرون به شهر «کلوفاتا» در شمال این کشور خبر داد. «عیسی تشیروما بکاری» سخنگوی دولت و وزیر ارتباطات کامرون در بیانیه‌ای با بیان این‌که این تعداد تلفات از بوکوحرام در خاک کامرون بی‌سابقه بوده در عین حال از کشته شدن یک سرباز ارتش در این عملیات خبر داد. ارتش کامرون همچنین چند روز گذشته با بمباران هوایی، حمله گسترده گروه تروریستی بوکوحرام به یک پایگاه مرزی در خاک خود را ناکام گذاشت. وزارت دفاع کامرون اعلام کرده است که نیروهای ارتش این کشور با بیش از‌هزار تن از شبه‌نظامیان گروه تروریستی بوکوحرام در شمال این کشور درگیر شده و موفق شدند تا آنها را به
 عقب برانند.

روسیه از فرانسه درباره تحویل ندادن ناوهای میسترال رسما توضیح خواست
سازمان فدرال همکاری‌های فنی- نظامی روسیه در نامه‌ای رسمی از مقام‌های فرانسوی درباره علت اجرا نشدن قرارداد تحویل ناوهای بالگردبر میسترال به روسیه توضیح کتبی خواست. به گزارش ایرنا، یک مقام ارشد سازمان فدرال همکاری‌های فنی - نظامی روسیه گفت: این سازمان در این نامه علت اجرانشدن قرارداد ناو میسترال را جویا شده است. وی با بیان این‌که «روسیه نمی‌تواند با توجه به اظهارات شفاهی سیاستمداران فرانسوی حتی رئیس‌جمهوری این کشور اقدام کند»، افزود: «روسیه برای تصمیم‌گیری در مورد قرارداد ناو میسترال که آیا به دادگاه بین‌المللی شکایت کند یا برای دولت فرانسه برای اجرای قرارداد مهلت تعیین کند، نیاز به پاسخ کتبی پاریس دارد تا علت بروز این وضع را توضیح دهد». قرارداد فروش دو ناو برنامه‌ریزی و فرماندهی با ویژگی حمل بالگرد به روسیه به ارزش یک‌میلیارد و 200‌میلیون یورو، در‌سال 2011 در زمان ریاست‌جمهوری «نیکلا سارکوزی» در فرانسه امضا شد. مقام‌های روس بارها از تأخیر در تحویل ناو میسترال به روسیه از فرانسه انتقاد کرده‌اند.

نشست 4‌جانبه فرانسه، آلمان، روسیه و اوکراین لغو شد
اوکراین،‌ روسیه،‌ آلمان و فرانسه نشست چهار‌جانبه خود را که قرار بود به منظور حل‌وفصل درگیری‌ها در شرق اوکراین پنجشنبه هفته جاری در پایتخت قزاقستان برگزار شود، به دلیل عدم حصول پیشرفت در اجرای توافق آتش‌بسی که 4 ماه پیش در شهر مینسک منعقد شد، لغو کردند. رئیس‌جمهوری اوکراین رهبران روسیه، آلمان و فرانسه را دعوت کرده بود تا به منظور شرکت در مذاکراتی برای پایان دادن به درگیری‌ها در شرق اوکراین که در طی 9 ماه بیش از 4‌هزار و 700 کشته برجای گذاشته، به شهر آستانه بروند. با این حال وزرای امورخارجه این 4کشور روز دوشنبه پس از مذاکراتی در برلین اعلام کردند که عدم اجرای کامل توافق آتش‌بس مینسک و لزوم توافق درباره چگونگی ارسال کمک و آزادکردن زندانی‌ها به معنی آن است که پیش از آن‌که نشستی با حضور رهبران 4 کشور برگزار شود، باید تدارک بیشتری برای آن صورت گیرد.

 


تعداد بازدید :  280