کرونای بخت‌گشا؟

بیش از ۱۸۲هزار ازدواج طی چهارماه ابتدای سال ثبت‌شده‌، رقمی که نسبت به مدت مشابه پارسال بیشتر شده ‌است

آمارهای رسمی، افزایش نرخ ازدواج را در چهارماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. آیا کرونا ویروس با همه مشکلات و مصیبت‌هایی که داشته، بخت‌گشای جوانان بوده‌ یا برگزارنکردن مراسم‌های پر‌هزینه ازدواج در این روند صعودی اثرگذاشته ‌است؟

شهروندآنلاین- سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور از ثبت بیش از ۱۸۲هزار ازدواج و ۵۱هزار طلاق تا پایان تیرماه خبر می‌دهد؛ درحالی که رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق پیش‌از این، با اعلام ثبت حدود 200هزار ازدواج در چهارماهه ابتدای 99، عنوان کرد در مدت مشابه سال قبل ۱۶۷هزار ازدواج و ۳۷هزار طلاق ثبت شده بود. این اختلاف چند 10هزار‌تایی در آمار ثبت‌شده ازدواج تأمل‌برانگیز است. آیا ویروس کرونا با همه مشکلات و مصیبت‌هایی که داشته، بخت‌گشای جوانان بوده ‌است؟

سیف‌الله ابوترابی در تشریح آخرین آمارهای ثبت‌شده ازدواج و طلاق در کشور عنوان می‌کند: «از ابتدای فروردین تا پایان تیرماه سال‌جاری ۱۸۲هزار و ۸۲ مورد ازدواج  و ۵۱هزار و ۳۷۱ مورد طلاق رخ داده که در پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور ثبت شده است.»

با شیوع ویروس کرونا درکشور بسیاری از مناسبات و روابط اجتماعی کاهش شدید پیدا کرد و برخی هم به‌طور کامل حذف شدند؛ این درحالی است که برخلاف تصور عموم مبنی بر کاهش آمار ازدواج به ‌دلیل حذف مراسم عروسی، در چهارماهه نخست سال‌جاری با آماری افزایشی در این زمینه مواجه بوده‌ایم.

این آمار نشان می‌دهد با وجود اینکه ویروس کووید-19 همچنان در کشور وجود دارد و حتی وضعیت وخیم‌تر از ماه‌های ابتدایی شیوع است، دختران و پسرانی که در آستانه ثبت پیمان زناشویی خود بوده‌اند، منتظر پایان روزهای کرونایی نمانده و  به قولی، با استقبال از حذف مراسم‌های پرهزینه و با یک عقد ساده زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند.

با شیوع ویروس کرونا درکشور بسیاری از مناسبات و روابط اجتماعی کاهش شدید پیدا کرد و برخی هم به‌طور کامل حذف شدند؛ این درحالی است که برخلاف تصور عموم مبنی بر کاهش آمار ازدواج به‌دلیل حذف مراسم عروسی، در چهارماهه نخست سال‌جاری با آمار افزایشی در این زمینه مواجه بوده‌ایم

انتظارها بیش از 250 هزار ازدواج بود

«با این حال، شرایط کرونا جلوی رشد مورد انتظار ازدواج را گرفته است؛ زیرا پیش‌بینی می‌شد که در مدت چهار ماه، ۲۵۰هزار ازدواج ثبت شود.» این توضیحات را علس مظفری رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق عنوان می کند: «اما از سویی دیگر یکی از دلایل رشد ازدواج با وجود شرایط کرونا این است که تجملات و هزینه‌های اضافی زوج‌ها کاسته شده و کسی از عروس و داماد انتظار ندارد که برای آغاز زندگی مشترک هزینه مراسم آنچنانی پرداخت کنند.»

کرونا با اینکه آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی زیادی به همراه داشت، شاید بتوان گفت یکی از معدود اتفاقات مثبت با ظهور این ویروس، برگزاری ساده مراسم عروسی و به نوعی حذف جشن‌های پرهزینه برای خانواده عروس و داماد بود. بسیاری از زوج‌ها از زمستان سال گذشته در تدارک برنامه جشن عروسی بودند که با ماندگاری همه‌گیری، به عقد ساده در دفترخانه بسنده کردند.

