شماره ۲۰۷۱ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۳۰ شهريور
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:
کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های اخیر، نگران‌کننده است
هر فرد مبتلا به کرونا قانونا و شرعا موظف است خود را قرنطینه کند مردم مراقبت‌ها و دستورالعمل بهداشتی را در فصل پاییز تشدید کنند

«رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های اخیر درکشور پایین آمده و این نگران‌کننده است. این میزان از ۸۰‌درصد به ۶۰‌درصد کاهش یافته و این خبر بدی است. ما باز هم تأکید می‌کنیم که در همه‌ جا اصول بهداشتی را رعایت کنند.» این را حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسن روحانی درجلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا گفت و با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهار کرد: «برخی دوگانه‌انگاری‌ها درجامعه ما مطرح می‌شود؛ مثل سلامت و معیشت، سلامت و دیانت، سلامت و آموزش؛ این دوگانه‌ها نادرست است. ما فکر نکنیم اگر نوجوانی به مدرسه رود، مبتلا می‌شود اما اگر در کوچه بازی کند، نه. این ویروس می‌تواند همه‌ جا باشد و درعین حال اگر پروتکل‌ها را رعایت کنیم، هیچ‌جا نباشد. آمار و ارقام نشان می‌دهد آن مشاغلی که کارمند و کارگر زیاد داشتند و مراعات کردند، کمتر مبتلا شدند و آنجا که تعداد کارگران و کارمندان کم بوده و مراعات نکردند، مبتلا شدند. پس دلیل نیست که کارگر زیاد باشد یا کم. آموزش در خانه باشد یا مدرسه. آنچه مهم است، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. در ماجرای کنکور هم برخی به من نامه نوشتند که امسال از کنکور بگذرید و با آن کاری نداشته باشید. اما دیدیم که نزدیک به 900‌هزار نفر آمدند ولی کسی مبتلا نشد که از عجایب است. یعنی از میزان آن جمعیت 940‌‌هزار نفری که شرکت کردند، تنها ۵۶ نفر که احتمال می‌دادند مشکلی داشته باشند را تست گرفتند که نتایج منفی بود. درحالی که به ما می‌گفتند شما یک‌سال این کنکور را عقب بیندازید و یک‌سال نتیجه کار این جوانان را معلوم نکنید. شما می‌دانید چه بار سنگین روحی، روانی و اضطراب و دلهره برای اینها ایجاد می‌شد و حتی افسردگی را به همراه داشت؟ اما ما دوگانگی کنکور و سلامت را نپذیرفتیم. گفته می‌شد که این بیماری برای بزرگسالان است اما دیدیم که این بیماری سن سرش نمی‌شود و همه را درگیر می‌کند، پس باید همه رعایت اصول بهداشتی را داشته باشیم.
از این به بعد همه باید این را درنظر داشته باشیم که هر علایمی بروز کرد را کرونا بدانیم و بعد از تست اگر چنین نبود، به محل کار بیاییم. موردی بوده که فردی کرونا گرفته و دوهفته در اداره آمد و رفت داشته؛ چراکه تصور کرده عطسه یا سردرد او به بیماری باز نمی‌گردد.»
روحانی با بیان اینکه صداوسیما و سایر رسانه‌ها باید به آموزش بیشتر چگونگی مقابله با کرونا و درک شرایط این بیماری برای مردم بپردازند، اظهار کرد: «باید از طریق صداوسیما و رسانه‌ها به صورت ساده‌تری به مردم بگوییم که شرایط این ویروس چگونه است. برخی تصور می‌کنند حتما باید سرفه کنند تا امکان ابتلا در آنان وجود داشته باشد، درحالی‌ که همان افراد با احساس‌نکردن مزه و بو مواجه هستند و وقتی از آنان پرسیده می‌شود چرا زودتر خود را به مراکز درمانی معرفی نکردید، می‌گویند فکر نمی‌کردیم کرونا باشد. چنین مواردی وجود دارند و این افراد گاهی زمانی به بیمارستان منتقل می‌شوند که دیگر دیر است و این درحالی است که ماه پاییز و زمستان در راه است و نباید هر عطسه یا سرفه‌ای سرماخوردگی تلقی شود و از انجام تست خودداری صورت گیرد.»
رئیس‌‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وجود قاچاق کالا درکشور و ضرورت مبارزه با آن، اظهار کرد: «همه ما در برابر قاچاق کالا که درکشور ما دیده می‌شود، مسئول هستیم. در شرایط فعلی باید بیش از پیش بر قاچاق دارو تمرکز کنیم که داروها را به خارج از کشور منتقل می‌کنند، چراکه گویا در کشورهای همسایه قیمت آنها بالاتر است. مبارزه با قاچاق کالا مخصوصا در زمینه دارو و واکسن باید تشدید شود و جلوی قاچاق واکسن و دارو به خارج از کشور گرفته شود. البته ما صادرات دارو داریم اما این کار را باید مبادی رسمی انجام دهند، نه اینکه قاچاق دارو و واکسن را شاهد باشیم.»
او در پایان با اشاره به ضرورت انجام امور اداری مردم تا جای ممکن به صورت مجازی و غیرحضوری اظهار کرد: «مسأله دیگر ورود گردشگران به کشور است که باید پروتکل ویژه خودش رعایت شود، نه اینکه رفت‌وآمد وجود داشته باشد و پروتکل‌ها مراعات نشود. این موضوع باید بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد تا نگرانی‌ها در این زمینه نیز رفع شود.»


تعداد بازدید :  481