شماره ۲۰۹۳ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۷ مهر
صفحه را ببند
در پی اجرای طرح‌های «نذر آب» و «خادمان حسینی» صورت گرفت
قدردانی رئیس‌جمهوری از هلال‌احمری‌ها
طرح ملی «نذر آب» امسال برای سومین بار از سوی جمعیت هلال‌احمر در مناطق کم‌برخوردار استان‌های سیستان‌وبلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان و خراسان‌جنوبی برگزار شد

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با ارسال نامه‌ای مراتب تقدیر و قدردانی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری را از همه اعضای جمعیت هلال‌احمر در برگزاری طرح ملی «نذر آب» و طرح «خادمان حسینی» ابلاغ کرد.
بنابر این گزارش طرح ملی «نذر آب» امسال برای سومین بار از سوی جمعیت هلال‌احمر در مناطق کم‌برخوردار استان‌های سیستان‌وبلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان و خراسان‌جنوبی برگزار شد. با اجرای این طرح تیم‌های داوطلب بهداشت و درمان هلال‌احمراقدام به ارایه خدمات درمانی به روستاییان در مناطق محروم و داوطلبان و جوانان هلال‌احمری از محل جمع‌آوری کمک‌های خیرین و نیکوکاران اقدام به تهیه و توزیع وسایل اولیه زیستی میان روستاییان کردند. نصب تانکر‌های آبرسانی در روستاها از دیگر فعالیت‌های هلال‌احمر در این مناطق بود.
 همچنین جمعیت هلال‌احمر با شیوع کرونا با استفاده از ظرفیت اعضای داوطلب و جوانان خود اقدام به غربالگری مسافران در مبادی ورودی استان‌ها در نوروز ۹۹ و در کنار آن با اجرای طرح «خادمان حسینی» در مراسم‌ دهه نخست محرم و هیأت‌های مذهبی اقدام به توزیع ماسک، دستکش و مایع ضدعفونی کرد.