شرایط بیماری شوخی‌بردار نیست

یکی از همین تازه‌عروس‌ها به «شهروند» می گوید: «دوبار مراسم را به تعویق انداختیم، دلم می‌خواست جشن عروسی بگیریم ولی شرایط بیماری شوخی‌بردار نیست؛ تصمیم گرفتیم بدون مراسم زندگی مشترک را شروع کنیم.»

جوانی که چندماهی می‌شود زندگی مشترکش را بدون مراسم شروع کرده نیز، از کاهش هزینه‌هایش خوشحال است و می‌گوید: «هزینه‌های یک عروسی هرچند ساده هم، بسیار بالاست. من و خانمم کارمند هستیم وحقیقتا از کم‌شدن هزینه مراسم خوشحال شدیم. کرونا هر چقدر بدی داشت، این خوبی را داشت که باعث شد به‌ خاطر مراسم عروسی زیر بار قرض نرویم و مبلغی که برای این کارها کنار گذاشته بودیم را در جای دیگر سرمایه‌گذاری کنیم.»

درمواردی احتمال دارد با وجود مشکلات اقتصادی روز‌افزون، رابطه‌‌ها قبل از رسیدن زیر یک سقف،‌ از بین برود و طرفین نتیجه بگیرند که دیگر سر زندگی مشترک نروند. بدون شک کرونا در تهدید این موضوع تأثیر خواهد گذاشت

کش‌دادن رابطه قبل از ازدواج آسیب‌زننده است

بنابراین از یک طرف ازدواج‌های ساده در حال شکل‌گیری و مراسم‌ تجملاتی درحال حذف‌شدن است و از طرف دیگر زوج‌‌هایی هستند که راضی به شروع زندگی مشترک‌بودن مراسم رایج نشده و هنوز بلاتکلیف هستند. درحالی که قطعا طولانی‌شدن بازه زمانی پیش از رفتن زیر یک سقف، آسیب‌های مخصوص به خود را دارد. تندگویان، معاون وزیر ورزش و جوانان معتقد است: طولانی‌شدن این دوره می‌تواند از لحاظ روانی و روابطی که به وجود می‌آید، آسیب‌زننده باشد. حتی در مواردی احتمال دارد با وجود مشکلات اقتصادی روز‌افزون، این رابطه‌ها از بین برود و طرفین نتیجه بگیرند که دیگر سراغ زندگی مشترک نروند. بدون شک کرونا در تهدید این موضوع تأثیر خواهد گذاشت.

مقایسه‌ها باید در بازه سالانه انجام شود

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور، ازدواج و طلاق را به‌عنوان مقوله‌های اجتماعی بخش عمده‌ای از آمارهای تولیدی ثبت احوال برمی‌شمرد و به ایسنا می‌گوید: «گام بزرگی در توسعه دولت الکترونیک در حوزه ثبت ازدواج و طلاق و تولید آمارهای آن در سال ۹۵ صورت گرفته که اعلامیه های کاغذی از چرخه ثبت اعلام ازدواج و طلاق حذف شد و این دو رویداد به صورت برخط به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور منتقل می‌شود.»

با این‌همه مقایسه یک رویداد در بازه زمانی کوتاه در دوسال متوالی با شرایط بسیار متفاوت، شاید نتیجه چندان قابل اعتماد و صحیحی نداشته باشد. به گفته سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور، بر اساس توصیه‌های بین‌المللی و اصول علمی، مقایسه مقادیر وقایع حیاتی در دو بازه مختلف بدون توجه به تغییرات ساختار سنی و دیگر مولفه‌های جمعیتی و نیز بدون توجه به تحولات اجتماعی، فرهنگی از روایت کافی برخوردار نیست. بنابراین این قبیل مقایسه‌ها باید در بازه‌های سالانه یا چندساله انجام شود.

580هزار تولد و 240هزار مرگ طی 4ماه

گفتنی است، اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت‌احوال در دسترس عموم مردم است. بر پایه قانون و مصوبه شورای‌عالی آمار، سازمان ثبت‌احوال کشور مرجع رسمی آمارهای ازدواج و طلاق است و این آمارها به تفکیک سال، سن و سایر اقلام مورد نیاز در وب‌سایت دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت‌احوال در دسترس عموم مردم است.

ابوترابی همچنین به آمار ولادت تا پایان تیرماه سال‌جاری اشاره می کند: «در این مدت ۵۸۰هزار ولادت و ۲۴۱هزار و ۵۹۸ فوت نیز به ثبت رسیده است.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.