شماره ۴۷۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۰ دي
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از حال خوب تیم‌ملی در آستانه بازی با بحرین
ما آماده درخشش هستیم
جلوگیری از ورود دوربین شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان و استقبال تاریخی در شهر حماسه

شهروند|  استرالیا با برتری 4 بر یک در بازی افتتاحیه از سایر رقبای مدعی قهرمانی زهر ‌چشم گرفت اما آن‌جا در کشورکانگوروها، تیمی حرفه‌ای وجود دارد که طبق اصول حرفه‌ای کارلوس کی‌روش، یاد گرفته به جای توجه به رقبا در اندیشه بهبود خودش باشد.
افسوس کی‌روش
در حالی که کی‌روش بابت مصدومیت بیک‌زاده و از دست رفتن فرصت بازی در جام‌ملت‌ها برای‌هاشم بیگ‌زاده متاسف است، حال عمومی تیم‌ملی کشورمان در آستانه اولین بازی با بحرین، خیلی خوب به نظر می‌رسد. مصدومیت دست بازیکن استقلال که برای دومین‌بار متوالی او را از حضور در یک تورنمنت بزرگ بازداشت به خانزاده فرصت داد ساعت 40: 20 دقیقه بامداد جمعه به وقت محلی به اردوی تیم‌ملی در ملبورن ملحق شود.
هوا، یار ما نیست
تیم ما از زمان رسیدن به ملبورن در روز چهارشنبه، تمرینات آماده‌سازی منظمی را در بدترین شرایط ممکن به لحاظ امکانات انجام داد و درحالی امروز آخرین تمرین در ورزشگاه «رکتانگولار» (به معنای مستطیل) را انجام می‌دهد که هوای شهر در روزهای اخیر بارانی بوده. گفته می‌شود با وجود افزایش دما در روز بازی تیم‌ملی کشورمان، بارش باران ادامه دارد و رطوبت 85‌درصدی هم برفضا بازی حاکم است. تمرین مانع دیدن مراسم افتتاحیه شد اما بازیکنان و کی‌روش روش نبرد یک طرفه کویت و استرالیا را تماشا کردند. در این شرایط حتی باران هم از آفتاب محبت هواداران تیم‌ملی نمی‌کاهد. تمرینات تیم‌ملی در چند روز اخیر مملو از حضور هواداران ایرانی بوده؛ آن‌هایی که عاشق سلفی با نکونام نشان دادند و مدام از اعضای تیم‌ملی تقاضای عکس و امضای یادگاری می‌کردند.
دسته گل نکو
این همه وفاداری و حمایت، لایق ستایشی از نوع اقدام نکونام بود. کاپیتان تیم‌ملی می‌دانست ایرانی‌های مقیم ملبورن با وجود قوانین سخت‌گیرانه استرالیایی‌ها مبنی بر ممنوعیت حضور تماشاگران در تمرینات، بازهم سراغ بازیکن تیم‌ملی کشورشان رفتند و به همین دلیل در پایان یکی از تمرینات به نمایندگی از بازیکنان، دسته گلی به هواداران اعطا کرد. البته سنت هدیه دادن به همین جا ختم نشد چون علی کفاشیان در کنگره کنفدراسیون فوتبال آسیا در ملبورن به رئیس فدراسیون فوتبال استرالیا تابلوی فرش و به ماریو دات، رئیس استرالیایی کمیته بانوان کنفدراسیون فوتبال آسیا اقلام فرهنگی ایرانی اهدا کرد. به هرحال استقبال به‌حدی است که همه بلیت‌های جایگاه‌های متعلق به ایران به فروش رفته و اگر بحرینی‌ها کماکان در خرید مجوز ورود به بازی تعلل کنند، بلیت‌ها به نفع ایرانی‌های خواستار تماشای بازی بازخرید می‌شوند. به عبارت بهتر برای مسابقه ایران و بحرین بیش از 14‌هزار بلیت فروخته شده است. این آمار بیش از تعدادی است که تا به امروز درباره بازی‌های کره و ژاپن ثبت شده و فقط استرالیای میزبان، تماشاگران بیشتری را در بازی با کویت به خود دید. به همه ایرانی‌ها، فوتبالدوستان افغانستان و عراق را هم اضافه کنید که اعلام آمادگی کرده‌اند در بازی ما مقابل بحرین از سفیدها حمایت کنند. به‌هرحال شاید نوستالژی، چنین شوقی در آنها ایجاد کرده‌ است؛ نوستالژی رقابت در ورزشگاهی نزدیک به ورزشگاه محل برگزاری بازی حماسی ایران- استرالیا در مقدماتی جام‌جهانی 1998. در چنین شرایطی تیم اول آسیا و پنجاه و یکم در جدیدترین رنکینگ فیفا می‌رود تا هر 3 رقیب پایین‌تر از خودش در رده‌بندی این ماه آسیا را شکست دهد؛ هر چند در جدیدترین نظر سنجی‌ها پس از استرالیا، ژاپن و کره‌جنوبی بخت چهارم محسوب می‌شویم.
ادامه جام جهانی؟
تاکتیک تیم‌ملی در جام ملت‌های آسیا چگونه است؟ با توجه به اسامی و رویکرد کی‌روش، انگار مقابل رقبای آسیایی هم با رویکرد دفاعی به میدان می‌رویم. بنابر اخبار رسیده، کی‌روش در تمرینات بر رعایت اصول تدافعی تأکید زیادی دارد.حضور خانزاده تدافعی به جای بیگ زاده مصدوم هم نماد عینی درستی این پیش‌بینی‌هاست. البته کی‌روش به دور و اطراف تیم‌ملی هم نظر دارد و کوچکترین جزییات هم از نظر او دور نمی‌ماند؛ نشان به آن نشان که از ورود خبرنگار یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور به تمرینات جلوگیری کرد. این اقدامات و توصیه‌های او خریداران زیادی دارد. کفاشیان با تأیید اصول سرمربی پرتغالی، اعلام کرده چنانچه تیم کی‌روش به هر طریقی مقابل بحرین به پیروزی برسد، رقمی که امروز در جلسه با بازیکنان معلوم می‌شود به‌عنوان پاداش به تیم‌ملی تعلق می‌گیرد.
ماجرای شبکه‌های اجتماعی
مترجم تیم‌ملی کشورمان در حاشیه یکی از تمرینات اخیر، شایعات پیرامون ماهیت برانداز کی‌روش و تلاش برای مخالفت با نظام از طریق بارگذاری عکسی با نمادهای رژیم سیاسی را تکذیب کرد: «او اصولا وقت پرسه زدن در شبکه‌های اجتماعی را ندارد و درهیچ کدام از شبکه‌ها هم عضو نیست.» این درحالی است که پست جنجال‌ساز از صفحه منتسب به کی‌روش پاک شده است.
می‌رویم تا ببریم
همه چیز برای درخشش آماده است. آیا تدابیر بازدارنده سرمربی سابق رئال‌مادرید، باعث می‌شود برای دومین بار با 9 امتیاز کامل به دور بعد راه یابیم؟ آیا به اندازه‌ای که به نظر می‌رسد، آماده هستیم؟ برآیند اتفاقات اخیر، پاسخ مثبت را به ذهن متبادر می‌کند.


تعداد بازدید :  367