شماره ۴۷۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۲ دي
صفحه را ببند
ساعت تنفس در بهارستان

فرشید غضنفرپور| علی مطهری دیروز مجدداً خبرساز شد. این‌بار نه به واسطه نامه‌نگاری با رئیس قوه‌قضائیه یا پخش تصاویر زنان ساپورت‌پوش در مجلس یا دفاع وارونه از محمد فرهادی نامزد وزارت علوم، او در نطقی که آرام آغازش کرد پایانی داشت که رئیس مجلس را واداشت تا 15دقیقه تنفس اعلام کند.
نطق مطهری از میلاد پیامبر اسلام(ص) آغاز شد، او گفت: «گویی یک نوع تقسیم کار صورت گرفته است که بزرگداشت پیغمبر اسلام به اهل سنت واگذار شده و بزرگداشت ائمه‌اطهار به شیعیان. این یک نقطه ضعف برای ما است که باید به همت روحانیت اصلاح شود» مطهری در قسمت دیگری از نطق خود به موضوع وحدت اسلامی پرداخت و گفت: «در این موضوع بیش از آن‌که پیشرفت داشته باشیم پسرفت داشته‌ایم و دشمنی‌ها بیشتر شده.
او ترورهای پاریس را هم در کنار انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلامی محکوم کرد تا اینجای نطق نمایندگان هنوز آرام در صندلی‌های خود فرورفته بودند حتی هنگامی که بر سر موضوع بزرگداشت 9دی صداوسیما را هدف انتقاد خود قرار داد صدای اعتراض چندانی از سوی نمایندگان بلند نشد. مطهری حتی بر سر موضوع برداشت دولت از صندوق توسعه ملی هم به دولت انتقاد کرد و گفت: «بهتر بود دولت محترم در مسأله برداشت 1/4‌میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به جای مجادله با مجلس و ایجاد تنش در کشور صداقت به خرج می‌داد و به اشتباه بانک مرکزی و سپس تلاش برای جبران آن، اعتراف و سپس عذرخواهی می‌کرد. از این دولت انتظار نداریم که روش‌های دولت گذشته را تکرار کند.»
مطهری در قسمت‌های دیگری از نطقش از وزیر راه و شهرسازی خواست تا موضوع ایرلاین صهیونیستی را مورد بررسی بیشتری قرار دهد و نیز از وزیر کشور خواست تا هرچه زودتر تکلیف معاون سیاسی وزارت کشور را مشخص کند و موضوع رواج مجدد ساپورت پوشی در خیابان‌ها را پیگیری کند. مطهری در ادامه حتی از شهرداری تهران و پلیس راهور که اخیراً به رعایت خط عابرپیاده توسط راننده و عابر و نیز حرکت خودروها بین خطوط، اهتمام ورزیده‌اند تشکر کرد، زیرا چنان که این نماینده مجلس گفت: «وضعیت رانندگی ما در دنیا اسفناک است و در رتبه‌های آخر قرار داریم و این زیبنده جمهوری اسلامی نیست. درخواست می‌کنم مسأله انضباط موتورسواران نیز با همین جدیت دنبال شود.»
مطهری برگزاری جشنواره عمار را نیز مورد تمجید قرار داد و آنگاه بر سر موضوعی رفت که نمایندگان را چنان برآشفت که به گفته عابد فتاحی «موجی از نمایندگان خشمگین به سمت آقای مطهری آمدند و من که حائل شدم دیدم دیگر کاری از دستم برنمی‌آید» هرچند مسعود پزشکیان پس از جلسه علنی در جمع خبرنگاران گفت: همه نمایندگانی هم که نزدیک تریبون مطهری اجتماع کردند مخالف او نبودند بسیاری رفتند تا از آسیب رسیدن به مطهری جلوگیری شود.
