امنیتی ترین مراسم تحلیف در تاریخ آمریکا

«اف‌بی آی» هشدار داد: طرفداران ترامپ در حال برنامه‌ریزی برای اعتراضات مسلحانه هستند

احتمال وقوع اعتراضات مسلحانه در سراسر ایالات متحده، 10هزار نیروی گارد ملی را دست به ماشه و چندین هزار دیگر را گوش به زنگ کرده است. آماده‌باش تا 20 ژانویه و حتی بعد از آن ادامه دارد. با التهاب در 50 ایالت، تحلیفی امنیتی در راه است. استعفا، برکناری یا استیضاح واژه‌های آشنای این روزهای آمریکاست؛ روزهای ملتهبی که یک رئیس‌جمهوری رقم زد. اما گویا خود بر این باور نیست که دیروز در نخستین اظهار نظر عمومی پس از وقایع خشونت‌بار کنگره، گفت سخنرانی‌اش قبل از حوادث کنگره «کاملا مناسب» بوده است!

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: «اف‌بی‌آی» نسبت به احتمال شکل‌گیری اعتراضات مسلحانه در سراسر ایالات متحده هشدار داده است؛ این در حالی است که طرفداران ترامپ و گروه‌های راست افراطی خواستار برگزاری تظاهرات قبل از سوگند یادکردن جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری هستند.

گزارش‌ها از گروه‌های مسلح حاکی است که آنان قصد دارند در مراکز همه 50 ایالت و واشینگتن دی‌سی در آستانه مراسم تحلیف جو بایدن در 20 ژانویه جمع شوند.

پس از حمله گروهی از هواداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره، مراسم تحلیف جو بایدن تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار خواهد شد.

دموکرات‌های مجلس نمایندگان می‌گویند رأی‌گیری برای استیضاح رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه انجام می‌شود.

ژنرال دانیل هوکانسون، رئیس دفتر گارد ملی گفت تا آخر هفته بیش از 10 هزار نیروی گارد ملی در پایتخت خواهند بود و در صورت نیاز حدود 5 هزار نفر دیگر در دسترس خواهند بود.

آنان ترامپ را به «تحریک برای شورش» متهم کردند و ‌گفتند رأی‌گیری برگزار خواهد شد، مگر اینکه مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری برای برکناری ترامپ از قدرت، از اختیارات مبتنی بر  قانون اساسی استفاده کند. هیچ نشانه‌ای وجود نداشت که پنس آماده انجام این کار باشد. او با توصیه به اِعمال متمم 25 قانون اساسی برای برکناری ترامپ مخالفت کرده است.

انتظار می‌رود بایدن و معاون منتخب او، کامالا هریس در مراسمی در کنگره سوگند یاد کنند.

تیم بایدن قبلا از آمریکایی‌ها خواسته بود از سفر به پایتخت به دلیل بیماری همه‌گیر کووید-19 اجتناب کنند؛ درخواستی که مقامات محلی به دنبال خشونت‌های هفته گذشته آن را تکرار کرده‌اند.

مقامات امنیتی گفته‌اند آنچه در 6 ژانویه رخ داد، تکرار نخواهد شد.

در حمله به کنگره -که پس از تکرار ادعاهای بی‌اساس ترامپ مبنی بر کلاهبرداری در رأی‌گیری ماه نوامبر و تشویق طرفداران خود برای تاختن به کنگره رخ داد- پنج نفر کشته شدند. از آن زمان، استعفای ترامپ، برکناری ​​یا استیضاح او در میان دموکرات‌ها و برخی جمهوری‌خواهان، خواهان  پیدا کرده است.

زمانی که در سال 2019 مقام اطلاعاتی آمریکا از ترامپ به دلیل سوءاستفاده از قدرت شکایت کرد، او  سومین رئیس‌جمهوری آمریکا بود که استیضاح می‌شد. در آن زمان سنا از او اتهام‌زدایی کرد.

جاکوب آنتونی چانسلی، معروف به جک آنجلی، اهل آریزونا، در روز یورش به کنگره در طبقه دوم کنگره آمریکا. Photograph: Mike Theiler/Reuters

چه اعتراضات دیگری در راه است؟

پست‌ها در شبکه‌های آنلاینِ طرفدار ترامپ و راست افراطی خواستار اعتراض در برخی روزها از جمله تظاهرات مسلحانه در شهرهای سراسر کشور در 17 ژانویه و راهپیمایی در واشنگتن دی‌سی در روز تحلیف است.

ABC News  و سایر رسانه‌ها می‌گویند بولتن داخلی «اف‌بی‌آی» هشدار داده است که گروهی تهدید کرده‌اند اگر ترامپ زودتر از موعد از قدرت برکنار شود، به دادگاه‌های ایالتی، محلی و فدرال در سراسر کشور یورش می‌برند.

گرچه هفته گذشته، خشونت‌ها در کنگره ایالات متحده بر عناوین خبری حاکم بود، اما حوادث کوچک‌تر مشابه نیز در سایر نقاط کشور گزارش شد.

