شماره ۴۷۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۲ دي
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

درگذشت عارف نامدار
966‌سال پیش، برابر با بیست‌ودوم دی 427 خورشیدی، ابوسعید ابوالخیر، عارف و شاعر نامدار ایرانی قرن چهارم و پنجم هجری در ابیورد درگذشت. ابوسعید ابوالخیر در میان عارفان مقامی بسیار ممتاز و استثنایی دارد و نام او با عرفان و شعر آمیختگی عمیقی یافته‌ است. در بخش مهمی از شعر پارسی چهره او در کنار مولوی و خیام قرار گرفته است، بی‌آن‌که خود شعر چندانی سروده باشد. او در تاریخ اندیشه‌های عرفانی در صدر متفکران این قلمرو پهناور در کنار حلاج، بایزید بسطامی و ابوالحسن خرقانی به شمار می‌رود.

مرگ ملکه جنایت
39‌سال پیش، برابر با دوازدهم ژانویه 1976 میلادی، آگاتا کریستی، نویسنده انگلیسی داستان‌های جنایی و یکی از بزرگان ادبیات کارآگاهی در 85 سالگی درگذشت. او با نام مستعار مِری وستماکوت داستان‌های عاشقانه و رومانتیک نیز ، ولی شهرت اصلی‌اش به خاطر ۶۶ رمان جنایی اوست. داستان‌های آگاتا کریستی، به‌خصوص آن دسته که درباره ماجراهای کارآگاه «هرکول پوآرو» یا «خانم مارپل» هستند، نه‌تنها لقب «ملکه جنایت» را برای او
به ارمغان آوردند بلکه او را به‌عنوان یکی از مبتکرترین نویسندگان داستان‌های جنایی معرفی و مطرح کردند.

مجوز حمله به عراق
24‌سال پیش، برابر با دوازدهم ژانویه 1991 میلادی، کنگره ايالات متحده آمریکا به جرج بوش (پدر) رئيس‌جمهوري اين کشور اختيار داد که با به کار بردن نيروي مسلح، ارتش صدام حسين را از کويت اخراج و استقلال اين کشور را تأمين کند. در پی این اقدام آمریکا و متحدانش 4 روز بعد در تاریخ ۲۶ دی ۱۳۶۹ خورشیدی، با پشتیبانی شورای امنیت حمله هوایی گسترده‌ای را علیه عراق آغاز کردند. عاقبت ارتش صدام در بهمن‌ماه همان‌ سال از کویت بیرون رانده شده و بخش جنوبی عراق تا رود فرات به اشغال نیروهای ائتلاف درآمد.

 


تعداد بازدید :  297