شماره ۴۷۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۲ دي
صفحه را ببند
قرص‌های ضدبارداری، میگرن را تشدید می‌کنند

|  حسین پاکدامن  |   رئیس انجمن علوم اعصاب ایران|
 
میگرن سردردی است که رده سنی 20 تا 40 سالگی را درگیر می‌کند و در کودکان نادر نیست و جزو سردردهای شایع است.
میگرن به صورت حمله‌ای خود را نشان می‌دهد و علایم آن چند ساعت به طول می‌انجامد. معمولا در یک طرف سر در ناحیه پیشانی شروع می‌شود هرچند که ممکن است دوطرفه هم باشد.  این نوع سردرد نبض‌دار و همراه با تهوع و استفراغ است.
نور، صدا، بیخوابی، گرسنگی، استرس و گاهی دوران قاعدگی و برخی غذاها مانند پنیر، ماهی، دل و جگر می‌تواند سردرد میگرنی را تسهیل کند. بنابراین به مبتلایان توصیه می‌شود از مصرف مواد غذایی حاوی تایرامین جلوگیری کنند.
سردرد میگرنی در یک چهارم موارد علایم خبرکننده دارد، این علایم بیشتر به صورت بینایی است و شایع‌ترین آن جرقه زدن و خطوط زیگزاگ است.  همچنین ممکن است این علایم به صورت حسی در اندام‌ها مانند گزگز کردن، خواب رفتن دست‌ها و بی‌حسی باشد، از طرفی اختلال در صحبت کردن نیز می‌تواند علامت خبرکننده از سردرد میگرنی باشد.
مدت علایم خبرکننده کوتاه است و چند دقیقه طول می‌کشد و به یک ساعت هم می‌رسد.  بعد از آن فرد دچار سردرد می‌شود که معمولا یکطرفه، نبض‌دار و همراه با تهوع و استفراغ است.
سردرد میگرنی حدود چند ساعت طول می‌کشد و زمان آن را از 2 تا 12 ساعت تخمین می‌زنند.
میگرن در زنان 4 برابر مردان است و ممکن است در دوران بارداری بهتر یا شدیدتر شود، هرچند که در اکثر موارد بهتر می‌شود.
میگرن هر زمانی ممکن است رخ دهد و حتی امکان دارد در زمان خواب، فرد را درگیر کند که در این موارد فرد مبتلا با سردرد بیدار می‌شود. سردرد میگرنی درست برخلاف سردرد عصبی و تنشی است که به علت فشار روحی و افسردگی ایجاد می‌شود.  این سردرد در پشت‌سر بوده و به علت انقباض عضلات گردن در بعدازظهر با شدت بیشتری رخ می‌دهد.  سردردهای عصبی، کششی و دایمی است و بعد از حمله، بیمار احساس درد دارد، منتهی شدت درد، بعد از ظهرها بیشتر است، این درحالی است که مبتلایان به سردردهای میگرنی سردرد را به صورت حمله‌ای تجربه می‌کنند. فردی که سردرد میگرنی دارد لازم است از استرس، بی‌خوابی، گرسنگی، مصرف قرص‌های ضدبارداری، هوای آلوده، دود سیگار، الکل،
سر و صدا، نور و حتی ادکلن پرهیز کند.  همچنین شکلات و مواد غذایی حاوی تایرامین می‌تواند این سردرد را تشدید کند.
توصیه می‌شود افراد موقع سردرد در اتاقی تاریک استراحت کنند تا این دوره کمتر شود.
ابتلا به میگرن دلایل خانوادگی دارد و در دو مرحله رخ می‌دهد، یکی به علت انقباض رگ‌های داخل مغز که منجر به علایم خبرکننده می‌شود و دیگری انبساط عروق خارج مغز که به صورت سردرد نبض‌دار ظاهر می‌شود.


تعداد بازدید :  283