شماره ۴۷۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۲ دي
صفحه را ببند
فعال اصلاح‌طلب:
اصلاح‌طلبان با دعوت از ناطق و‌هاشمی در پی ائتلاف هستند

اولین همایش فراگیر اصلاح‌طلبان پنجشنبه جاری، برگزار می‌شود. همایشی که حجت‌الاسلام ناطق نوری و آیت‌الله‌ هاشمی رفسنجانی میهمان و سید محمد خاتمی، سخنران آن خواهد بود. اما دعوت از این دو که روزی به‌عنوان بزرگان اصولگرا شهره بودند در این همایش می‌تواند تحلیل‌هایی داشته باشد. داریوش قنبری نماینده اصلاح طلب دور هشتم مجلس شورای اسلامی، دراین‌باره معتقد است که این دعوت پیامی به اصولگرایان معتدل است. مشروح این گفت‌وگو در پی می‌آید.
آقای قنبری فکر می‌کنید دعوت از آقایان ناطق‌نوری و ‌هاشمی‌رفسنجانی با چه استراتژی صورت گرفته است؟
این دعوت ابتکار خوبی است که به نظرم پیام‌های زیادی را به اصولگرایان به‌خصوص طیف معتدل آنها دارد. آقای ناطق نوری روزی به‌عنوان کاندیدای اصولگرا وارد عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری شد اما الان قرار است در یک همایش اصلاح‌طلبانه که خاتمی یعنی رقیب انتخاباتی‌اش در‌سال 76، سخنرانی کند، حضور پیدا کند. این علاوه بر این‌که نگاه وحدت گونه را تقویت می‌کند، نشان می‌دهد که آقای ناطق نگاهش به طیف متبوعش و طیف رقیبش تغییر کرده است. از طرفی آقای ‌هاشمی هم در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم و پیشتر از‌سال 88 نشان داد که نگاهش به نگاه مردمی اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر است. بنابراین این دو نفر را حتی اگر اصلاح‌طلب هم ندانیم، اصولگرایانی معتدل می‌دانیم که نگاه اصلاح‌طلبان را قبول دارند.
در این همایش حضور پیدا می کنند؟
بله. چون حضورشان پیام دارد. همان‌طور که گفتم اولین پیام این است که اصولگرایان معتدل باید با اصلاح‌طلبان ائتلاف کنند تا از این طریق تندرو‌ها را خانه‌نشین کنند. از سوی دیگر هم نگاه وحدت‌گونه که به نفع کشور است را تقویت می‌کند. به نظرم هدف اصلاح‌طلبان هم از این دعوت این است که اولا نیروهای اصولگرای معتدل را جذب کنند و دیگر این‌که پیامی بدهند به تندروها که حذف خواهند شد.  
در نهایت این ائتلاف صورت می گیرد؟
زمینه این ائتلاف در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر به وجود آمد و اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان هم تجربه خوبی از آن دارند. بنابراین اگر همه به منافع کشور توجه کنند، صورت می‌گیرد.

 


تعداد بازدید :  225