شماره ۴۷۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۲ دي
صفحه را ببند
بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نمایشگاه «نوسنت‌گرایی»
خودکفایی هنرمندان تجسمی مدنظر ماست

موزه هنرهای معاصر تهران شامگاه گذشته ۲۰ دی‌ماه و همزمان با پایان یافتن نمایشگاه «نوسنت‌گرایی در هنر معاصر ایران»، میزبان علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری و مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی، همچنین جمعی از هنرمندان و فعالان هنرهای تجسمی بود. نمایشگاهى که یک پایش در دیروزهاى دور و دراز بود و از ریشه‌ها مى‌گفت و پاى دیگرش در امروزى که تلاش دارد ارزش‌هاى دیروز را با زبان امروز بازآفرینى و احیا کند. گردهمایی صمیمانه‌ای که شب گذشته در این معتبر‌ترین موزه هنرهای تجسمی کشور شکل گرفت، علاوه بر تجدید دیدار‌ها که کمتر در وسعتی این‌چنینی شاهدش هستیم، فرصتی هم بود برای گفت‌و‌گو و تبادل‌نظر درباره نمایشگاهی که برگزار شد، فعالیت‌های هنری جاری و البته آنچه در یک‌سال گذشته در عرصه هنرهای تجسمی به وقوع پیوسته است. علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که شامگاه گذشته برای دیدار از نمایشگاه «نوسنت‎گرایی» به موزه هنرهای معاصر آمده بود درباره این نمایشگاه به هنرآنلاین گفت: «در مجموع نمایشگاهی که با عنوان «نوسنت‌گرایی» برگزار شده کاری جدید و جذاب بود. دیدن آثار تجسمی به نمایش درآمده در این نمایشگاه بزرگ بسیار برایم جالب توجه بود و من واقعا از دیدن این‌که این تعداد هنرمند حوزه هنرهای تجسمی در کشور ما هستند که آثار فاخر آنان می‌‎تواند در سطح جهانی به نمایش گذاشته شود انرژی گرفتم.» وزیر ارشاد معتقد است قطعا کارهایی که در این نمایشگاه ارایه شده اگر در هر گوشه‎ای از دنیا به نمایش گذاشته شود مورد توجه قرار خواهد گرفت. حضور هنرمندان در حالی ‌که خودشان آثارشان را به وزیر ارشاد معرفی می‌کردند، برای علی جنتی جالب بود و او را سر شوق آورد: «اگر ما بتوانیم تسهیلاتی فراهم کنیم که این هنرمندان بتوانند آثارشان را در نمایشگاه‌ها و حراجی‎های خارج از کشور ارایه کنند و در داخل کشور نیز زمینه برگزاری حراجی‎‌ها را فراهم کنیم به رشد و بهبود اوضاع جامعه هنرهای تجسمی بسیار کمک خواهد شد.» جنتی امیدوار است با فراهم شدن شرایط هنرمندان تجسمی روی پای خود بایستند و از نظر اقتصادی به خود و آثارشان متکی شوند. آیدین آغداشلو، نقاش معاصر ایران از هنرمندانی بود که وزیر ارشاد را در این نمایشگاه همراهی می‌کرد: «عنوان نوسنت‎گرایی شاید در مورد نقاشان جوان‌تر کمتر مصداق داشته باشد اما در مورد هنر تثبیت‎شده مدرن 70‌سال گذشته انتخاب درست و هوشمندانه‌ای شده است. این نمایشگاه به نظرم نمایشگاه خوبی است و آثار بسیار باسلیقه و با دقت انتخاب شده‌اند. به علاوه کمتر می‌‎شود گفت جای آثار خاص خیلی خالی است و گمان می‌‏کنم برگزارکنندگان نمایشگاه آثار را تا جایی که در دسترس‌شان بوده است فراهم کرده‎اند.» او با اشاره به این‌که بعد از گذشت یک‌سال از دولت جدید شاید بتوانم بگویم که ندیدم بدسلیقگی، ممانعت و تحمیل سلیقه‎های از پیش تنظیم شده در مسیر حرکت هنرهای تجسمی معاصر اخلالی ایجاد کرده باشد، می‌گوید: «چند حادثه مهم اتفاق افتاده که یکی از آنها حراج تهران است که هم از حیث اقتصادی و هم از نظر معرفی نمونه‌های برجسته‎ بسیار مهم است.»
علی مرادخانی، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از نمایشگاه «نوسنت‌گرایی» بازدید کرد، او درباره این نمایشگاه می‌گوید: «این نمایشگاه تجربه‌ای بود که به قول آقای نامی در ۹۰‌سال گذشته سابقه نداشت و اولین‌بار بود چنین اتفاقی می‌افتاد. یکی از وظایف موزه هنرهای معاصر این است که مواردی را که در جاهای دیگر کمتر به آن پرداخته می‌شود مورد توجه قرار دهد. به نظر من پرداختن به آثار این نمایشگاه کار خوبی بود. همچنین به نظر من مرور کارهای قدیمی، کاری است که می‌‎تواند هنر را به تجربیات جدیدی برساند.»


تعداد بازدید :  253