مطهری در این قسمت از نطق خود به موضوع حصر پرداخت که در این هنگام جو مجلس متشنج و سخنرانی او ناتمام ماند. سخنان مطهری البته توسط محمدحسن ابوترابی‌فرد رئیس جلسه هم پیش از آن‌که اعلام تنفس 15دقیقه‌ای کند قطع شد. او به مطهری تذکر داد: «آقای مطهری شما که در فضای واقعی کشور قرار دارید و می‌دانید آنچه در مورد این افراد انجام شده با نهایت رأفت و رحمت اسلامی و با توجه به مصالح ملی انجام شده و اگر اراده نظام بر رأفت و رحمت نبود قطعا به‌گونه‌ای دیگر انجام می‌شد». ابوترابی‌فرد در ادامه سخنانش گفت: «شما وقتی در جریان واقعیت هستید این‌گونه احکامی که تصمیم نظام بر انجام آن تعلق گرفته و براساس احکام قطعی شرعی و اختیاراتی که قانون اساسی تبیین فرموده شکل گرفته این‌گونه طرح بحث کردن اعتراض عمومی همه نمایندگان را به دنبال دارد» اظهاراتی که اعتراض مطهری را به دنبال داشت که خطاب به رئیس جلسه بگوید «بهتر بود این سخنان بعد از نطق بنده مطرح می‌شد».عابد فتاحی نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی که در جلسه روز گذشته با حضور در جایگاه ناطقان مانع از هجوم نمایندگان خشمگین به سمت علی مطهری شد در این‌باره در جمع خبرنگاران گفت: «این درست نیست که باب شود هر کسی صحبت می‌کند چند نفر بروند و به او اجازه این کار را ندهند». فتاحی همچنین به ایلنا گفته است: «پس از اعلام تنفس توسط ابوترابی، برخي از نمایندگان به سمت مطهری هجوم آوردند که در این میان دست علی مطهری کمی جراحت برداشته است». محمد باقری‌بناب نیز در انتقاد از برخورد صورت گرفته با علی مطهری در جمع خبرنگاران گفت: «اتفاقی که امروز حین نطق میان دستور آقای مطهری از سوی نمایندگان افتاد در شأن نظام و در شأن مجلسی که برای نظام تشکیل شده است نبود». او گفته است: «هیأت‌رئیسه می‌توانست عملکردی بهتر از این داشته باشد و می‌توانست جلسه را بهتر از این اداره کند.» اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجدسلیمان نیز در گفت‌وگو با «شهروند» با بیان این‌که وقتی یک نفر در مجلس سخنی می‌گوید که با آن موافق نیستیم باید پاسخ او را با صحبت کردن بدهیم نه درگیر شدن و هل دادن. گفت: «مجلس فرهنگی دارد که برگرفته از جایگاه آن در قانون است و هیأت‌رئیسه‌ای هم وجود دارد که براساس آیین‌نامه داخلی مجلس است و بنابراین نمی‌توان اتفاقات صحن علنی مجلس در واکنش به نطق آقای مطهری را طبیعی دانست.» ایرج ندیمی نیز در گفت‌وگو با ایلنا با بیان این‌که علی مطهری بهتر است گزک دست دیگران ندهد، اظهار کرد: «اگر گفتن، حق است؛ جا، شیوه و آثار گفتن هم حق است و ایشان اگر قبلا این حرف‌ها را نزده بود می‌گفتیم که الان جدید حرف زد و می‌خواهد یکسری صحبت‌ها را بکند اما این‌طور نبود».جلسه دیروز غایبان معناداری هم داشت، چنانکه «ایسکانیوز» گزارش داده: نطق میان‌دستور علی مطهری نماینده تهران روز شنبه در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته بود و شاید به همین دلیل برخی از نمایندگان در جلسه روز گذشته غیبت داشتند از جمله حمید رسایی و مهدی کوچک‌زاده، محمدرضا تابش و محمدرضا باهنر. علی لاریجانی اما عذرش موجه‌تر از دیگران است، لاریجانی از دو روز پیش به ارومیه رفته بود تا در همایش امنیت و وحدت شرکت کند. به گفته بسیاری از نمایندگان او اگر حضور داشت شاید کار تا این حد بالا نمی‌گرفت.


تعداد بازدید :  204