شماره ۲۱۲۰ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۲ آذر
صفحه را ببند
روم باستان، حق شهروندی و آداب شهرنشینی

در جهان باستان شاید هیچ دولتی به قدرتمندی امپراتوری روم پدید نیامد. بزرگترین رقیب آن یعنی امپراتوری ایران سلسله‌های مختلف از پادشاهی مادها تا هخامنشیان، اشکانیان و نهایتا ساسانیان را به خود دید، اما رومی‌ها با تکیه بر نظر جمعی که در مجلس سنا تبلور یافته بود، امپراتوری خود را تا قرن‌ها از گزند انقراض حفظ کردند.
  شاید باور نکنید اما انگلستان را رومی‌ها کشف کردند! تا 55 قبل از میلاد مسیح (ع)، انگلستان سرزمینی بود که خیلی از ساکنان آن نمی‌دانستند کشورشان کجای این جهان بزرگ قرار دارد!
  اکثریت جامعه‌ روم به اندازه‌ کافی ثروتمند نبودند و جزو طبقات پَست و فاقد حق شهروندی به شمار می‌رفتند. این بود تا 287 قبل از میلاد که قوانینی تصویب شد و تمام ساکنان روم از حقوق شهروندی بهره‌مند ‌شدند.
 رومی‌ها هنگام غذا خوردن دراز می‌کشیدند. البته در این رسم فقط مردان طبقات بالای جامعه برای غذا خوردن می‌توانستند دراز بکشند و زنان و کودکان از هر طبقه و تمام افراد طبقات پایین باید مثل بچه آدم می‌نشستند و غذایشان  را می‌خوردند!
 رومی‌ها در کل علاقه‌ بسیار زیادی به داشتن حیوان خانگی داشتند. رایج‌ترین حیوانات خانگی در روم، انواع پرنده و میمون بود. رومیان باستان همچنین به گل و گیاه هم علاقه وافری داشتند. آنها معتقد بودند که وجود گل و گیاه در خانه مانند سم دفع آفات در برابر موش‌ها و حشرات عمل می‌کند!
 «توگا» اسم پوشاک روم باستان است، که پارچه‌ای به طول 6 متر بوده و مردم آن را به دور بدن‌شان می‌پیچاندند. توگا غالباً از پشم و از کتان بافته می‌شد. تا 200 سال قبل از میلاد، توگا پوشاکی بود که منحصراً مردها می‌پوشیدند و فقط شهروندان رومی مجاز به استفاده از آن بودند. لباس زنان در روم باستان «استولا» نام داشت.
 رومیان باستان برای تمیز کردن بدن‌شان از یک چوب استفاده می‌کردند که اسفنجی بر روی آن قرار داشت. در آن زمان هنوز دستمال توالت اختراع نشده بود. از همین رو در توالت‌های امپراتوری روم دسته‌چوب‌هایی وجود داشت که در یک طرف آن اسفنج قرار می‌گرفت و در پایان قضای حاجت، از آن برای تمیز کردن استفاده می‌شد. بسیاری از مردم این چوب‌ها را داخل سطلی از آب، نمک و سرکه می‌کردند و بدن‌شان را عاری از آلودگی می‌ساختند. این مایع ترکیبی، بهداشتی‌ترین مایع برای ضدعفونی کردن بدن و جلوگیری از شیوع بیماری
-به ویژه در اردوگاه‌های نظامی- به شمار می‌رفت.  
برگردان از فکت سایت


تعداد بازدید :  315