شماره ۴۷۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۰ دي
صفحه را ببند
به بهانه رقم خوردن دومین افتتاحیه یک‌طرفه تاریخ جام‌ملت‌های آسیا
ایران، بهترین تیم بازی‌های اول

شهروند| آنچه دومین نتیجه مقتدرانه در بازی اول همه ادوار جام‌ملت‌های آسیا نامیده می‌شود، ماجراجوهای فوتبالی را به واکاوی در دل تاریخ معتبرترین جام ملی آسیا وا می‌دارد. آتش‌بازی استرالیا، برتری 4 بر یک مقابل کویتی را در پی داشت که اولین گل این دوره از جام ملت‌های آسیا را رقم زد. کانگوروها با این‌که ابتدا از حریف آبی‌پوش خود عقب افتادند اما در ادامه قدرت خود را به رخ کشیدند. آیا تیمی به اقتدار استرالیا توانسته بازی اول این تورنمنت را ببرد؟ نتایج شوک‌آور دیگری رقم خورده؟ کدام تیم بیش از همه، بازی‌های اول را برده است؟
اولین بازی
در اولین بازی اولین دوره رقابت‌ها در‌ سال 1956، رژیم صهیونیستی، 2بار عقب ماندن از هنگ‌کنگ میزبان را جبران کرد و یک بازگشت خوب را رقم زد. در دوره دوم رقابت‌ها، بهترین شروع یک تیم در اولین بازی رقم خورد؛ وقتی کره‌جنوبی به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی، 5 بر یک، ویتنام‌جنوبی را له کرد. برتری یک بر صفر رژیم‌صهیونیستی بر هنگ‌کنگ در جام‌ سال 1964 تنها به جهت دومین حضور 2تیم در اولین بازی یک دوره جام ملت‌های‌آسیا قابل یادآوری است.
روزهای ایرانی
هنگ‌کنگ رکورد زد و برای سومین‌بار در بازی اول حضور یافت اما ایران در اولین بازی تاریخ خود در این رقابت‌ها، با 2 گل در 20 دقیقه پایانی، پایان تلخی را برای تیم شرقی همیشه حاضر در آن دوران جام ملت‌های آسیا را رقم زد. 4‌سال بعد در اولین دوره 2گروهی شدن جام ملت‌های آسیا، ایران به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی این‌بار با 3 گل، یکی از بهترین پیروزی‌های تاریخ خود بر عراق را رقم زد و تا قهرمانی مجدد پیش‌ رفت. در دوره بعد، رسم انجام بازی افتتاحیه توسط میزبان شکل گرفت و در دومین میزبانی کشورمان، کویت با 2گل به راحتی مالزی را برد. تیم عربی رفت تا 4‌سال بعد با خاتمه دادن به افسانه ایران، برای اولین و تاکنون آخرین‌بار قهرمان آسیا شود.
روزهای بی‌تعادل
تساوی امارات و کویت، مقدمه‌ای بر ادامه بازی‌های 2تیم و رقابت جنجالی‌ سال 19956 بود. کویت در جام ‌سال 1980 برای دومین‌بار متوالی در بازی افتتاحیه حاضر شده بود؛ درست مانند تیم‌ملی کشورمان. 4‌سال بعد، برای اولین‌بار یک نتیجه مشابه در 2افتتاحیه متوالی رقم خورد و 2ساعت قبل از گلباران شدن امارات توسط ایران، قطر و سوریه به تساوی رسیدند. برای اولین‌بار در بازی افتتاحیه، گل به خودی شکل گرفت. در جام‌ سال 1988، قرعه به نام ایران افتاد و درست مانند 2حضور قبلی در افتتاحیه، بردیم؛ این‌بار 2برصفر مقابل قطر. به این ترتیب ایران به دلیل 3 پیروزی و بدون گل خورده، مقتدرترین تیم بازی‌های اول تاریخ جام ملت‌های آسیا نامیده شد. تساوی یک -یک عربستان و چین و امارات و کره‌جنوبی، نکته قابل ذکری نبود و عراق به جبران شکست در اولین حضور در افتتاحیه، 2 بر صفر، بازی اول جام‌ سال 2004 را از تایلند برد. چین و بحرین سومین افتتاحیه با تساوی در 4 دوره را رقم زدند، البته پرگل‌ترین مساوی بازی اول تاریخ رقابت‌ها را به معرض دید گذاشتند. عراق در سومین حضور در افتتاحیه، سومین نتیجه متفاوت را تجربه کرد و پس از یک برد و یک باخت با تایلند به تساوی یک - یک رسید. در اولین بازی دور قبل، ازبکستان، 2 بر صفر قطر را برد. با این اوصاف فعلا آتش‌بازی استرالیا، دومین نتیجه یکطرفه تاریخ بازی‌های اول جام ملت‌های آسیا را رقم زده است.

 


تعداد بازدید :  400