شماره ۴۷۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۲ دي
صفحه را ببند
برف و كولاك در 20 استان كشور
3500 مسافر در جاده‌هاي برفي در عمليات امدادگران نجات پيدا كردند

شهروند | برف زمستانی به همراه کولاک که از روزهای پایانی هفته گذشته برخی از استان‌های کشور را غافلگیر کرده بود بود در روزهای آغازین هفته 20 استان کشور را محاصره کرد. شدت برف و وزش باد در برخی جاده‌ها و گردنه‌ها به‌حدی بود که موج عظیمی از کولاک مسافران جاده‌های یخی را متوقف کرد. 3500 گرفتار شده در جاده و روستاهای برفی
 20 استان کشور در عملیات نفسگیر امدادگران هلال‌احمر نجات یافتند. بارش سنگین برف و به دنبال آن کولاک در مسیرهای عبوری جاده، رانندگان درحال حرکت را با مشکل روبه‌رو کرد تا این‌که 530 امدادگر در قالب 150 تیم عملیاتی دست به نجات گرفتارشدگان زدند. رهاسازی 380خودرو در برف مانده، اسکان اضطراری 800 مسافر در راه مانده، انتقال 7 مسافر مصدوم به بیمارستان، نجات 5 زن باردار گرفتار شده در شرایط برفی، امدادرسانی به مسافران در جاده‌های برفی و مسیریابی، عملیات‌های تیم‌های امدادو نجات هلال‌احمر در جاده‌های برفی بود.
سامانه بارشی که از 17 دی‌ماه برخی نقاط کشور را تحت‌تأثیر قرار داده بود با شروع اولین روزهای هفته به نقطه اوج رسید. بارش برف و به دنبال آن وزش باد شدید، کولاک به راه انداخت و 20 استان کشور را محاصره کرد. روزهای شنبه و یکشنبه محورها و گردنه‌های عبور پوشیده از برف شد تا این‌که امدادگران هلال‌احمر با کمک نیروهای راهداری عملیات نجات‌بخشی را برای مسافران جاده‌ها آغاز کردند.
عملیات   نفسگیر سرخ‌پوشان هلال‌احمر
در فاصله 17 دی‌ماه تا 21 دی، با ورود سامانه بارشی به آسمان برخی از استان‌های کشور، استان‌های آذربایجان‌غربی و شرقی، اصفهان، اردبیل، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، کردستان، کرمانشاه، کهگلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران و همدان از برف و کولاک سفیدپوش شدند. «حسین درخشان» سخنگوي سازمان امداد و نجات سازمان هلال‌احمر در تشریح جزییات امدادرسانی در
 20 استان کشور به «شهروند» گفت: «در 4 روز گذشته 20 استان کشور در محاصره برف و کولاک قرار گرفتند. وقتی امدادگران هلال‌احمر در جریان گرفتار شدن مسافران و رانندگان در جاده‌ها قرار گرفتند بلافاصله زنگ آماده‌باش در پایگاه‌های هلال‌احمر جاده‌ای و بین‌شهری به صدا در آمد. امدادگران و نجاتگران در قالب 150 تیم عملیاتی برای امدادرسانی و نجات گرفتارشدگان در برف و کولاک عملیات سختی را پیش رو داشتند. در این مدت امدادگران به 3500 برف‌زده امدادرسانی کرده و به 800 نفر از گرفتارشدگان اسکان اضطراری داده شد. امدادگران نسبت به رهاسازی
 380 دستگاه خودروی در راه مانده اقدام کردند. همچنین 520 تخته پتو، 760 بسته غذایی هم بین گرفتارشدگان در این حادثه توزیع شد. با توجه به استمرار جوی ناپایدار در برخی از استان‌های کشور و ادامه بارش‌ها، نیروهای هلال‌احمر همچنان به صورت آماده‌باش قرار دارند.»
امدادرسانی در آذربایجان‌غربی
درحالی‌که پیش‌بینی برف زمستانی در مناطق سردسیر کشور غیرقابل تصور نبود برخی از مسافران بدون داشتن وسایل گرمازا و حتی لباس گرم رهسپار جاده‌های کشور شده بودند. با بارش برف و کولاک ماموران هلال‌احمر در میان خودروهای گرفتارشده در برف حرکت می‌کردند تا نجاتگر مسافران باشند. مسافران بدون تجهیزات ایمنی در دام کولاک و یخبندان گرفتار شده بودند. «جابر ثوابی» معاون امداد و نجات هلال‌احمر آذربایجان‌غربی در رابطه با این خبر به «شهروند» گفت: «از 18 تا 20 دی‌ماه برف و کولاک در شهرستان‌های ارومیه، خوی، سلماس، اشنویه، پل‌دشت و پیرانشهر جاده‌ها و شهرها را تحت‌تأثیر قرار داد. امدادگران با اعزام به جاده‌های برفی خودروهای گرفتار شده در برف را نجات دادند. 140 امدادگر سازمان امداد و نجات هلال‌احمر، در ٤ روز گذشته 140 مسافر را از برف و کولاک نجات دادند. این یعنی تعداد گرفتارشدگان با امدادگران برابر بود.»
