حج ۱۴۰۰، همچنان بلاتکلیف

مذاکرات حج هر سال همین موقع در عربستان انجام می‌شود اما حالا سازمان حج و زیارت ایران می‌گوید از عربستان هیچ خبری نیست

این رفتار عربستان سابقه‌دار است؛ دولت سعودی حدود یک ماه مانده به برگزاری حج ۹۹ اعلام کرد که این مراسم را بدون حضور زائران خارجی برگزار می‌کند، در حالی که از ماه‌ها قبل در واکنش به تأخیر عربستان در اعلام این تصمیم بسیاری از کشورها از شرکت در مناسک واجب حج انصراف داده بودند.

ویروس کرونا حج گذشته را محدود و عربستان با ۱۰ هزار زائر مقیم این کشور مراسم حج واجب را برگزار کرد.

با کاهش شمار مبتلایان کرونا در این کشور، عمره پس از یک سال تعلیق از سر گرفته شد. عربستان قصد داشت به‌تدریج مرزها را به روی زائران خارجی باز کند؛ اما شناسایی نوع جهش‌یافته ویروس کرونا مرزهای این کشور را بار دیگر به روی اتباع خارجی بست.

هر چند با آغاز واکسیناسیون کرونا در این کشور احتمال می‌رود حج امسال با حضور زائران خارجی دارای کارت واکسن کرونا برگزار شود، سازمان حج و زیارت ایران هم از وزیر بهداشت قول گرفته واکسن زائران ایرانی را تأمین کند.

با این همه هنوز از مذاکرات حج بین عربستان و دیگر کشورها خبری نیست.

در آذر سال ۹۹، سازمان حج و زیارت از آغاز برنامه‌ریزی حج ۱۴۰۰ خبر داد. مسئولان این سازمان و بعثه حتی با مراجع عظام جلسه‌ای برگزار کردند تا تأیید و نظر آنها را درباره حج در شرایط اضطراری دریافت کنند.

زائرانی هم که از حج ۹۹ باز مانده بودند، هزینه سفرشان از قبل پرداخت شده و نزدیک به یک سال است که در بانک مرکزی مانده است.

وضعیت مبهم کرونا و وقت‌کشی عربستان

این رفتار عربستان سابقه‌دار است؛ دولت سعودی حدود یک ماه مانده به برگزاری حج ۹۹ اعلام کرد که این مراسم را بدون حضور زائران خارجی برگزار می‌کند، در حالی که از ماه‌ها قبل در واکنش به تأخیر عربستان در اعلام این تصمیم، بسیاری از کشورها از شرکت در مناسک واجب حج انصراف داده بودند.

این رفتار دولت عربستان بعدها با اعتراض و واکنش تند برخی کشورها ازجمله ایران مواجه شد.

وضعیت مبهم ویروس کرونا عربستان را بار دیگر به وقت‌کشی انداخته است، بسیاری از کشورها منتظر تعیین زمان مذاکره حج هستند. معاون سازمان حج و زیارت ایران نیز می‌گوید تا وقتی مذاکره‌ای انجام نشود و تفاهمنامه حج را امضا نکنیم نمی‌توان درباره حج آینده تصمیم روشنی اعلام کرد.

اکبر رضایی تأکید می‌کند: «انتظار می‌رود عربستان هر چه زودتر تاریخ مذاکرات حج تمتع سال آینده کشورهای اسلامی را اعلام کند.»

آمادگی لازم برای تشرف زائران به حج 1400 را داریم

او یادآوری می‌کند: «سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اعزام زائران به حج تمتع باید آمادگی لازم را برای تشرف زائران به حج ۱۴۰۰ داشته باشد. هر چند که برنامه‌ریزی‌های لازم در حوزه مسائل اجرایی را آغاز کرده‌ایم و آمادگی لازم را برای برگزاری حج ۱۴۰۰ را داریم.»

رضایی ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه هنوز تفاهمنامه حج ۱۴۰۰ با عربستان به امضا نرسیده است، نمی‌توانیم وضعیت روشنی درباره حج سال آینده ترسیم کنیم. البته نه تنها ایران بلکه سایر کشورهای اسلامی هم تا زمان بستن تفاهمنامه نمی‌توانند به‌درستی تصمیم‌گیری کنند.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.