شماره ۲۰۴۲ | ۱۳۹۹ شنبه ۲۵ مرداد
صفحه را ببند
در جلسه مجازی با حضور رئیس جمعیت هلال احمر، طرح جامع آموزش همگانی تشریح شد
هدفمندسازی آموزش همگانی در دستور کار
اجباری‌شدن آموزش برای رانندگان در حال پیگیری از پلیس راهور و وزارت راه‌وشهرسازی است

[شهروند] جمعیت هلال ‌احمر نهادی عام‌المنفعه، خیریه و مستقل است که با سرلوحه قراردادن اصولی چون بشردوستی و خدمات داوطلبانه اهداف بزرگی ازجمله تسکین آلام بشری و تأمین احترام انسان‌ها را نشانه گرفته است. این جمعیت به ‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد غیردولتی در کشور همواره نقش مهم و موثری در ارتباط با موضوع مدیریت سانحه در جامعه آسیب‌دیده داشته و در بسیاری از موارد ملاحظه می‌شود که این نهاد نقشی بیشتر از یک نهاد غیردولتی را ایفا کرده و معین دولت بوده یا حداقل می‌توان گفت بخش عمده‌ای از وظایف دولت را در حوزه یاریگری بر دوش می‌گیرد. در طول این چند ‌سال آموزش همگانی یکی از بخش‌های ‏فعالیت‌های حاکمیتی بوده که با مشارکت جمعیت‌ هلال ‌احمر و با بهره‌گیری از آن دنبال شده است. موضوع آموزش یکی از مطالبات مهم شهروندان مسئول از جمعیت هلال ‌احمر است که این جمعیت به‌ عنوان مسئول کارگروه آموزش همگانی در نظام جامع مدیریت بحران باید بیش از پیش بدان توجه کند؛ مسأله‌ای که در یک سال‌ اخیر با تأکید کریم همتی، رئیس جمعیت هلال ‌احمر، نیز به شکل‌ جدی‌تری و با سیاست‌ها و رویکردهای متفاوت از گذشته دنبال شده است. در زمینه این تغییر رویکرد نسخه اوليه طرح جامع آموزش همگاني در روز يكشنبه به صورت تله كنفرانس در گردهمايی مديران عامل استان‌ها با موضوع خانه‌های هلال ارایه خواهد شد. «شهروند» به همین منظور به تبیین و تشریح موضوع پرداخته است.
آموزش‌محوربودن جمعیت هلال ‌احمر یکی از ضرورت‌هایی است که نیازمند حمایت و ‏پشتیبانی سازمان و نهادهای دیگر حاکمیتی است. به همین منظور یکی از اولویت‌های رئیس جدید ‏جمعیت هلال‌ احمر در چند ماه گذشته ارتقای این مهم بوده است.‏ مسأله‌ای که کریم همتی، رئیس جمعیت هلال‌ احمر، در جلسه مجازی با معاونین، کارشناسان و داوطلبان آموزشی، بار دیگر بر آن تأکید کرد: «موضوع آموزش همگانی و تخصصی در کنار ایجاد خانه‌های هلال دو اولویت اصلی جمعیت هلال ‌احمر است که باید در همه استان‌ها، شهرها و مناطق با برنامه‌ای مدون جلو برود.» رئیس جمعیت هلال‌احمر با تأکید بر اینکه به صورت پراکنده و مقطعی توفیق و موفقیت چندانی نخواهیم داشت، افزود: «حمایت‌های کامل در موضوعات پشتیبانی، مالی و پرسنلی انجام می‌شود. استاندارها هم پای کار خواهند آمد اما شرط اول این است که برنامه را جامع تعریف کنیم.»
طرح جامع آموزش همگانی جمعیت هلال‌ احمر در زمینه  عملیاتی‌شدن شعار هر خانواده یک امدادگر تدوین و برنامه‌ریزی شده است.  این طرح فرصتی بي‌بدیل و بی‌نظیر است که می‌توان در اشاعه فرهنگ خودامدادی تأثیرگذار باشد. خسرو رحمانی، معاون آموزش، پژوهش و فناوری نیز با قدردانی از حمایت‌های رئیس جمعيت در شکل‌گیری این مهم معتقد است: «رهنمودها و سیاست مدیریت فعلی فعاليت‌ها در تمام بخش‌های معاونت آموزش بويژه آموزش همگانی و خانه‌های هلال در دستور کار قرار گرفته است.»  معاون آموزش، پژوهش و فناوری در تبیین این طرح خاطرنشان کرد: «طرح جامعی طراحی شده که در چهار جلسه کارگروه آموزش همگانی جمعیت بررسی شده و پس از تأیید رئیس جمعیت، ۲۱ گروه هدف جامعه را با همکاری سایر سازمان‌ها تحت پوشش قرار می‌دهد.»
