شماره ۴۷۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۲ دي
صفحه را ببند
استارت ایران برای قهرمانی با شكست بحرین
یوزپلنگ در خط سرعت

شهروند| هشتمین پیروزی 2 بر صفر تاریخ ما در جام ملت‌های آسیا درواقع پنجمین شروع توام با این نتیجه در معتبرترین رقابت ملی آسیا بود؛ آنچه اولین برتری 2 بر صفر در تاریخ رویارویی‌هایمان با آخرین کشور جدا شده از نقشه‌مان هم محسوب می‌شود.
عاجز بودن بحرینی‌ها
وقتی بازی در ورزشگاهی پشت به استادیوم غول آسا و خاطره‌انگیز ملبورن کریکت گراند شروع شد، خیلی‌ها تصور می‌کردند بحرین حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد اما تیم‌ملی کشورمان از همان دقایق ابتدایی بازی را در دست گرفت و 2 گل مردود نشان می‌داد تیم کی‌روش تا چه اندازه خواهان شروع قدرتمندانه است! البته تیم او برای رسیدن به یک گل سالم باید تا ثانیه‌های پایانی نیمه اول صبر می‌کرد. سرانجام در این در دقیقه احسان حاج‌صفی خوش نقش، اولین گل مهم خود در تورنمنت‌های مهم ملی را به ثمر رساند تا نقشه‌های تاکتیکی سرمربی بحرین کاملا به هم بریزد. پسر متولد زمستان 1368 به‌عنوان یکی از معدود ملی‌پوشان معرفی شده از سوی سپاهان، یکی از 15 بازیکنی است که قبل از 20 سالگی بازی‌های ملی را شروع کرده است. این بازیکن 24‌سال و 10 ماهه در شصت و هفتمین بازی ملی، چهارمین گل خود را زد؛ 6‌سال بعد از اولین بازی در 5 خرداد 87. در نیمه دوم هم ما سوار بر جریان بازی بودیم. از آنچه «وقت کشی به سبک بحرینی» نامیده می‌شد، چیز خاص ندیدیم. به وضوح زور بحرینی‌ها به ایران نمی‌رسند. به همین دلیل آنها به بازی احساسی روی آوردند و منطق کی‌روش به خوبی تدابیر آنها را خنثی کرد.
قطعی شدن برتری
وقتی بحرین کم‌کم قصد داشت فشار روی دروازه ایران را به شکلی جدی دنبال مي‌كرد، گل دوم هم از راه رسید و این بار مسعود شجاعی برای یکی از معدود دفعات از زمان لایی انداختن‌های غیرحرفه‌ای به رئالی‌ها در ترکیب اوساسونا، مفید واقع شد. او که به خاطر بازی‌های معمولا نه چندان مفید در تیم‌ملی معمولا مورد انتقاد قرار می‌گیرد با گل دقیقه 72، پس از 22 ماه یک گل ملی زد و سند پیروزی تیم‌ملی را امضا کرد. حالا ما به قول کاپیتان جواد نکونام می‌رویم تا با ترکیبی متفاوت نسبت به این بازی به مصاف قطر، سپس امارات و در ادامه رقبای مرحله حذفی برویم. نکونام در پایان بازی گفت: «کاملا لایق این پیروزی بودیم. تک تک اعضای تیم باغیرت و پرقدرت ظاهرشدند و به رقیب اجازه خودنمایی ندادند. قطعا درست مانند بقیه تیم‌ها با تغییرات نسبت به بازی اول، راهی رقابت‌های بعدی می‌شویم و امیدوارم نتایج مورد نظر مردم کشورمان را به دست بیاوریم. خوشحالم که با این پیروزی دل مردم را شاد کردیم. بازی به بازی پیش می‌رویم و بهتر و بهتر خواهیم شد.» داور استرالیایی بازی، با وجود اشتباهاتش نظر کاپیتان تیم‌ملی کشورمان را جلب کرده است:  «به هرحال ما این داور را می‌شناختیم و می‌دانستیم معمولا قضاوت‌های سطح بالایی ارایه می‌کند. او در این بازی هم مشکل خاصی به وجود نیاورد. امیدوارم در ادامه بازی‌ها هم داوری‌ها چنین فرم مطلوبی داشته باشد.» مرد اول میدان چه کسی بود؟ کمیته برگزاری رقابت‌ها، احسان حاج‌صفی را برگزید.
کی‌روش:  از حاج‌صفی ممنونم
کارلوس کی‌روش بعد از پیروزی اول با یک تمثیل جالب حرف‌هایش را شروع کرد:  « یادمان نرود که پیراهن تیم‌ملی در رختکن 100 گرم است اما وقتی آن را برتن می‌کنید وظیفه سنگینی دارید و وظیفه‌تان 100 کیلوگرم می‌شود. بحرین در ابتدای بازی بهتر از ما بود. چند دقیقه‌ای طول کشید تا جا بیفتیم. پس از چند دقیقه تمرکز لازم و سرعت کافی را پیدا کردیم. بازی دشواری را پشت سر گذاشتیم. بحرین حتی در زمانی که 2 بر صفر عقب افتاده بود، فوتبال خوبی بازی کرد. باید زودتر گل می‌زدیم. در 10 دقیقه پایانی بازی هم به‌خاطر این‌که به مهاجمان استراحت بدهم، تعویضشان کردم. عملکرد پولادی، حسینی و وریا غفوری خوبی بود و بحرینی که در ضدحمله برنامه داشت نتوانست به هدفش برسد. نباید فراموش کنیم که جام‌ملت‌ها مهم‌ترین رویداد در آسیا است. از احسان حاج‌صفی که بازی فوق‌العاده‌ای به نمایش گذاشت، تشکر می‌کنم آن گل فوق‌ زیبا، در هر جای دنیا و هر ورزشگاهی تحسین می‌شود.»
آمار بازی
براساس آمار ارایه شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا تیم ایران 46.5‌درصد و بحرین 53.5‌درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت. همچنین بیشتر کل‌ پاس‌ها یعنی 49.2‌درصد در میانه میدان بود و بعد از آن 26.1‌درصد در یک سوم تیم ایران رد و بدل شد و در یک سوم تیم حریف 24.7‌درصد پاس‌ها داده شد. همه از قدرت زوج غفوری ودژآگه در سمت راست و بازی نه چندان خوب حاج صفی و پولادی حرف می‌زدند. به‌هرحال تیم ملی، ساعت 11 صبح امروز، ملبورن را به مقصد سیدنی ترک می‌کند تا پنجشنبه مقابل قطری که 4 بر یک مغلوب امارات شد، قرار بگیرد.

