شماره ۲۰۵۵ | ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۱ شهريور
صفحه را ببند
فردوسی‌پور پیش تولید «نود نو» را در یک تلویزیون اینترنتی استارت زد
دوشنبه‌ها با عادل
آیا صدا و سیما جلوی رقابت فردوسی‌پور با برنامه میثاقی را خواهد گرفت؟

[شهروند] عادل فردوسی‌پور با «نود نو» بازمی‌گردد. این خبری بود که روز گذشته در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد. دوباره بحث درباره روابط این مجری تهیه‌کننده طردشده از رسانه ملی با مدیران این مجموعه را بر سر زبان‌ها انداخت. طبق آن چیزی که از مدت‌ها قبل در شایعات آن شنیده شده و برخی جزئیات که روز گذشته در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، بازگشت عادل  با یک برنامه پرسروصدا و بدون تردید پرمخاطب قطعی است. اما آیا این اتفاق به همین راحتی رخ خواهد داد؟ بررسی جزئیات این اتفاق مشخص خواهد کرد که ماجرا به همین سادگی نخواهد بود.
بازگشت عادل روی آنتن زنده
عادل فردوسی‌پور برند نود را از صداوسیما در اختیار داشت و این برنامه را تبدیل به بهترین و بزرگ‌ترین و باثبات‌ترین برنامه رسانه ملی کرد و درنهایت به شکلی که همه در جریان آن هستند، برنامه از او گرفته شد. اختلاف و عمق مشکلات به قدری بود که پروسه پس‌گرفتن سایت برنامه نود هم چندماه طول کشید و مسئولان شبکه سه این سایت را هم از فردوسی‌پور پس گرفتند تا مشخص شود تحت هیچ شرایطی امکان ندارد که این روابط درست شود و شاهد بازگشت فردوسی‌پور به آنتن زنده باشیم. به همین ترتیب وقتی عادل تمام درها را به سوی خود بسته دید، گویا به همراه مشاوران و همراهانش تصمیم قطعی برای ساخت یک برنامه در شبکه‌های اینترنتی گرفت.
شروع تولید «نود نو» با تیم همیشگی
همان‌طور که اشاره شد، به نظر می‌رسد که عادل برای ساخت این برنامه باز هم از عنوان برنامه تاریخی و پربیننده‌اش با اضافه‌شدن پسوند «نو» استفاده خواهد کرد و نام برنامه جدید خود را که به ‌زودی تولید آن را آغاز خواهد کرد، «نود نو» گذاشته است. تیم تولید‌کننده برنامه نیز همان نفرات باقی‌مانده در کنار او از برنامه نود هستند و تمام تلاش عادل و تیمش این خواهد بود که با قدرت برنامه‌ای بسازند که کار تحلیل و پوشش اتفاقات و اخبار فوتبال کشور را به بهترین شکل انجام بدهند. دوری طولانی‌مدت عادل از تلویزیون و چهره‌ای که از او درجامعه ساخته شده، ارتباطات بسیار گسترده و خوب او با اهالی فوتبال و ستاره‌ها و فراگیرشدن شبکه‌های اینترنتی در بین مردم و سیاست‌های صداوسیما که باعث ریزش مخاطب شدید و سلب اعتماد اکثریت عموم شده، بهترین فاکتورها برای موفقیت برنامه جدید عادل فردوسی‌پور است. درباره این برنامه که دیده خواهد شد، هیچ شکی وجود ندارد و همین مسأله به فردوسی‌پور و همراهانش و سرمایه‌گذاران برای ساخت برنامه انگیزه بیشتری می‌دهد.
شگفت‌انگیز؛ همزمان با پخش فوتبال برتر
مجری سابق برنامه نود البته یک‌بار سابقه تولید برنامه اینترنتی برای پوشش ال‌کلاسیکو را هم در کارنامه خود ثبت کرده بود اما این پروژه زیاد با موفقیت همراه نشد. البته شکست‌های مربوط به این پروژه درس خوبی به عادل برای شروع دوباره و ساخت برنامه‌های دیگر داد. حالا هم طبق شنیده‌ها قرار است برنامه او حداقل 120دقیقه زمان داشته باشد و هرهفته از یک شبکه اینترنتی به صورت زنده پخش خواهد شد. زمان پخش برنامه اما بدون هیچ تردیدی پرسروصدا خواهد بود؛ چراکه شایعه شده عوامل تصمیم گرفته‌اند در همان دوشنبه‌شب‌های معروف که حالا میثاقی با فوتبال برتر جایگزین عادل و برنامه نود شده، برنامه نود نو را روی آنتن ببرند. اتفاقی که درصورت رخ‌دادن، تاریخی خواهد بود. اما معنای جنگ و روکم‌کُنی می‌دهد، چون این تصمیم قطعا هم به برنامه محمدحسین میثاقی ضربه خواهد زد و هم به برنامه فردوسی‌پور.