تاکید رئیس جمعیت بر توانمندی بانوان هلال‌احمری
در احراز پست‌های مدیریتی
رئیس جمعیت هلال‌احمر در جلسه معارفه سرپرست امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت، ضمن تأکید بر توانمندی بانوان هلال‌احمری در احراز پست‌های مدیریتی، بر ضرورت تقویت خدمات و فعالیت‌های حوزه بین‌الملل جمعیت به منظور تحقق اهداف عالی هلال‌احمر و کمک به رفع مشکلات کشور در زمینه اقلام دارویی و ... تأکید کرد.
دکتر کریم همتی در این نشست با تأکید بر اینکه بسیاری از جابه‌جایی‌های انجام شده در این جمعیت، در جهت اصلاح و بهینه‌سازی امور بود، افزود: «معاونت امور بین‌الملل جمعیت هلال‌احمر با وجود تمام خدمات و زحماتی که تاکنون داشته، هنوز به جایگاه شایسته خود در هلال‌احمر نرسیده است. ما ظرفیت بسیار خوبی در بُعد بین‌الملل داریم و لازم است ارتباط خود را علاوه بر حوزه فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در سایر حوزه‌ها نیز تقویت کنیم تا بتوانیم اهداف عالی و مورد نظر هلال‌احمر را تحقق ببخشیم.»
او تأکید کرد: «جمعیت هلال‌احمر بعد از وزارت امور خارجه از معدود ارگان‌هایی است که ظرفیت‌های بی‌نظیری در حوزه بین‌الملل دارد و تنها ارگانی است که با کمترین محدودیت در زمینه تحریم‌ها می‌تواند خدمات ارزشمند و مناسبی به مردم و کشور خود ارایه دهد، اما برای تحقق این هدف لازم است حوزه معاونت امور بین‌الملل نسبت به قبل پویاتر عمل کند.»
تلاش برای دستیابی به جایگاه شایسته در 2 حوزه امور بین‌الملل و تدارکات پزشکی
رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه افزود: «جمعیت هلال‌احمر در حوزه تدارکات پزشکی هم توانایی و ظرفیت بسیار بالایی دارد و می‌تواند عملکرد موثرتری داشته باشد. اگر دو حوزه معاونت امور بین‌الملل و سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر بتوانند به جایگاه واقعی خود برسند، بسیاری از مشکلاتی که امروز جمعیت هلال‌احمر و کشور دارد، حل‌وفصل می‌شود. انتظار داریم سرپرست جدید معاونت امور بین‌الملل از این ظرفیت، استفاده شایسته‌ای داشته باشد.»
دکتر همتی گفت: «بسیاری از کشورها به‌خصوص کشورهایی که هلال‌احمر ایران در آنها دارای مراکز درمانی است، تمایل دارند در موضوع واردات و صادرات اقلام دارویی با ما همکاری داشته باشند. از ظرفیت سازمان تدارکات پزشکی می‌توانیم برای صادرات دارو به کشورهایی که در آنها مراکز درمانی داریم و سایر کشورها استفاده کنیم.»
او با تأکید بر لزوم تقویت نقش معاونت امور بین‌الملل جمعیت هلال‌احمر در ارزیابی خدمات هلال در مراکز درمانی خارج از کشور نیز افزود: «علاوه بر این، همکاری با سایر کشورها و دیدار با سفرای تأثیرگذار در فدراسیون که امکانات خوبی دارند، می‌تواند برای جمعیت هلال‌احمر ایران، ظرفیت‌های مناسبی ایجاد کند. ما باید این ابعاد را در حوزه امور بین‌الملل تقویت کنیم و به دنبال حداکثر استفاده از ظرفیت‌های موجود باشیم.»
خدمات و فعالیت امور بین‌الملل هلال‌احمر 24 ساعته باشد
دکتر همتی در ادامه با بیان اینکه تأکید نظام و دولت بر این است که فشارهایی را که از خارج از کشور بر مردم وجود دارد، با استفاده از ظرفیت روابط بین‌المللی تعدیل کنیم، خاطرنشان کرد:   «فعالیت حوزه بین‌الملل هلال‌احمر باید 24 ساعته باشد و همچون سازمان امدادونجات، اخبار سراسر جهان باید در حوزه خدمات و وظایف هلال‌احمر و صلیب‌سرخ رصد شود. یکی از وظایف این حوزه باید تهیه گزارش و اخبار بین‌المللی به شکل بولتن هفتگی از وضع هلال‌احمر ایران در سطح دنیا و شرایط سایر جمعیت‌های ملی باشد. از طرفی تقویت ارتباط حوزه بین‌الملل با روابط عمومی در بخش اخبار لاتین و عربی و سایر زبان‌ها بسیار مهم است. لازم است که حوزه خبر معاونت امور بین‌الملل فعال شود، چراکه ممکن است برخی اخبار هلال‌احمر ایران در سطح بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردار و بازخورد مناسبی در سطح جهانی داشته باشد، پس باید تلاش کنیم خدمات و زحمات هلال‌احمر در سطح بین‌المللی دیده شود و برای این مهم از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.»
ضرورت ارایه گزارش شفاف از نحوه مصرف اقلام اهدایی به ایران از سوی سایر کشورها و نهادها
او در ادامه بر لزوم ایجاد شفافیت در نحوه هزینه‌کرد و مصرف اقلام اهدایی از سوی سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و سایر جمعیت‌های ملی به ایران تأکید کرد و گفت: «باید گزارش این کمک‌ها به صورت شفاف در اختیار کشورها و نهادهای کمک‌کننده قرار گیرد. بنابراین لازم است سیستم گزارش‌دهی در معاونت امور بین‌الملل تقویت شود و عملکرد موثرتری در این زمینه داشته باشد.»
توانمندی بانوان هلال‌احمری در احراز پست‌های مدیریتی
رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه این جلسه، حضور بانوان توانمند در هلال‌احمر را یکی از ظرفیت‌های مناسب در این جمعیت عنوان کرد و افزود: «قصد داریم از این ظرفیت و توانمندی در جهت تحقق اهداف هلال‌احمر استفاده کنیم. بانوان هلال‌احمری، در سخت‌ترین شرایط، در زلزله کرمانشاه، سیل گلستان و ... همواره در کنار سایر مسئولان و مدیران حضوری پرتوان داشته‌اند، به همین دلیل ما به توانمندی زنان شاغل در هلال‌احمر برای احراز پست‌های مدیریتی اعتقاد داریم.»


تعداد بازدید :  353