نجات سرنشینان خودروهای دفن شده
در محور گیلان به اردبیل
وقتی 2 خودرو که در جاده برفی به سمت مقصدشان در حرکت بودند هرگز تصور نمی‌کردند در زیر برف
 و کولاک گرفتار شوند. روشنایی چراغ‌های خودروهایی که در زیر برف مدفون شده بودند 8 سرنشین را از خطر مرگ نجات داد.
عظیمی رئيس روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر گیلان، در رابطه با عملیات امداد و نجات جاده‌ای امدادگران به «شهروند» گفت: «نجاتگران در 2 روز متوالی یعنی روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری 228 مسافر را در جاده‌های برفی و گردنه‌های اسالم به خلخال نجات دادند. امدادگران هلال‌احمر بین شهری گیلان در عملیاتی نفسگیر 80 مسافر 2 اتوبوس را هم از میان برف و کولاک رها کردند. 16 امدادگر متشکل از 2 تیم عملیاتی به گردنه‌های برفی اعزام شده بودند. همچنین 2 خودرو که از استان گیلان به سمت استان اردبیل در حرکت بودند بعد از خارج شدن از استان گیلان در زیر برف شدید گرفتار شدند. این سرنشینان با تلفن‌های همراه شان امدادگران هلال‌احمر را در جریان حادثه قرار دادند، همزمان نیروهای هلال‌احمر اردبیل و گیلان به سمت محلی که احتمال داشت خودروها در آن‌جا مدفون شده باشند، اعزام شدند. خوشبختانه امدادگران هلال‌احمر اردبیل به محل حادثه نزدیکتر بودند و توانستند از نور چراغ‌های خودروهایی که در زیر برف مدفون شده بودند آنها را شناسایی کنند. در این عملیات نفسگیر 8 سرنشین خودرو درحالی‌که خطر مرگ آنها را تهدید می‌کرد توسط نیروهای امدادگر هلال‌احمر نجات پیدا کردند.»
تولد  5 فرشته‌ در میان برف و کولاک
با تلاش امدادگران هلال‌احمر آذربایجان‌شرقی و غربی 5 نوزاد در میان برف و کولاک به دنیا آمدند.
تولد در میانه
اولین خبر به جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان‌شرقی، در ساعت‌های اولیه روزجمعه 19 دی‌ماه گزارش شد. طبق این گزارش امدادگران هلال‌احمر در جریان وضع نامساعد مادر بارداری در روستاي «توين» از توابع شهرستان ميانه قرار گرفتند.
«احمد فرمانی» مسئول تیم اعزامی از جمعیت هلال‌احمر شهرستان میانه، در تشریح این عملیات به «شهروند» گفت: «ظهر روز جمعه در تماس تلفني از روستاي توین، نيروهاي امدادي هلال‌احمر از وضعيت يك زن كه در شرايط زايماني گرفتار شده بود و نياز به كمك فوري داشت آگاه شدند. يك تيم امداد و نجات به همراه ماموران اورژانس به منطقه اعزام شدند. درحالی‌که در این روستا 50 سانتیمتر برف نشسته بود امدادگران در عملیاتی مشترک با پای پیاده وارد منطقه شدند و با باز کردن مسير برفي سرانجام پس از 3 ساعت به روستاي توین رسيدند.مسئول تیم اعزامی از جمعیت هلال‌احمر شهرستان میانه ادامه داد: در بين راه وقتی تیم امدادگران به حوالی روستای «ترك» رسیدند درد زایمان مادر شدت گرفت که با کمک ماما نوزاد عجول صحیح و سالم در داخل آمبولانس هلال‌احمر به دنیا آمد و به منظور مراقبت‌های بعدی، مادر و نوزاد به بيمارستان «خاتم‌الانبياي» شهر ميانه انتقال داده شدند.
دومین عملیات موفقیت‌آمیز نجات مادر باردار در ورزقان استان آذربایجان‌شرقی
در این عملیات که 15ساعت طول کشد امدادگران جمعیت هلال‌احمر توانستند جان یک زن باردار و نوزادش را در روستای «برزین» شهرستان ورزقان از مرگ حتمی نجات دهند. «سیدعلی سیدی» مسئول تیم تخصصی امداد و نجات کوهستان جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان‌شرقی دراین‌باره گفت: «جمعه 19 دی‌ماه حوالی ساعت ساعت 20:30 از طریق شبکه بهداشت ورزقان با جمعیت هلال‌احمر ورزقان امدادگران این سازمان در جریان وضع نامساعد مادر بارداری در روستای دور افتاده ورزقان به نام برزین دادند.» وی ادامه داد: «متأسفانه راه روستا در اثر برف و کولاک به‌طور کامل مسدود شده بود و به همین خاطر به دلیل صعب‌العبور بودن راه، امدادرسانی زمینی مشکل بود اما با توجه به وضع زن باردار با هماهنگی اتاق مرکز کنترل و هماهنگی عملیات‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر استان تیم تخصصی امدادونجات کوهستان استان در قالب 2 تیم عملیاتی با بهره‌گیری از دو خودروی کمک‌دار و یک دستگاه خودروی عملیاتی آرگو به سمت روستای موردنظر اعزام شدند.»
