شماره ۲۰۴۲ | ۱۳۹۹ شنبه ۲۵ مرداد
صفحه را ببند
رئیس برنامه جهانی غذا اعلام کرد:
ارسال گندم به لبنان تا 10 روز دیگر

دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد  (WFP)، اعلام كرد كه این سازمان 17، 500 تن آرد گندم و نیز آذوقه سه ماه گندم را به‌ عنوان بخشی از عملیات لجستیکی اضطراری خود به لبنان ارسال می‌كند تا بخشی از نیازهای غذایی این کشور را برطرف کند. انبار و سیلوهای سیار نیز برای نگهداری این اقلام ایجاد خواهد شد.
بازدید بیزلی در حالی صورت می‌گیرد که لبنان با شوک سه‌گانه از انفجار، سقوط اقتصادی و تأثیر همه‌گیری کووید-19 روبه‌رو است. او در سفر سه روزه خود به لبنان از بنادر بیروت و طرابلس و نیز از توزیع مواد غذایی و تهیه غذا در آشپزخانه‌های عمومی به وسیله کاریتاس، همکار برنامه جهانی غذا، بازدید کرد. بیزلی همچنین از کارمندان مجروح در بیمارستان بازدید و با رئیس‌جمهوری لبنان و مقامات ارشد دولت دیدار کرد. در این جلسات بر استقلال عملیاتی و بی‌طرفی برنامه جهانی غذا تأکید شد.
دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا گفت: «درک مقیاس دقیق ویرانی ناشی از انفجار تا زمانی که خودتان آن را نبینید، دشوار است. من دل شکسته‌ام.» او افزود: «امروز هزاران نفر از مردم به دلیل انفجار بندر بی‌خانمان و گرسنه مانده‌اند.
«WFP» به‌سرعت برای کمک به افراد آسیب‌پذیر و جلوگیری از کمبود مواد غذایی در سراسر کشور اقدام می‌کند.»
پیش از انفجار، لبنان تقریبا 85‌درصد از نیازهای غذایی خود را از طریق واردات تأمین می‌کرد که بخش عمده آن از طریق بندر بیروت صورت می‌گرفت. قرار است نخستین محموله آرد گندم « WFP» ظرف 10 روز آینده وارد
لبنان شود.
در نتیجه صدمات گسترده به بندر بیروت، برنامه جهانی غذا تجهیزات لازم را برای عملکرد بندر به منظور تسهیل واردات گندم و سایر غلات فله به لبنان ارسال خواهد کرد. رئیس برنامه جهانی غذا به‌ عنوان یک راه‌حل فوری به سومین هواپیمای « WFP» که ژنراتورها و سیلوهای سیار را حمل می‌کند، اشاره کرد.
او گفت: «پس از بررسی بندر، ما اطمینان داریم که می‌توانیم خیلی زود عملیات اضطراری را آغاز کنیم. وقتی برای تلف‌کردن نداریم چون اگر نتوانیم غذا وارد کرده و این بخش بندر را بازسازی کنیم، فاجعه‌ای بزرگ رخ خواهد داد.»
براساس آمار بانک جهانی، در حال حاضر یک‌میلیون نفر در لبنان زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
بیزلی افزود انفجاری که بندر بیروت را ویران کرد، نگاه جهان را به سمت کشوری که بیش از یک ‌سال است در خفا رنج می‌برد، معطوف کرد. او گفت: «وقت آن است که به آنها گوش کنیم.»
برنامه جهانی غذا 150‌هزار بسته غذایی به منظور توزیع در بین خانواده‌های متأثر از بحران اقتصادی و نیز قرنطینه کووید-19 را خریدای کرده است. از زمان انفجار « WFP» بسته‌های غذایی را به دو آشپزخانه محلی که به وسیله سازمان‌های غیردولتی اداره می‌شوند و برای قربانیان انفجار و داوطلبانی که در حال پاکسازی محل انفجار هستند وعده‌های غذایی تهیه می‌کنند، ارسال کرده است.
 « WFP»  با تکیه بر پروژه کمک‌های نقدی خود در لبنان که در حال حاضر به بیش از 100‌هزار لبنانی ارایه می‌شود، عملیات خود را 10 برابر کرده تا به یک میلیون نفر در سراسر کشور ازجمله ساکنان بیروت که مستقیما از انفجار آسیب دیده‌اند کمک‌رسانی کند. با همکاری رهبران جامعه و شرکای برنامه جهانی غذا و نیز با کمک سازمان‌های غیردولتی محلی و بین‌المللی که درگیر تلاش‌های امدادی هستند، آسیب‌پذیرترین افراد شناسایی می‌شوند.
پروژه کمک‌های اضطراری که در لبنان راه‌اندازی شده است، درمجموع به 235‌میلیون دلار آمریکا برای تأمین مواد غذایی آسیب‌پذیرترین افراد و نیز تدارکات و پشتیبانی زنجیره تأمین نیاز دارد.


تعداد بازدید :  482