«اف‌بی‌آی» هشدارهای لازم را داده است: در تمام پایتخت‌های ایالتی از 16 تا 20 ژانویه و در واشنگتن دی‌سی حداقل سه روز قبل از مراسم تحلیف باید هوشیار بود.

شرکت‌ها و شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی کاربران و وب‌سایت‌هایی را که خشونت را تشویق می‌کنند، محدود کرده‌اند. از جمله فعالیت «پارلر» -شبکه اجتماعی پُرطرفدار  میان هواداران ترامپ- با قطع خدماتی که شرکت آمازون به آن می‌داد، متوقف شد. مسئولان پارلر از  آمازون شکایت کرده‌اند.

شبکه اجتماعی توییتر هم اعلام کرد بیش از 70هزار حساب کاربری را که تئوری توطئه Q Anon  را تبلیغ می‌کنند به حالت تعلیق درآورده است.

فیس‌بوک هم اعلام کرد هرگونه محتوایی که در آن عبارت «Stop the Steal» (دزدی را متوقف کنید) به کار رفته باشد، مسدود شده است؛ شعاری مربوط به ادعای ترامپ درباره تقلب و دزدی آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری.

ترامپ هنگامی که دیروز کاخ سفید را به مقصد تگزاس ترک می‌کرد، گفت سخنرانی او قبل از شورش مرگبار هفته گذشته، هنگامی که از طرفدارانش خواست به سمت کنگره راهپیمایی کنند، «کاملا مناسب» بوده است.

چه تدابیر امنیتی برای مراسم تحلیف در نظر گرفته شده است؟

روز دوشنبه ترامپ در واشینگتن دی‌سی تا 24 ژانویه وضعیت اضطراری اعلام کرد که به وزارت امنیت داخلی (DHS)  اجازه می‌دهد برای «جلوگیری از تهدید فاجعه» اقدام کند.

چاد وولف، وزیر امنیت داخلی کابینه ترامپ، گفت که او با توجه به حوادث هفته گذشته، به سرویس مخفی آمریکا دستور داده بود مراسم تحلیف را روز چهارشنبه – 6 روز زودتر- آغاز کند.

البته روز دوشنبه، در ادامه مخالفت‌ها با اظهارات دونالد ترامپ، چاد وولف هم استعفا کرد؛ سومین وزیری که از زمان ناآرامی‌های کنگره کناره‌گیری می‌کند. پیش از او وزرای حمل‌ونقل و آموزش‌وپرورش استعفا کردند.

ژنرال دانیل هوکانسون، رئیس دفتر گارد ملی گفت تا آخر هفته بیش از 10 هزار نیروی گارد ملی در پایتخت خواهند بود و در صورت نیاز حدود 5 هزار نفر دیگر در دسترس خواهند بود.

برای مراسم تحلیف ترامپ در سال 2017، حدود 8 هزار نیروی گارد ملی مستقر شدند.

در همین حال، خانم موریل بوسر، شهردار واشینگتن خواستار امنیت بیشتر شد. او هفته گذشته یورش به کنگره را «حمله تروریستی بی‌سابقه» توصیف کرد.

سرویس پارک ملی اعلام کرد که بنای یادبود واشینگتن را به دلیل تهدیدهای خشونت‌بار به روی بازدیدکنندگان بسته است، همچنین ممکن است مناطقی از «نشنال مال» و «پارک‌های یادبود» را به‌طور موقت تعطیل کند.

بایدن روز دوشنبه گفت که با برخی سناتورها درباره اقدامات آنها برای استیضاح دونالد ترامپ صحبت کرده است. REUTERS

جو بایدن در حالی که روز دوشنبه دومین دوز واکسن کووید-19 خود را تزریق می‌کرد، گفت که با وجود ترس از امنیت، از ادای سوگند در فضای باز ترسی ندارد.

انتظار می‌رود جو بایدن پس از سوگند به عنوان رئیس‌جمهوری، در کنار رئیس‌جمهوری‌های پیشین باراک اوباما، جورج دبلیو بوش و بیل کلینتون در مراسم خاص این روز برای تأکید بر پیام وحدت شرکت کند.

دونالد ترامپ گفته است در مراسم تحلیف شرکت نمی‌کند؛ در این صورت او نخستین رئیس‌جمهوری خواهد بود که در 150 سال گذشته چنین می‌کند.

در حالی دونالد ترامپ متهم به تحریک برای شورش است که خود بر این باور نیست.

او هنگامی که دیروز کاخ سفید را به مقصد تگزاس برای بررسی روند احداث دیوار مرزی با مکزیک ترک می‌کرد، گفت سخنرانی او قبل از شورش مرگبار هفته گذشته، هنگامی که از طرفدارانش خواست به سمت کنگره راهپیمایی کنند، «کاملا مناسب» بوده است. او افزود: «فکر می‌کنم این [استیضاح] خطری عظیم برای کشور و خشم شدیدی ایجاد می‌کند. من به هیچ‌وجه خشونت نمی‌خواهم.»

این نخستین اظهارات عمومی او در جمع خبرنگاران پس از وقایع خشونت‌بار کنگره است که در آن پنج نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند، از جمله حداقل 60 افسر پلیس.

منبع: BBC NEWS

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.