شماره ۴۷۱ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۰ دي
صفحه را ببند
دیدار معاونت سینمایی با علما و مراجع تقلید در قم
سینما، بنیان خانواده را محکم می‌کند

شهروند| این روزها فضای سینما با چالش‌های اساسی روبه‌رو شده که عرصه را بر هنرمندان و مسئولان وزارت ارشاد تنگ کرده است. حالا رئیس سازمان سینمایی به دیدار جمعی از علما و مراجع تقلید در قم رفته، تا علاوه بر شنیدن رهنمودهای آنان، گزارشی هم از وضع حال حاضر سینمای ایران ارایه دهد.
ایران جزو هشت کشور دارای صنعت سینماست
او ابتدا با آیت‌الله حسینی‌بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه کشور ملاقات کرد و گفت: «اگر می‌خواهیم سینما مردمی شود، باید سینما، دینی شود و اگر سینما رنگ دینی داشته باشد، مردم از آن استقبال خواهند کرد.» ایوبی معتقد است روحانیت شیعه، امروز آغوش خود را به روی هنر باز کرده و این جزو افتخارات شیعه است: «همه ما سربازان نظام هستیم و ثمره برخورد خوب مسئولان با هنرمندان را در جشنواره فیلم فجر امسال می‌توانیم مشاهده کنیم و امیدوارم بتوان امسال را‌ سال اعتلای سینمای ایران دانست.» رئیس سازمان سینمایی، ایران را جز هشت کشور دارای صنعت سینما در دنیا دانست و تأکید کرد: «بسیاری از کشورها با حسرت به این مسأله نگاه می‌کنند.» به گفته ایوبی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون 2‌هزار فیلم ساخته شده که تنها حدود 10 فیلم به نظر برخی مسأله‌دار است. درحالی‌که در کشورهای دنیا فیلم‌های بسیاری ساخته شده است، اما فقط درصد اندکی از آنها، فیلم‌های خانوادگی، پاک و سالم است. رئیس سازمان سینمایی اشاره کرده که همه رشته‌های فرهنگی و هنری نیازمند استفاده از توانمندی‌های حوزه هستند.
آیت‌الله حسینی‌بوشهری هم در این دیدار، سینما را مهم و بسیار تأثیرگذار دانست و گفت: «من از دست‌اندرکاران سینما می‌خواهم با حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع برخورد کنند و کارهای خود را قبل از دیگران به وسیله منتقدان و متخصصان نقد کنند و نگذارند که بعد از نمایش یک فیلم عده‌ای به آن اشکال وارد کنند.» او در ادامه بیان کرد: «در این صورت مدیران فرهنگی و سینمایی خوراکی برای جامعه فراهم کرده‌اند که هیچ مسمومیتی در آن نیست.» آیت‌الله حسینی‌بوشهری معتقد است استعدادهای زیادی در حوزه‌های علمیه وجود دارند که می‌توانند در آینده، در عرصه هنر بدرخشند و از مسئولان سینمایی خواست تا کمک کنند تا این استعدادها متبلور شوند.
اطلاعات دینی هنرمندان ما باید به روز باشد
دیدار بعدی رئیس سازمان سینمایی با آیت‌الله محمد‌جواد فاضل‌لنکرانی بود، دیداری که با توضیح مشکلات روز سینمای ایران و معرفی توانمندی‌های آن در معرفی مفاهیم دینی و شیعی بین مردم از سوی ایوبی آغاز شد. او پس از این توضیحات، تأکید کرد: «ما به لطف پروردگار در این عرصه سلاح تصویر و خلاقیت عجیبی که در هنرمندان ایرانی نهفته است را داریم.» آیت‌الله فاضل‌لنکرانی هم از این‌که امروز در کشور ما هنر در اختیار دین قرار گرفته، ابراز خوشحالی کرد و گفت: «لازمه پیوند هرچه بیشتر دین و هنر، این است که هنرمندان ما از دین اطلاعات بیشتری داشته باشند و اگر ما بخواهیم هنر را در خدمت دین بپذیریم باید هنرمند ما هر روز اطلاعات دینی‌اش از روز قبل بیشتر شود.»
چهره رحمانی اسلام را به جهانیان نشان دهید
سومین دیدار حجت‌الله ایوبی، با حجت‌الاسلام سیدجواد شهرستانی، نماینده آیت‌الله سیستانی مرجع تقلید شیعیان عراق بود که به راهکارهای اعتلای سینمای ایران و همکاری متقابل سینما و حوزه‌های علمیه اختصاص یافت و درنهایت، رئیس سازمان سینمایی در چهارمین دیدار خود که با آیت‌الله گرامی صورت گرفت، ضمن ارایه گزارشی از وضع فعلی سینمای کشور از آشتی میان خانواده‌های متدین و عموم مردم با سینما در سال‌جاری خبر داد و استقبال از دو فیلم ارزشی و دینی را مصداق بارز این ادعا دانست: «در زمانه‌ای که وجود اینترنت و فیس‌بوک و ابزارک‌های پیام‌رسانی مثل وایبر و ... فرصت در کنار هم بودن اعضای خانواده را سلب کرده، سینما پاک ما می‌تواند بنیان‌های خانواده را محکم و اعضای خانواده را در کنار هم مشتاق به دیدن فیلم کند.» آیت‌الله گرامی از برخی آثار‌ هالیوودی که چهره‌ای خشن از دنیای اسلام می‌سازند، گله داشت و از مسئولان سینمایی کشور خواست تا با ساخت فیلم‌های دینی چهره‌ رحمانی اسلام را به جهانیان نشان دهند.
عبدالرضا ایزد‌پناه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، حبیب ایل‌بیگی، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان، علی‌رضا رضاداد، دبیر جشنواره فیلم فجر و نصرالله مرادی، معاونت توسعه و پشتیبانی سازمان سینمایی ایوبی را در این دیدار‌‌ها همراهی کردند.


تعداد بازدید :  477