سیدی افزود: «با توجه به تجارب قبلی و همچنین شرایطی که زن روستایی در آن قرار داشت دو نفر خانم امدادگر که تخصص یکی مامایی و دیگری نجاتگر کوهستان بود اکیب را همراهی کردند. در ادامه امدادگران با توجه به بررسی راه‌های منتهی به روستای «برزین» به دلیل مسدود بودن راه اصلی از یک راه فرعی از طرف شهر اهر در تاریکی شب و برودت بسیار پایین در ارتفاعات صعب‌العبور و جنگلی مسیر را ادامه دادند و خوشبختانه حوالی ساعت 3 بامداد روز شنبه توانستند به روستای سراجلو 15 کیلومتری روستای «برزین» برسند.» «سیدعلی سیدی» خاطرنشان کرد: «از روستای «سراجلو» به بعد دیگر ادامه مسیر با خودروهای کمک‌دار مقدور نبود به همین خاطر امدادگران با توجه به تماس از روستا و اعلام وضع نامساعد مادر باردار به ناچار خودروی آرگو را با 2 نفر خانم ماما و نجاتگر و 2 نفر از اعضای تیم به طرف روستای «برزین» رهسپار شدند. بعد از طی مسیر 15 کیلومتری در میان برف و کولاک شدید حوالی ساعت 5 بامداد روز شنبه به «برزین» رسیدند. با حضور امدادگران در روستا متوجه شدند که نوزاد به دنیا آمده است به همین خاطر بلافاصله ماما اقدام به انجام کمک‌های پزشکی لازم جهت سلامت و زنده ماندن نوزاد کرد.» مسئول تیم تخصصی امدادونجات کوهستان گفت: «به علت وضع وخیم مادر، نجاتگران اقدام به سرم‌تراپی و تزریقات لازم تحت‌نظر ماما کرده و نسبت به کنترل علایم حیاتی مادر تا آمدن بالگرد اورژانس می‌کنند و خوشبختانه حوالی ساعت 9:30 بالگرد اورژانس مادر و نوزاد به بیمارستان طالقانی تبریز منتقل کرد.»
تولد سومین کودک در میانه
ماجرای تولد نوزادان در روزهای برفی همچنان ادامه داشت. سومین موردی که جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان‌شرقی در جریان آن قرار گرفت شنبه‌شب رخ داد. ساعت از 20 شب گذشته بود که امدادگران از طریق مرکز بهداشت میانه در جریان وضع بحرانی که مادر مادرباردار در روستای قراقوزلو شهرستان میانه قرار گرفتند. احمد فرمانی مسئول جمعیت هلال‌احمر شهرستان میانه دراین‌باره گفت: «پس از دریافت خبر 5 امدادگر و یک ماما اورژانس با آمبولانس و خودروی کمک سازمان از میانه راهی این روستا شدند. متاسفأنه برف و کولاک موجب بسته شدن راه‌های ارتباطی این روستا شده بود اما امدادگران با توجه به وضع بحرانی زن باردار پس از 2 ساعت عبور از مسیر صعب‌العبور خود را به روستا «قراگوزلو» رساندند و توانستند مادر باردار را به بیمارستان خاتم‌الانبیاء میانه برسانند. خوشبختانه طبق پیگیری‌های انجام‌شده متوجه شدیم صبح روز یکشنبه 21 دی‌ماه این نوزاد به دنیا آمده است.»
2 تولد در آذربایجان‌غربی
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان مرزی پیرانشهر از نجات جان دو زن باردار که در میان برف
 و کولاک شدید در راه‌های روستایی گرفتار شده بودند، خبر داد. عبدالعلی یاراحمدی دراین‌باره گفت: «این دو زن باردار در روستاهای «کونه کیچ» و «شختان» عصر روز جمعه در میان برف و کولاک شدید گرفتار شده بودند که با حضور به موقع راهداران و امدادگران نجات داده شده و به بیمارستان منتقل شدند.» وی گفت: «زنان باردار روستاهای «کونه کیچ» که در فاصله 40 و شختان در فاصله 50 کیلومتری شهر مرزی پیرانشهر واقع شده‌اند با استفاده از یک دستگاه خودروی سواری و آمبولانس با تلاش گروه‌های راهداری و امدادگران به مرکز شهر انتقال یافتند.»


تعداد بازدید :  383