شماره ۴۷۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۲ دي
صفحه را ببند
جشنواره فیلم فجر با «محمد»(ص) آغاز می‌شود
نگـران فضای اعتماد هستیم

شهروند| دبیر سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در اولین نشست رسانه‌ای این جشنواره درباره جزییات برگزاری جشنواره تا حاشیه‌های پیش‌آمده صحبت کرد. علیرضا رضاداد نشست جشنواره که صبح دیروز، 21 دی‌ماه برگزار شد را با اشاره به این‌که طی دو ماه گذشته سینمای ایران شاهد فقدان چهار هنرمند بوده، آغاز کرد و گفت: «ترجیح می‌دادم که این جلسه زودتر تمام شود تا بتوانم در مراسم تشییع زنده‌یاد احمد رسول‌زاده دوبلور پیشکسوت شرکت کنم که البته این امکان وجود ندارد.»
دبیر جشنواره فیلم فجر معتقد است با تغییرات در بخش بین‌الملل، این بخش از زیر سایه سینمای ایران خارج شده، قوام پیدا می‌کند و دارای شرایط بهتری می‌شود. او می‌گوید: «در چنین شرایطی می‌توانیم نقاط ضعف و قوت بخش بین‌الملل را پیدا کرده و شرایط مناسب برای رشد آن را فراهم کنیم. امیدوارم ‌سال آینده بخش بین‌الملل بتواند به استانداردهای مناسبی دست پیدا کند.» به گفته رضاداد، حضور دو فیلم از جشنواره فیلم کودک به این علت در بخش سودای سیمرغ تأیید شد که سازمان سینمایی توجه به سینمای کودک را در اولویت‌های خود قرار داده است. جشنواره فیلم فجر امسال با نمایش فیلم «محمد»(ص) آغاز به کار خواهد کرد، فیلمی که در بخش خارج از مسابقه حضور خواهد داشت. اینها را دبیر جشنواره می‌گوید و اشاره می‌کند  :«پیش‌فروش مردمی بلیت‌ها از اول بهمن و تحویل بلیت‌ها از هشتم بهمن خواهد بود و نشست معرفی فیلم‌ها از ۲۳ تا ۳۰ دی برگزار خواهد شد.»
رضاداد درباره برخی دلخوری‌های پیشکسوتان برای حذف فیلم‌هایشان توضیح می‌دهد : «یک پرسش نابه‌هنگام، این بزرگواران را به هم می‌ریزد. ما واقعا نگران جشنواره نیستیم بلکه بیشتر نگران فضای اعتماد هستیم. در هر صورت ۲۲ فیلم انتخاب و دو - سه فیلم برای بخش خارج از مسابقه پیشنهاد شد که نهایتا با سه فیلم به توافق رسیدیم.» قرار است در تهران 29 سالن سینمایی فیلم‌های جشنواره را به نمایش بگذارند و 25 سالن از این تعداد، سالن‌‌های مردمی هستند.
در جشنواره امسال علاوه بر دو هنرمند پیشکسوت، محمدعلی کشاورز و حسین جعفریان فیلمبردار قدیمی سینمای ایران، از پیشکسوتان لابراتوارها نیز تقدیر می‌شود: «آنچه مسلم است ما با میراثی روبه‌رو هستیم که میراث لابراتوارها نام دارد، میراثی با قدمت 80سال، بنابراین دیجیتال شدن صنعت سینما برای ما یک پایان نبود بر همین اساس تقدیر از پیشکسوتان لابراتوار را در نظر داریم. بر همین اساس در حوزه لابراتوارها کتابی طراحی شده است که این کتاب به‌عنوان مرجع ارایه خواهد شد.»
رضاداد در پاسخ به گمانه‌زنی یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که بعضی از فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره توسط کمیسیون فرهنگی مجلس بازبینی شده‌اند، گفته است: «به هیچ‌وجه هیچ‌کسی جز مسئولان سازمان سینمایی هیچ فیلمی را از ناحیه دفتر جشنواره مشاهده نکرده‌است. البته بعضی از دارندگان فیلم‌ها برای فیلم‌شان نمایش عمومی و خصوصی می‌گذارند اما ما هیچ برنامه‌ای برای این مطلبی که می‌گویید، نداشته و نداریم.» دبیر جشنواره درباره این سوال که محل برگزاری بخش بین‌الملل کجا خواهد بود هم توضیح داده: «از پیش مقررات این بخش اعلام شده و فکر می‌کنم با توجه به جمع‌بندی‌های انجام‌شده بخش بین‌الملل جشنواره در تهران برگزار شود البته گزینه اصلی برگزاری بخش بین‌الملل شهر شیراز بود و قرار بود مجموعه فرهنگی-هنری صدرا در شیراز آماده شود تا بخش بین‌الملل در این مجموعه برگزار شود اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد و این بخش جشنواره در تهران برپا خواهد شد.»


تعداد بازدید :  146