صداوسیما جلوی عادل را می‌گیرد؟
باید مشخص شود که هدف فردوسی‌پور از بازگشت به صحنه اجرا در شبکه‌های اینترنتی چیست. او خیلی خوب می‌داند که حالا شرایط به شکلی نیست که هرکسی اراده کرد، برنامه‌ای در فضای اینترنت بسازد و با مذاکره و قرارداد با یک شبکه تلویزیونی این اتفاق بدون مشکل و حاشیه رخ دهد. او در هیچ‌کدام از پلتفرم‌ها و شبکه‌های اینترنتی بدون کسب مجوز از سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند به تولید محتوا بپردازد. پس این ابهام به وجود می‌آید که اگر قرار بود به عادل فرصتی برای ساخت برنامه داده شود، این اتفاق در همان رسانه ملی رخ می‌داد و نود را از او نمی‌گرفتند. واگذاری سیاست‌گذاری درباره شبکه‌های اینترنتی و سایر رسانه‌های ویدیویی مانند نماوا، فیلمو و... به رسانه ملی هم برای نظارت دقیق این سازمان روی فعالیت‌های آنها بود و از آنجایی که طبق قانون اساسی حق صوت و تصویر در انحصار مطلق صداوسیماست، هیچ مجموعه‌ای بدون مجوز این سازمان نمی‌تواند به عادل فردوسی‌پور فضا برای ساخت برنامه بدهد. پس باید دید تکلیف این مجوز چه خواهد شد.
در انتظار جنگ دوباره عادل و صداوسیما
شاید بسیاری فکر کنند که مجوزندادن به فردوسی‌پور برای فعالیت در شبکه‌های اینترنتی هم قطعا فضای ملتهبی را علیه مدیران رسانه ملی درست می‌کند. آنها نه‌تنها برای حذف عادل و تعطیل‌کردن برنامه نود هزینه سنگینی دادند، بلکه هنوز هم از حاشیه‌های این تصمیم تاریخی دور نشده‌‌اند و مشکلات ادامه دارد. هنوز مخالفت‌هایی با ساخت برنامه فوتبال 120 در شبکه ورزش هم وجود دارد و مسئولان این شبکه تاکنون در برابر فشارها و گرفتن برنامه از عادل مقاومت کرده‌اند. منتهی واقعا معلوم نیست این برنامه ‌سال آینده هم به روی آنتن با تهیه‌کنندگی عادل خواهد رفت یا خیر. از زمان تعطیلی برنامه نود، عادل فردوسی‌پور حتی از باکس گزارش زنده مسابقات فوتبال داخلی و خارجی هم حذف شده است و مدیران گویا تصمیم جدی و رسمی دارند که در رسانه ملی هیچ آنتن زنده‌ای را در شبکه‌های سراسری در اختیارش قرار ندهند. ولی این سیستم تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ این محرومیت شامل شبکه‌های اینترنتی که زیرمجموعه صداوسیماست، هم می‌شود؟ یا به دنبال احتمال ایجاد کمپین‌های اعتراضی در شبکه‌های اجتماعی و عصبانیت مردم در مقابل ساخت برنامه نود نو در شبکه‌های اینترنتی کوتاه خواهند آمد؟ اگر مجوز داده شود و برنامه فردوسی‌پور از برنامه میثاقی پربیننده‌تر شود و رقابت آنها به نقطه سیاهی در کارنامه صداوسما تبدیل شود، آن‌وقت فضا به کدام سمت خواهد رفت. اصلا فردوسی‌پور به‌عنوان یک فرد قدرت ایستادن در برابر جایی که باعث پرورش و بزرگ‌شدن او شد را دارد؟ اینها سوالاتی است که گذر زمان جواب آن را مشخص خواهد کرد. فعلا باید ببینیم فردوسی‌پور با چه ایده و هدفی می‌خواهد برنامه بسازد و مدیران رسانه ملی چه تصمیمی درباره او خواهند گرفت.

دیدگاه‌های دیگران

ش
شهریار |
مخالف 0 - 0 موافق
عادل انچنان بزن تو فکشان که دیگه ازاین غلط هانکنن، هرچی قرارداد رو افشا کن از تاج و نیم تاج و.

تعداد بازدید :  2084