محمد فنایی

کارشناس داوری

نیمه اول مسابقه صحنه خاصی نداشت و کارت زردی هم که بنجامین ویلیامز، داور استرالیایی به احسان حاج‌صفی در دقیقه 20 داد، کاملا درست بود. در آن صحنه حاج‌صفی در آفساید قرار داشت و با وجود سوت داور به حرکت خود ادامه داد. در نیمه دوم اما شرایط فرق کرد. آفسایدهای پرتعدادی که کمک‌داورها از بازیکنان ایرانی گرفتند صدای همه را درآورد اما تمام آفسایدها به غیر از یک صحنه در دقیقه 62 درست بود؛ البته داور استرالیایی شانس آورد که آن موقعیت تبدیل به گل نشد. دیگر صحنه مهم بازی در نیمه دوم مربوط به درگیری علیرضا حقیقی با بازیکن بحرینی بود که داور با دعوت آنها به آرامش به درستی تصمیم گرفت. به‌طورکلی بازی دو تیم چندان پربرخورد نبود و می‌توان این‌طور نتیجه‌گیری کرد که داور مسابقه محک جدی نخورد اما یک انتقاد جدی به او وارد است؛ این‌که در جاگیری‌هایش اصلا نمایش خوبی نداشت.

 


تعداد بازدید :  192