شماره ۲۰۹۳ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۷ مهر
صفحه را ببند
فریبرز لاچینی ادعا کرد که نامزد جایزه معتبر گرمی شده است
تکذیب شد!
تنها برنده ایرانی جایزه گرمی ادعاهای عجیبی مطرح می‌کند: «کیهان کلهر و حافظ نادری هیچ‌گاه و برای هیچ آلبومی و در هیچ قسمتی برنده جایزه گرمی نبوده‌اند. در حالی ‌که رأی‌گیری در آکادمی برای معرفی کاندیداهای گرمی ادامه دارد، اما یک هنرمند ایرانی برنده‎شدنش در گرمی را اعلام کرده و جالب هم اینکه دیگر هنرمندان هم به ایشان تبریک گفته‌اند!»

[پولاد امین] ادعای آهنگساز ایرانی که خبر از نامزدی خود در دو بخش از جوایز معتبر گرمی داده بود، تکذیب شد.
ماجرا از جایی آغاز شد که فریبرز لاچینی آهنگسازی که طیف وسیعی از آثار ازجمله آثاری در حوزه موسیقی فیلم را هم در کارنامه‌اش دارد، با انتشار پستی مدعی شد که ساخته‌های جدیدش، قطعه «دو پرنده» در بخش «اینسترومنتال» و آلبوم «بوی دیروز» نیز در بخش موسیقی پاپ جوایز موسیقی گرمی مورد توجه قرار گرفته و کاندیدای دریافت جایزه شده‌اند. خبری که پیش از انتشار گسترده به‌سرعت تکذیب شد.

جوایز گرمی
جایزه گرمی که به همراه جوایز موسیقی آمریکا و جایزه موسیقی بیلبورد سه جایزه مهم موسیقی هستند، درواقع کوتاه شده جایزه گرامافون است که از ‌سال ۱۹۵۹ آغاز شده است و از آن پس همه ساله از سوی آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط به آثار و دستاوردهای برجسته در صنعت موسیقی اهدا شده است. این جایزه که در موسیقی برابر با جایزه اسکار در فیلمسازی، جایزه امی در تلویزیون و جایزه تونی در تئاتر است، یک تندیس طلایی گرامافون است که در 4 رشته اصلی بهترین آلبوم سال، بهترین ضبط آهنگ سال، بهترین ترانه ‌سال و بهترین هنرمند جدید به برندگان اهدا می‌شود.

جوایز گرمی 2021
در سایت رسمی مراسم گرمی در مورد شصت‌وسومین دوره مراسم گرمی نوشته شده که «مراسم گرمی 2021 روز یکشنبه، سی‌ویکم ژانویه 2021، برابر با دوازدهم بهمن 1399 برگزار خواهد شد؛ چه آن روز روزی آفتابی باشد چه بارانی، چه واکسن کرونا کشف شده باشد چه هنوز نه». در ادامه مطلب نیز آمده که «البته هنوز ماه‌ها تا زمان برگزاری این مراسم باقی مانده است و هنوز معلوم نیست که آیا تماشاگران زنده در مراسم حضور خواهند داشت یا فرش قرمز برگزار خواهد شد. این مسائل نزدیک به روز بزرگ و با توجه به شرایط مشخص خواهد شد، زیرا سلامتی و ایمنی هنرمندان، میهمانان و کارکنان همیشه در گرمی بیشترین اهمیت را داشته است». درباره گرمی 63 یا گرمی 2021 باید گفت که در این دوره تمامی آثار موسیقیایی که بین یکم سپتامبر 2019 (دهم شهریور 1398) و سی‌ویکم آگوست 2020 (دهم شهریور 1399) منتشر شده‌اند می‌توانند حضور یافته و کاندیدا شوند.