 نسخه اوليه طرح جامع آموزش همگاني در روز يكشنبه به صورت تله‌كنفرانس در گردهمايی مديران عامل استان‌ها با موضوع خانه‌های هلال ارایه خواهد شد. معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت در این خصوص افزود: «تا کنون ۹۴۵ خانه هلال، ۱۷ سرای محله، ۲ پایگاه مدیریت بحران و ۶۳۴۰ فراگیر خروجی مستقیم این فعالیت بوده است که محدودیت‌های کرونایی مانع از فعالیت برخی خانه‌ها شده که همکاران استانی در حال پیگیری هستند.» خسرو رحمانی گفت: «همچنین بستر قرارگیری آموزش‌ها به صورت مجازی بر روی اپلیکیشن‌های روبیکا، سفیران سلامتی، دکتر نت، حامی نت و هپ با ظرفیتی نزدیک به ۴۰‌میلیون نفر نیز آماده شده است.»
 معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت تأکید کرد:    «گروه‌های خاص مثل کارکنان دولت در یک برنامه مجازی (۶ ساعته) با همکاری سازمان مدیریت دولتی از تاریخ بیستم تیر تا پایان شهریور  مورد آموزش قرار گرفته‌اند که با نامه آقای نجار به صورت اجباری به استان‌ها ابلاغ شده است.» او با تأکید بر اینکه برنامه آموزش طلاب و خانواده‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و اتحادیه و اصناف  برای اجرا به استان‌ها ابلاغ شده است، افزود: «اجباری‌شدن آموزش برای رانندگان نیز موضوعی است که در حال پیگیری از پلیس راهور و وزارت راه‌وشهرسازی است و امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد.» خسرو رحمانی گفت:    «برنامه‌های ویژه‌ای برای گروه‌های هدف مختلف در حال انجام است که در بحث خانه‌های هلال نیز از اول مرداد در چهارگروه هدف کودکان (۳ ساعت)، نوجوانان (۴ ساعت)، جوانان (۶ ساعت) و بزرگسالان (۸ ساعت ) در حال انجام است. دانش‌آموزان نیز از طریق کانال شاد هر روز یک برنامه ۵ دقیقه‌ای از اول مرداد تا پانزدهم شهریور دارند که هر شب نیز رأس ساعت ۱۹ از اینستاگرام جمعیت پخش می‌شود و در شبکه‌های مجازی استانی بازپخش می‌شود.» به گفته معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت با توجه به ابلاغ هفته گذشته سرلشکر باقری سربازان وظیفه به صورت ۳۰ ساعت آموزش کمک‌های اولیه را می‌بینند که این آموزش تنها  مهارت عمومی است که از بین ۵ مهارت عمومی موظفی سربازان به صورت حضوری برگزار می‌شود. هدف کلی از اجرای این طرح توانمندسازی و توسعه آموزش همگانی در کشور است که در زمینه مأموریت‌های محوله از سوی اسناد بالادستی مختلف آن در جمعیت هلال‌احمر دنبال شده است.
گفتنی است در راستای این تغییر سیاست‌ها ارایه آموزش به صورت اختصاصی به گروه‌ دانش‌آموزان با همکاری وزارت آموزش‌وپرورش، گروه دانشجویان با همکاری وزارت بهداشت و آموزش عالی، گروه سربازان با همکاری نیرو‌های نظامی  آغاز شده است. در طول چند ماه اخیر  ارایه آموزش بر حسب کار، موقعیت فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی افراد در دستور کار جمعیت هلال‌ احمر قرار دارد و در این جهت در اصناف، سازمان‌های عشایری، نهادهای روستایی و... بر حسب کار، ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی و موقعیت جغرافیایی افراد ساکن شناسایی شده و برنامه‌ریزی‌ها برای آموزش آنها صورت گرفته است.  افزایش خودمراقبتی،‌ تغییر نگرش و تقویت رفتارهای محافظت کننده، کمک به ترویج فرهنگ از جمله آثاری است که می‌تواند این طرح به دنبال داشته باشد. ارایه آموزش‌های لازم و استاندارد به آحاد مردم برای پیشگیری و کاهش اثرات حوادث، جلب مشارکت خانواده‌ها برای کسب مهارت‌های عمومی در جهت رسیدن به جامعه‌ای آماده در برابر مخاطرات، تلاش برای تغییر نگرش و رفتار آحاد جامعه در مواجهه با حوادث و همکاری و هماهنگی صحیح و اصولی و کنترل شرایط بحرانی پس از حوادث با سازمان‌های مختلف ازجمله اهداف این تفاهمنامه هستند.


تعداد بازدید :  536