شماره ۲۰۴۲ | ۱۳۹۹ شنبه ۲۵ مرداد
صفحه را ببند
واکنش‌های جهانی به توافق امارات و اسراییل

به دنبال اعلام بیانیه مشترک آمریکا، امارات و اسراییل مبنی بر توافق برای آغاز رسمی روابط میان تل‌آویو و ابوظبی، کشورهای جهان و مسئولان و احزاب مختلف به این رخداد واکنش نشان‌دادند.به گزارش ایسنا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد که این توافق در رسیدن به راهکاری برای حل اختلاف فلسطین و اسراییل براساس راهکار دو کشوری سهیم باشد.
سخنگوی گوترش به نقل از او اعلام کرد که دبیرکل سازمان ملل از این توافق استقبال می‌کند و امیدوار است که این توافق فرصتی را برای رهبران اسراییلی و فلسطینی برای ورود مجدد به مذاکرات جدی در تحقق راهکاری برای صلح براساس قطعنامه‌های شورای امنیت و قوانین بین‌المللی فراهم کند.دولت فرانسه از توافق عربی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و امارات و از تصمیمی که این رژیم در چارچوب توافق گرفته و متعهدشده طرح الحاق را تعلیق کند، استقبال کرد. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم مقامات اسراییل گامی «مثبت» است که باید به اقدامی نهایی تبدیل شود.ژاپن نیز این توافق را «گامی مهم» در جهت تقویت ثبات در منطقه و کاهش تنش‌ها توصیف کرد. وزیر خارجه انگلیس هم در واکنش به این توافق گفت که زمان مذاکرات مستقیم میان فلسطین و اسراییل است و این «تنها» راه برقراری صلح دائمی است!وزارت خارجه یونان نیز در بیانیه‌ای به امارات و اسراییل برای این توافق تبریک گفت. در این بیانیه آمده که توافق این دو شریک نزدیک یونان «پیروزی دیپلماتیک و گامی مهم در تقویت امنیت و ثبات منطقه» است. دولت عمان نیز روز جمعه حمایتش از توافق صلح رژیم صهیونیستی با امارات را اعلام کرد.

مواضع مخالف
یاسین اکتای، مشاور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه توافق رژیم صهیونیستی و امارات برای برقراری روابط رسمی را دور زدن ابتکار عمل صلح عربی، نقض حقوق ملت فلسطین و باطل و بی‌معنی دانست. او افزود که در حقیقت امارات مدت‌هاست چه برای فلسطین یا قدس اشغالی یا جهان عرب دستورکار نیکویی ندارد. این توافق امارات را بیش از پیش از جهان عربی اسلامی جدا خواهد کرد، به همین دلیل توافق مورد نظر ارزشی ندارد و باطل است.
رشیده طلیب، نماینده دموکرات آمریکا این توافق را به باد انتقاد گرفت و گفت که این معامله هرگز درد و رنج فلسطینی‌ها را کم‌نخواهد کرد، بلکه با عادی‌سازی روابط این درد بیشتر خواهد شد. او در توییتی نوشت: «این توافق، قراردادی جدید میان ترامپ و نتانیاهو است.» طلیب گفت که مسأله اصلی نه به طرح الحاق بلکه به تبعیض نژادی مداوم و ویرانگر مربوط می‌شود.
بن رودز، مشاور باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا هم توافق عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و امارات را مورد انتقاد قرار داد و در توییتی نوشت که این توافق وضع فعلی منطقه و به حاشیه راندن کامل فلسطینیان را عمیق‌تر می‌کند. این دستاورد انتخاباتی ادعایی از سوی دو نفر است که به دنبال پیروزی ترامپ هستند. جنبش مقاومت اسلامی (حماس) توافق صلح میان رژیم صهیونیستی و امارات را محکوم و آن را خنجر خیانت از پشت به ملت فلسطین اعلام کرد.حنان عشراوی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین نیز در واکنش به توافق در توییتی خطاب به محمد بن زاید آل نهیان، حاکم فعلی امارات نوشت: «لطفا به ما خوبی نکن، ما برگ انجیر کسی نیستیم.» این اظهارات عشراوی پاسخ به ادعای امارات است که توافق صلح میان رژیم صهیونیستی و امارات طرح الحاق را متوقف کرده است.
عشراوی خطاب به بن زاید نوشت: «شاید تو از به سرقت رفتن کشورت رنج نکشیده باشی، درد زندگی در اسارت اشغالگر را هرگز نچشیده باشی، هرگز تخریب منزلی یا قتل دوستانت را شاهد نبوده باشی و هرگز دوستانت تو را نفروخته باشند.» نبیل ابوردینه، سخنگوی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای که آن را در تلویزیون قرائت کرد، توافق صلح میان رژیم صهیونیستی و امارات را نابودی ابتکارعمل صلح عرب، خیانت به قدس، مسجد الاقصی و تصمیمات نشست‌های عربی اسلامی، قوانین بین‌المللی و تجاوز به ملت فلسطین دانست. جمال محیسن، عضو کمیته مرکزی فتح نیز اعلام کرد که اقدام رهبری امارات خروج از اجماع عربی است که تمامی سران غرب آن را پذیرفته‌اند و ضربه به ابتکار عمل صلح عربی است.


تعداد بازدید :  373