خون بدهید، آهسته و پیوسته

طراحی سامانه نوبت‌دهی اینترنتی برای مدیریت زمان اهدای خون بر اساس نیاز مراکز درمانی

سخنگوی سازمان انتقال خون می‌گوید در شرایط بحرانی کرونا، مردم نوعدوست اهدای خون را نه فقط برای یک روز، بلکه به عنون کاری مستمر انجام دهند تا نه با کاهش ذخایر خون مواجه شویم و نه با ازدحام زیاد در پایگاه‌های اهدای خون.

راضیه زرگری، شهروندآنلاین: بحران کرونا وضعیت ذخایر خونی کشور را تحت‌تأثیر قرار داده است و همچنان باید خون بدهید، آهسته و پیوسته . حضور اهداکنندگان مستمر با ورود به پاییز هر روز کمتر و کمتر می‌شد و همین مسأله کافی بود تا سازمان انتقال خون  فراخوانی منتشر و به مردم یادآوری کند که اهدای زندگی را فراموش‌نکنند. هفته گذشته اعلام شد که ذخایر خون در برخی استان‌ها کاهش یافته و ذخایر استراتژیک خون به پنج روز رسیده است. با این حال مسلمی، معاون اهدای انتقال خون استان در توضیحاتی به «شهروند» گفت وضعیت بانک خون بحرانی نیست، ولی برای بدترنشدن شرایط ذخایر خون نیاز به توجه بیشتر مردم داریم.

بر همین اساس هم سازمان انتقال خون فراخوان اهدای خون منتشر کرد و مردم نوعدوست کشورمان برای این مهم به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کردند، به طوری که روزهای پایانی هفته گذشته اغلب مراکز با ازدحام جمعیت و صف‌های طولانی مواجه بودند و بسیاری از مراجعه‌کنندگان برگشت خوردند. یکی از مراجعه‌کنندگان که روز پنجشنبه برای اهدای خون رفت، به «شهروند» می‌گوید: «من وسط روز رفتم که خیلی شلوغ بود؛ در خیابان هم مردم با فاصله صف کشیده بودند. بعد از چند دقیقه به ما گفته شد ظرفیت پذیرش روزانه تکمیل است و یکی، دو هفته دیگر برای اهدای خون مراجعه کنیم.»

مردان چهار بار و زنان سه بار در سال می‌توانند خون‌شان را اهدا کنند، بدون اینکه دچار مشکل شوند. بنابراین به راحتی می‌توان برای اهدای خون برنامه‌ریزی و با اخذ نوبت‌دهی اینترنتی اقدام کرد تا هم بیماران بدون خون نمانند و هم مردم بتوانند در شرایطی ایمن و با صرف کمترین زمان اقدام به اهدای خون کنند.

از طرفی مراکز سازمان انتقال خون ایران به دلیل ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی ناچارند با تعداد تخت‌های کمتر داوطلبان اهدای خون را میزبانی کنند تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بتوانند علاوه بر تأمین خون بیماران نیازمند خون، از شیوع بیماری کرونا در بین اهداکنندگان نیز جلوگیری کنند.

نوبت‌دهی اینترنتی بر اساس نیاز مراکز درمانی

سخنگوی سازمان انتقال خون می‌گوید: «در شرایط بحرانی کرونا، مردم نوعدوست اهدای خون را نه فقط برای یک روز، بلکه به عنون کاری مستمر انجام دهند تا نه با کاهش ذخایر خون مواجه شویم و نه با ازدحام زیاد در پایگاه‌های اهدای خون. البته سازمان انتقال خون کشور برای این موضوع چاره‌اندیشی کرده و سامانه نوبت‌دهی اینترنتی را راه‌اندازی کرده است.»

توجه داشته باشید که مردان چهار بار و زنان سه بار در سال می‌توانند خون‌شان را اهدا کنند، بدون اینکه دچار مشکل شوند. بنابراین به راحتی می‌توان برای اهدای خون برنامه‌ریزی و با اخذ نوبت‌دهی اینترنتی اقدام کرد تا هم بیماران بدون خون نمانند و هم مردم بتوانند در شرایطی ایمن و با صرف کمترین زمان اقدام به اهدای خون کنند.

بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون با تقدیر از داوطلبان اهدای خون در سخت‌ترین روزهای بحران کرونا عنوان می‌کند: «شیوع کرونا که ماه‌هاست کشور را درگیر کرده و موجب کاستن از مراجعه داوطلبان اهدای خون به مراکز شده، شباهتی به بحران‌های مقطعی زلزله، سیل یا آتش‌سوزی‌های وسیع ندارد و از داوطلبان نوعدوست اهدای خون خواستاریم که به صورت مستمر و دست‌کم تا پایان فروکش این موج از شیوع کرونا با سازمان همراه باشند.»

جمع‌آوری حجم بالایی از خون اهدایی و پذیرش مردم در تنها چند روز موجب کاهش آمار اهدای خون در روزهای بعد می‌شود: «هر اهداکننده خون پس از اهدا دستکم تا سه ماه بعد امکان اهدای خون نخواهد داشت و این موجب می‌شود که در ماه‌های بعد که پیش‌بینی می‌شود روزهای سخت‌تری از نظر شیوع کرونا نیز باشد، با مشکل کمبود اهداکننده خون مواجه شویم.

حجم بالای اهدای خون فعلی یعنی کاهش آمار در هفته‌های بعد

به گفته حاجی‌بیگی جمع‌آوری حجم بالایی از خون اهدایی و پذیرش مردم در تنها چند روز موجب کاهش آمار اهدای خون در روزهای بعد می‌شود: «هر اهداکننده خون پس از اهدا دست‌کم تا سه ماه بعد امکان اهدای خون نخواهد داشت و این موجب می‌شود که در ماه‌های بعد که پیش‌بینی می‌شود روزهای سخت‌تری از نظر شیوع کرونا نیز باشد، با مشکل کمبود اهداکننده خون مواجه شویم.»

به علاوه فرآورده‌های خون اهدایی مانند پلاکت تنها سه روز قابلیت نگهداری در کیسه‌های خون را دارد، پس ضروری است اهداکنندگان خون همواره متناسب با میزان مصرف روزانه بیمارستان‌ها با سازمان انتقال خون ایران همراه باشند.

بر این اساس به گفته سخنگوی سازمان انتقال خون، مردم می‌توانند قبل از مراجعه برای اهدای خون به سامانه نوبت‌دهی اینترنتی به این آدرس سری زده و با اخذ نوبت در ساعاتی که مراکز اهدای خون خلوت‌ترند، به آنها مراجعه کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.