شماره ۴۷۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۲ دي
صفحه را ببند
دیروز در برج میلاد صورت گرفت
رونمایی از مجسمه امیرکبیر در حضور دانش‌آموزان دارالفنون

شهروند| مجسمه یادمان امیرکبیر با حضور دانش‌آموزان سال‌های دوره دارالفنون در برج میلاد تهران رونمایی شد.
این رونمایی با حضور جمعی از مسئولان ازجمله سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی و دکتر صالحی رئیس کتابخانه ملی و همچنین جمعی از دانش‌آموختگان مدرسه دارالفنون صورت گرفت. در این مراسم مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: زمانی که امیرکبیر اصلاحات را در ایران شروع کرد، در ژاپن نیز اصلاحات آغاز شد اما امیرکبیر پس از 3‌سال به شهادت رسید، درحالی‌که ژاپن به اصلاحات خود ادامه داد. هرچند که ما بزرگان دیگری همچون مدرس و مصدق را در ادامه این حرکت داشتیم، اما در آن زمان وقفه سکته‌ای در حرکت اصلاح‌طلبانه امیرکبیر به وجود آمد. سلطانی‌فر افزود: نکته موردتوجه دیگر درمورد حرکت اصلاح‌طلبانه امیرکبیر آن بود که وی زمانی کار خود را آغاز کرد که هنوز جنبش‌ها و نهضت‌های ضد استعماری و استبدادی در دنیا وجود نداشت، بنابراین این اصلاحات زاییده ذهن خلاق و نخبه امیرکبیر بود.
مجسمه امیرکبیر در موزه مشاهیر برج میلاد به نمایش درآمده است. در این موزه، مجسمه‌های سایر هنرمندان، شعرا و چهره‌های بنام کشور هم به نمایش گذاشته شده و این موزه یکی از طبقات دیدنی برج میلاد در تهران است. او با اشاره به ثبت 17 اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو گفت: براساس قوانین یونسکو، سالانه دو اثر توسط هر کشور می‌تواند در فهرست میراث جهانی به ثبت برسد، اما وضع محوطه‌های تاریخی ایران به گونه‌ای است که اگر امکان داشت هر کشور 20 اثر را در فهرست یونسکو به ثبت برساند، ایران سالانه این آمادگی را داشت تا 20 پرونده را به یونسکو بفرستد.
او ایران را یک کشور موزه دانست و گفت: در طول 84‌سال گذشته از زمانی که نخستین قانون حفظ بناها به تصویب رسید، موفق شده‌ایم سه‌درصد از آثارمان را در یونسکو به ثبت برسانیم،‌ بنابراین هنوز کار زیادی برای معرفی و ثبت آنها در یونسکو داریم.

 


تعداد بازدید :  219