شماره ۲۱۰۲ | ۱۳۹۹ شنبه ۱۰ آبان
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

دشمن مائو و موسس تایوان
133 سال پیش، برابر با سی‌ویکم اکتبر 1887 میلادی، چیانگ کای‌شک، از موسسان جمهوری خلق چین به دنیا آمد. در طول جنگ داخلی چین از 1926 تا 1949 میلادی، کای‌شک همه تلاش خود را برای شکست دادن حزب کمونیست چین به رهبری مائو به کار بست اما موفق نشد. او مائو را به صلح دعوت کرد اما چندی بعد خود مفاد قرارداد صلح را زیر پا گذاشت و نهایتاً به سختی شکست خورد. پس از تاسیس جمهوری خلق چین، کای‌شک و یارانش مجبور به عقب‌نشینی به تایوان شدند. کای‌شک در تایوان دولت چین ملی را تشکیل داد. جمهوری خلق چین طی این سال‌ها حکومت تایوان را غیرقانونی خوانده و خواهان بازگشت این سرزمین به خاک اصلی چین است.

جنگ جهانی و بی‏‌طرفی ایران
106 سال پیش، برابر با دهم آبان 1293 خورشیدی، دولت مستوفی‌الممالک كه 18 روز پس از شروع جنگ جهانی اول تشكیل شده بود، پس از تصویب مجلس شورای ملی، برای صیانت مملكت از هر گونه حادثه‏ای، بی‏طرفی ایران در جنگ جهانی اول را اعلام كرد. اما ضعف سیاسی حاكمان، اوضاع آشفته داخلی ایران و جنگ‏افروزی و توسعه‏طلبی كشورهای درگیر جنگ موجب شد بی‏طرفی ایران نقض شود و نیروهای انگلستان، روسیه و عثمانی با لشكركشی به ایران، سرزمین‏های وسیعی را اشغال کنند. در این اوضاع، ایران عملاً به یكی از جبهه‏های جنگ جهانی تبدیل شد.

مرگ شاهزاده عبدالمجید میرزا
93 سال پیش، برابر دهم آبان 1306 خورشیدی، شاهزاده عبدالمجید میرزا معروف به عین‌الدوله، در تهران درگذشت. او که نوه فتحعلی شاه و صدراعظم مظفرالدین شاه بود، از مخالفان سرسخت مشروطه به شمار می‌رفت و در کارشکنی برای به ثمر رسیدن درخت مشروطه چیزی کم نگذاشت. اما از طرف دیگر با روس‌ها و انگلیس‌ها به یک اندازه دشمن بود و به خارجی‌ها اعتماد نداشت. عین‌الدوله همچنین در دوران قحطی بسیاری از املاک خود را برای استفاده مردم فقیر در گرو بازاریان قرار داد تا در ازای آن به مردم نان و غذا برسانند.

درگذشت استادِ دکتر شریعتی
58 سال پیش، برابر سی‌ویکم اکتبر 1962 میلادی، لویی ماسینیون، محقق، شرق‌شناس و اسلام‌شناس فرانسوی در 79 سالگی درگذشت. ماسینیون در دانشگاه سوربن پاریس، استادِ دکتر علی شریعتی بود و به نوعی یکی از کسانی به شمار می‌رود که در دوره‌ای بر این اندیشمند ایرانی تاثیر گذاشت. ماسینیون یک مسیحی کاتولیک بود اما مطالعات بسیار عمیقی در خصوص اسلام و مسلمانان داشت. او در دوران اشغال الجزایر از سوی فرانسه، از مدافعان سرسخت استقلال الجزایر و مبارزات مردم این کشور بود، و به همین دلیل بارها در فرانسه به زندان افتاد.

زادروز خالق «هشت و نیم»
27 سال پیش، برابر با سی‌‌ویکم اکتبر 1993 میلادی، فدریکو فلینی، کارگردان شهیر سینمای ایتالیا در 73 سالگی درگذشت. حضور فلینی در سینما با نوشتن متن‌های طنز برای هنرپیشه‌ای با نام آلدو فابریزی آغاز شد. او در 1943 با جولیتا ماسینا ازدواج کرد. جولیتا در چندین فیلم او از جمله «جاده» به ایفای نقش پرداخت و فلینی او را والاترین الهام‌بخش هنری خویش نامید. مشهورترین فیلم فلینی «هشت و نیم» با بازی مارچلو ماستریانی است که برنده دو جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی و بهترین طراحی لباس در سال 1963 شد.

 


تعداد بازدید :  268