شماره ۴۷۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۰ دي
صفحه را ببند
امیر خجسته:
با مصوبه جدید مجمع، سرنوشت بیشتر انتخابات‌ها در مرحله دوم رقم می‌خورد

شهروند| در هفته گذشته 2 بند دیگر از سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید، بر این اساس انتخابات مجلس شورای اسلامی و شهر و روستا در مرحله اول با اکثریت مطلق آرا و در مرحله دوم با اکثریت نسبی خواهد بود، مصوبه‌ای که به گفته امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی باعث خواهد شد بیشتر انتخابات در ایران به مرحله دوم کشیده شود. او در گفت‌وگو با «شهروند» البته گفته است که مجلس و شخص علی لاریجانی با این بند موافق نبوده اما در نهایت با اکثریت آرا در مجمع تصویب شده است.
2 بند دیگر از سیاست‌های کلی انتخابات هفته گذشته در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد اما به نظر نمی‌رسد که با تصویب این 2 بند هم تغییر چندانی در وضع انتخابات کشور به‌وجود بیاید، شما در آن جلسه شرکت داشتید فکر می‌کنید این 2 بند با چه توجیهی به تصویب مجمع رسید؟
به نظر من با تصویب این 2 بند کار حتی از گذشته هم سخت‌تر شد، الان برای انتخاب یک فرد باید اکثریت مطلق به او رأی بدهند یعنی 1+50‌درصد آرا به آن شخص رأی داده باشند در حالی‌ که تا پیش از این 25‌درصد هم کفایت می‌کرد.
موضع کمیسیون شوراها و مجلس در قبال این 2 بند چه بود؟
ما مخالف بودیم، حتی آقای لاریجانی هم مخالف بود اما تعداد موافقان بیشتر بود، بنابراین 2 بند تصویب شد.
فکر می‌کنید بزرگترین تغییری که در انتخابات به‌وجود می‌آید چه خواهد بود؟
به نظر من بیشتر افراد دیگر قطعاً در مرحله اول رأی نمی‌آورند و غالب انتخابات ما در مرحله دوم تعیین تکلیف می‌شود.
بحث تجمیع انتخابات به کجا رسید؟
قرار شد هر 2سال یک انتخابات برگزار شود به این صورت که ریاست‌جمهوری و انتخابات شوراهای شهر با هم و مجلس و خبرگان هم با هم برگزار شوند.
از نظر هماهنگی دولت با مجلس به نظرتان بهتر نبود انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری با هم تجمیع می‌شدند؟
فعلاً که آخرین تصمیم همین است که گفتم اما احتمالا  روی همین مسائل بیشتر در مجمع بحث می‌کنیم تا ببینیم در نهایت چه خواهد شد.


تعداد بازدید :  394