شماره ۴۷۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۰ دي
صفحه را ببند
فاکتورهای قهرمانی در تیم میزبان

هومن افاضلی کارشناس فوتبال

پیش‌بینی این‌که تیم‌ملی استرالیا به‌عنوان میزبان جام ملت‌های آسیا از قدرت بالایی برخوردار باشد، ‌چندان سخت نبود، دیروز هم این امر در بازی افتتاحیه مقابل کویت کاملا واضح و مبرهن نمایش داده شد. استرالیا نشان داد انسجام تیمی و آمادگی جسمانی بالایی دارد و با استفاده از نفرات تأثیرگذار در ترکیب خود، اسبش را برای قهرمانی در خاک خود زین کرده است. در بررسی فاکتورهای تیم‌های مدعی قهرمانی، شروع مقتدرانه پررنگ دیده می‌شود و استرالیا با برتری پرگل مقابل کویت یکی از اصلی‌ترین فاکتورها را از خود بروز داد.
این اتفاق درحالی رقم خورد که به هیچ‌عنوان نمی‌توان تیم‌ملی کویت را تضعیف کرد. به عبارت بهتر کویت دیگر آن زنگ تفریح گذشته فوتبال آسیا نیست و استرالیا فوتبالی فراتر از آسیا را به معرض دید عموم گذاشت، هرچند مسئولان نظام کویت هم مانند سال‌های دور دیگر به فوتبالشان اهمیت ویژه نمی‌دهند ولی در بازی نخست جام ملت‌ها تیم ضعیفی نبودند و اسیر قدرت بلامنازع میزبان شانزدهمین دوره جام ملت‌های آسیا شدند.
در آنالیز فنی افتتاحیه جام شانزدهم، می‌توان به این نکته رسید که این مسابقه بالاتر از سطح فوتبال آسیا بود؛ دقیق‌تر که می‌شویم، در می‌یابیم سرعت گردش توپ و تعداد موقعیت‌های این مسابقه به‌حدی متناسب بود که مشابه آن را در کمتر بازی میان تیم‌های آسیایی شاهد هستیم. این مسأله نشان می‌دهد که تیم‌های آسیایی نیز درحال پیشرفت هستند و به هدف‌گذاری که کنفدراسیون فوتبال آسیا در مسابقات زیر 22‌سال گذشته کرده، نزدیک شده‌اند. هدف‌گذاری که به حداقل
 60 دقیقه مفید از هر دیدار ختم می‌شود و در آن باید بازی در جریان باشد؛ حال افتتاحیه جام ملت‌ها این استاندارد را دارا بود.  از سوی دیگر با توجه به این‌که بازی دیگری در این دوره از رقابت‌ها برگزار نشده، نمی‌توان استرالیا را شانس صعود به‌عنوان تیم نخست از گروهش دانست. تماشای بازی عمان و کره‌جنوبی ما را به پاسخ نهایی درباره شانس‌های صعود از گروه اول نزدیک می‌کند. درحالی‌که همگان از صعود قطعی کره و استرالیا از این گروه صحبت می‌کنند اما از نظر نگارنده عمانی‌ها در سال‌های گذشته خیلی خوب در بخش‌های پایه کار کرده‌اند و تیم خوبی در جام ملتها دارند. شاید کویت را می‌توان ضعیف‌ترین تیم این گروه دانست. البته به راحتی نمی‌توان از نام کره‌جنوبی عبور کرد زیرا این تیم با سابقه طولانی که در سطح فوتبال آسیا دارد و همچنین استفاده از بازیکنان مطرحی که در لیگ‌های اروپایی به‌ویژه بوندس‌لیگا بازی می‌کنند، یکی از مدعیان قهرمانی محسوب می‌شود. در کل رقابت‌های گروه نخست از جذابیت بالایی برخوردار خواهد بود.

 


تعداد بازدید :  382