شماره ۴۷۳ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۲ دي
صفحه را ببند
خانواده چند مجهولی

صد ‌سال پیش بخش عمده‌ای از مردم فنلاند در مناطق روستایی به‌سر می‌بردند. تعداد فرزندان خانواده‌ها زیاد بود، پدربزرگ و مادربزرگ‌ها حضور داشتند و در پرستاری و پرورش نوه‌های خود شرکت می‌کردند. همزیستی (رابطه زناشویی بدون ازدواج) و طلاق نادر بود. در 50‌ سال پیش هم هنوز خانواده‌ها بزرگ بوده و تولد فرزندان به فراوانی صورت می‌گرفت. نقل مکان از مناطق روستایی به شهرها افزایش یافت و ساخت مناطق با تراکم جمعیت بالا در شهرها آغاز شد.
امروزه در خانواده‌های فرزنددار معمولی فنلاندی پدر و مادر با وصلت زناشویی به‌همراه دو فرزند به‌سر می‌برند. افزون‌بر این‌ گونه خانواده اصلی، خانواده‌های گوناگون دیگری نیز وجود دارد. در فنلاند همزیستی رواج زیادی دارد. در همزیستی همسران بدون این‌که ازدواج کرده باشند با یکدیگر زندگی می‌کنند. تعداد خانواده‌های جدید نیز افزایش یافته است. خانواده جدید، خانوده‌ای است که در آن یک یا هر دو همسر از همسر پیشین خود جدا شده و اکنون خانواده جدیدی را با پیمان زناشویی یا همزیستی برپا کرده‌اند. در خانواده جدید ممکن است فرزندان یک یا هر دو همسر از رابطه زناشویی پیشین ایشان به‌سر برده و افزون بر آن ممکن است همسران این خانواده فرزندان مشترکی هم داشته باشند. همچنین تعداد زن‌هایی که فرزندی به دنیا آورده و به تنهایی به پرورش او می‌پردازند رو به افزایش است. خانواده‌هایی نیز وجود دارند که توسط دو شخص هم‌جنس به‌عنوان والدین تشکیل شده‌اند. در فنلاند برای همسران هم‌جنس این امکان وجود دارد که رابطه خود را به ثبت رسانده و فرزند همسر خود را به فرزندخواندگی بگیرند.
همه پدر و مادرها طی پرورش فرزند خود با دوران سختی نیز برخورد می‌کنند. اغلب مشکلات با کمک خانواده و بستگان نزدیک حل می‌شوند. اما خویشان و بستگان خانواده‌های مهاجر اغلب در دوردست‌ها به‌سر می‌برند. در فنلاند می‌توان درباره پرورش کودکان و شیوه‌های گوناگون آن با متخصصان این زمینه گفت‌وگو کرد. کمک و یاری لازم به‌موقع و پیش از آن‌که مشکلات روی دهند، ارایه می‌شود. این همان نحوه پیشگیرانه حفاظت از کودکان است. نحوه پیشگیرانه حفاظت از کودکان در رابطه با مسائل آموزشی، فعالیت با نوجوانان، در مهدکودک یا مرکز مشاوره بهداشت ارایه می‌شود. اصل مهم در ارایه خدمات به خانواده‌های فرزنددار این است که با خانه همکاری صورت گیرد.


تعداد بازدید :  240