افزایش تلفات در ترکیه، اعلام آماده‌باش در ایران

دبیرکل هلال احمر: «آماده ارسال اقلام زیستی و اعزام نیرو در صورت اعلام نیاز ترکیه هستیم»

دبیرکل جمعیت هلال احمر گفت: «نیروهای جست‎وجو و نجات، آوار و اسکان اضطراری در 5 استان به حالت آماده‌باش درآمدند تا به محض اعلام نیاز به استمداد بین‎المللی به ترکیه اعزام شوند اما ترکیه اعلام کرده فعلا این حادثه در سطح ملی است و نیازی به کمک‌های بین المللی وجود ندارد.»

در پی وقوع زمین لرزه 7 ریشتری در ازمیر ترکیه، جلسه ستاد بحران جمعیت هلال احمر برای آمادگی امدادرسانی به زلزله‌زدگان ترکیه در سازمان امدادونجات برگزار شد.

محمدحسن قوسیان مقدم، دبیرکل جمعیت هلال احمر، با اشاره به آمادگی هلال احمر ایران برای تأمین نیازها و اعزام نیرو در صورت اعلام کشور ترکیه گفت: «تماس های تلفنی با جمعیت هلال احمر این کشور گرفته شده و در حال حاضر ترکیه اعلام کرده حادثه در سطح ملی است و هنوز به نیروهای امدادی بین‌المللی نیازی نیست.»

او تأکید کرد: «در استان های تهران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و کردستان نیروهای جست‌وجو و نجات، آوار و اسکان اضطراری به حالت آماده‌باش درآمدند تا به محض اعلام نیاز به استمداد بین‌المللی به این کشور اعزام شوند.»

به گفته قوسیان مقدم، جمعیت هلال احمر 5 استان این آمادگی را دارند که در صورت اعلام نیاز کشور ترکیه کمک‌های زیستی را به این کشور ارسال کنند.

گفتنی است زلزله جمعه در ترکیه ۱۲ کشته و ۴۱۹ زخمی داشت و در یونان نیز ۲ نوجوان در جزیره «ساموس» جان خود را از دست دادند. گزارشی درباره مصدومان احتمالی این زلزله در یونان منتشر نشده است. گزارش‌ها حاکی است که چند ساختمان در ازمیر ترکیه تخریب شده و شماری از شهروندان زیر آوار مانده‌اند. برخی دیگر از استان‌های ترکیه گزارش‌هایی درباره تخریب ساختمان‌ها منتشر کرده‌اند.
شهردار ازمیر اعلام کرد که تاکنون ۷۰ نفر از زیر آوار بیرون کشیده شده‌اند. مقام‌های ازمیر هشدار دادند که احتمال وقوع یک «سونامی کوچک» وجود دارد.
ترکیه یکی از کشورهای زلزله‌خیز است. زلزله ۷.۸ ریشتری سال ۱۹۹۹ میلادی در این کشور بیش از ۱۷ هزار کشته برجای گذاشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.