شماره ۴۷۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۲ دي
صفحه را ببند
رئیس سازمان انرژی اتمی:
کار در وین تقریبا تمام شده بود اما ناگهان عقب‌نشینی کردند

رئیس سازمان انرژی اتمی درخصوص آخرین وضع پرونده هسته‌ای کشور، گفت:  اگر 1+5 با این اراده سیاسی آمده باشد که مسأله را حل کند، ما ریگی به کفش نداریم. اگر مشکلی داشتیم تا به امروز که 12‌سال از این پرونده می‌گذرد، یک جا باید اشتباه و خلاف می‌کردیم. انسجام ایران در بیان مواضعش در این 12‌سال کاملا روشن است و نشان از حقانیت ما دارد. روشن‌ترین و فصل‌الخطاب‌ترین پاسخ ایران، فتوای مقام معظم رهبری است. صالحی گفت:  در گردنه سیاسی مذاکرات هستیم.
معاون رئیس‌جمهوری درخصوص علت تمدید مذاکرات در دهمین دور مذاکرات در وین تا تیرماه 94 عنوان کرد:  ما در فعالیت‌های هسته‌ای چه بودیم و کجا هستیم. ما 12‌سال پیش در ابتدای راه بودیم. آن زمان آماده بودیم به چند ده سانتریفیوژ در امر تحقیقات و توسعه بسنده کنیم، الان 20‌هزار سانتریفیوژ و بیش از 15‌هزار مهندس مشغول به کار داریم. الان بیش از چندین‌هزار مهندس دیگری که قبلا سازمان بودند الان از سازمان خارج شده و در عرصه‌های دیگر مشغول به فعالیت هستند.
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به دور دهم مذاکرات در وین عنوان کرد: تقریبا به تفاهم کامل رسیده بودند و کلیات تقریبا پذیرفته شده بود. اتفاقی افتاد که طرف مقابل عقب‌نشینی کرد. نمی‌توانم به جزییات بپردازم. دو، سه روز بعد از این قضیه نخست‌وزیر رژیم غاصب صهیونیستی اعلام کرد که ما نگذاشتیم آنها به تفاهم برسند. کری اعلام کرد ما در هماهنگی کامل با اسراییل هستیم. دست‌های فراوانی در کار است. آنها منافعشان را در ادامه بحران می‌بینند. ما گفتیم چون از ابتدای امر با حسن‌نیت و اراده سیاسی برای حل موضوع وارد شده و صادقانه به تمام مسائل پاسخ داده و انعطاف لازم را نشان دادیم. آب سنگین را چگونه حل کردیم و حتی در غنی‌سازی چه کارهایی کردیم و چه پیشنهادی دادیم. رئیس سازمان انرژی اتمی درباره این‌که آیا در مذاکرات موضوع مشخصی را گفته‌اند؟ گفت: در عمان مطالبی را گفتند که خارج از قاعده بود که مذاکره‌کننده ما بسیار به موقع و محکم پاسخ آنها را داد. در وین تقریبا به نقاط مشترک و کلیات   رسیدند ولی ناگهان عقب‌نشینی کردند. زمانی مذاکره‌کنندگان صلاح دیدند و مطالب را گفتند. خیلی مطالب برای افکار عمومی ما روشن می‌شود که قدرت‌ها چگونه بازی می‌کنند.
صالحی درخصوص این‌که توافق خوب از نظر آمریکایی‌ها چیست؟ عنوان کرد: اگر به صورت بی‌طرفانه صحبت کنیم هر کس می‌خواهد حداکثر منافع خود را به دست آورد اگر از منظر آمریکا نگاه کنید اوباما گفت ما نمی‌خواهیم هیچ فعالیت هسته‌ای در ایران باشد. وی ادامه داد:  آنها با وقاحت مطالب و خواسته‌های خود را عنوان می‌کنند و هیچ محدودیت و مرزی برای خود قائل نیستند، ولی ایران کشوری نیست که بخواهد به این راحتی از منافع و حاکمیت ملی خود عبور کند. 35‌سال است هزینه استقلال سیاسی خود را می‌دهد و الان که در اوج عزت و اقتدار است و کلید طلایی منطقه در دست ایران است، تنازل پیدا کند؟
وی درباره این‌که آیا زیر پنج‌درصد را عنوان می‌کنند؟ گفت:  پنج‌درصد مسجل است که حق ماست. حق ما در اصل غنی‌سازی مسجل است، ولی ما داوطلبانه پذیرفتیم که فعلا تا حد 5‌درصد غنی‌سازی کنیم، چون بالاتر از پنج‌درصد الان نیاز نداریم. الان بحث بر سر حجم غنی‌سازی و تولید سالانه آن است. الان 9‌هزار سانتریفیوژ درحال کار است که سالانه 5/2 تن اورانیوم را غنی‌سازی می‌کند. مورد نیاز ما سالی 30 تن است. آنها به همین میزان هم رضایت نمی‌دهند و می‌گویند زیاد است و باید تعداد سانتریفیوژها را کم کنید. تولیدات انباشته 5‌درصد را تبدیل کنید. وظیفه ما در سازمان انرژی اتمی هموار کردن راه دوستان سیاسی است. ما گفتیم پیشنهاد داریم و بسیار معقول است. صالحی اضافه کرد: ما می‌گوییم بعد از هشت‌سال قرارداد ما با روسیه برای تأمین سوخت بوشهر پایان می‌یابد و بعد از هشت‌سال باید این اجازه را داشته باشیم که سوخت سالانه مورد نیاز بوشهر یک را تولید کنیم که تقریبا 30 تن در‌سال است. ما آمادگی داریم به صورت پلکانی این دوره را طی کنیم. وی در توضیح مفهوم پلکانی گفت:  یعنی پله اول را می‌گوییم مال شما و شما تعیین کنید، ولی پله آخر باید مال ما باشد و هشت‌سال دیگر در وضعیتی باشیم که رهبری فرمودند 190‌هزار سو توان غنی‌سازی داشته باشیم که تامین‌کننده 30 تن موردنیاز سالانه بوشهر به علاوه نیازهای جنبی دیگر مثل رآکتور تهران و رآکتور اراک و پرت‌هایی که حاصل می‌شود، است.


تعداد بازدید :  255