گرمی فارسی
ادعای فریبرز لاچینی اگر به واقعیت بدل شود، می‌تواند نام این آهنگساز برجسته را در کنار چند موزیسین ایرانی دیگر جزو معدود افتخارآفرینان موسیقی ایران در این رویداد معتبر و باشکوه به ثبت برساند.  سال ۱۹۹۲ نخستین‌باری بود که نام ایران در این مسابقه مطرح شد‌ که در آن دوره اردشیر فرح در قالب گروه «استرانز و فرح» برای آلبومی به نام «آمریکاز» کاندیدا شد. پس از آن در ‌سال ۲۰۰۳ محمدرضا شجریان، حسین علیزاده، کیهان کلهر و همایون شجریان با آلبوم «بی‌ تو به ‌سر نمی‌شود» و در همان ‌سال کیهان کلهر به همراه شجاعت حسین‌خان نیز برای آلبوم «غزل» کاندیدا شدند. در ‌سال ۲۰۰۵ آلبوم «فریاد» با همراهی محمدرضا شجریان، حسین علیزاده، کیهان کلهر و همایون شجریان و در‌ سال ۲۰۰۶ نیز حسین علیزاده به همراه ژیوان گاسپاریان برای آلبوم «به تماشای آب‌های سپید» کاندیدای دریافت گرمی شدند. نامزدی رامین جوادی در ‌سال ۲۰۰۸ برای موسیقی فیلم «مرد آهنی» و نامزدی مجدد او در ‌سال ۲۰۱۷ برای آهنگسازی فصل هفتم سریال «بازی تاج و تخت» دیگر نامزدی موزیسین‌های ایرانی در این رویداد موسیقایی بوده است.
در تمام این سال‌ها موزیسین‌های ایرانی از مرحله نامزدی فراتر نمی‌رفتند، تا ‌سال 2019 که در این‌ سال طلسم جایزه نبردن ایرانیان شکست و حمید سعیدی موسیقیدان ایرانی که چند سالی است در خارج از ایران به سر می‌برد، نام خود را به‌ عنوان تنها ایرانی برنده جایزه گرمی در جهان ثبت کرد.
تکذیب خبر
نامزدی فریبرز لاچینی در گرمی اگر چه می‌توانست اعتبار زیادی برای او و البته برای موسیقی ایران به همراه داشته باشد، اما در همان نخستین ساعات تکذیب شد.
اول اینکه همان‌طور که گفته شد مراسم گرمی‌ سال 2021 روز یکشنبه سی‌ویکم ژانویه 2021 برابر با دوازدهم بهمن 1399 برگزار خواهد شد. تاریخ اعلام نامزدهای گرمی هم چیزی حدود یک ماه مانده به آن موعد است؛ به عبارت بهتر در شرایطی که هنوز اسامی نامزدهای گرمی اعلام نشده، یک موزیسین چگونه می‌تواند خبر نامزدی خود را رسانه‌ای کند؟!
دیگر تکذیب‌کننده نامزدی فریبرز لاچینی، تنها برنده ایرانی جایزه گرمی (تا کنون) است. حمید سعیدی موسیقیدان ایرانی که در‌ سال 2019 برنده جایزه گرمی شده و در حال حاضر به همراه رامین جوادی تنها ایرانیان عضو رسمی آکادمی گرمی هستند (که گفته می‌شود پانزده ‌هزار عضو دارد) در گفت‌وگو با ایرنا ضمن اعلام اینکه «اعضای آکادمی گرمی تازه دیروز آرای خود را داده‌اند و قرار شده نامزدها روز ششم دسامبر معرفی شوند» با تأکید گفت که «هنوز اسامی نامزدهای گرمی اعلام نشده و نام هیچ هنرمندی به عنوان کاندیدا یا برنده اعلام نشده است».

حواشی گرمی
چند سالی است که در ایران جوایز گرمی با شایعات و شائبه‌هایی همراه شده و رسانه‌های نزدیک به شماری از هنرمندان نام هنرمندان محبوب خود را به‌ عنوان نامزد یا برنده مطرح می‌کنند. این در حالی است که به گواهی سایت اصلی جوایز گرمی تا‌ سال 2019 هیچ هنرمند ایرانی نتوانسته بود این جایزه را دریافت کند و الان هم تنها ایرانی برنده گرمی کسی نیست جز حمید سعیدی. حمید سعیدی درباره شایعات موجود در مورد گرمی می‌گوید:     «داستان شایعه‌پردازی درباره حضور ایرانیان در گرمی از سال‌ها پیش آغاز شد، متأسفانه با حافظ ناظری و کیهان کلهر اوج گرفت و اکنون به دیگران رسیده است و شایعات در حال بزرگ‌شدن است؛ به ‌عنوان مثال چند روز دیگر روند رأی‌گیری در آکادمی برای معرفی کاندیداها به پایان خواهد رسید؛ اما چند روز قبل یک هنرمند ایرانی برنده‌شدنش را در گرمی اعلام کرده و نکته جالب هم اینکه دیگر هنرمندان شناخته‌شده در فضای مجازی به ایشان برای موفقیت در گرمی تبریک گفته‌اند!»
حمید سعیدی درباره اخبار منتشرشده در چند‌ سال اخیر مبنی بر برنده‌شدن حافظ ناظری و کیهان کلهر در گرمی نیز می‌گوید:     «کیهان کلهر هیچ‌گاه و برای هیچ آلبومی و در هیچ قسمتی برنده جایزه گرمی نبوده. همچنین اثر حافظ ناظری توسط کمپانی منتشرکننده به آکادمی معرفی شده و تنها موفق به ورود به بخش مسابقه گرمی شده است و دیگر هیچ؛ حتی کاندیدا هم نبوده است. اما ظاهرا ایشان اعلام کرده بودند برنده گرمی شده‌اند ولی به دلیل تبانی، مشکلات مذهبی، سیاسی و به خاطر ایرانی‌بودن این جایزه از ایشان دریغ شده است که چنین چیزی ممکن نیست. وقتی تا لحظه اعلام نتایج حتی رئیس آکادمی هم نمی‌داند برنده کیست چگونه حافظ ناظری از قبل می‌دانسته برنده شده است؟»
این موزیسین ایرانی درباره موضوع برنده‌شدن کیهان کلهر با آلبوم «sing me home» که ‌سال گذشته مانور زیادی روی آن داده شد، می‌گوید: «کیهان کلهر قطعا یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین موسیقیدانان ایرانی معاصر است ولی در این آلبوم یکی از نوازندگانی است که توسط یویوما، نوازنده ویولنسل آمریکایی چینی‌تبار، برای نوازندگی استخدام شده تا ایده‌های ایشان را بنوازد. بدون‌ شک حضور در یک آلبوم برنده جایزه گرمی برای هر نوازنده افتخار بزرگ و قابل ذکری است ولی این جایزه به خلق‌کنندگان اصلی اثر تعلق می‌گیرد و نوازندگان برنده جایزه نیستند؛ به ‌عنوان مثال اگر یک اثر با یک ارکستر ۳۰۰ نفره اجرا شود به هر سیصد نفر گرمی تعلق نمی‌گیرد.»


تعداد بازدید :  466