شماره ۲۰۴۲ | ۱۳۹۹ شنبه ۲۵ مرداد
صفحه را ببند
اخبار روز

بایدن: رئیس‌جمهوری شوم ماسک‌زدن را اجباری می‌کنم
نامزد ریاست‌جمهوری حزب دموکرات آمریکا خواستار آن شد که همه آمریکایی‌ها در سه ماه آینده هنگام بیرون رفتن از خانه ماسک بزنند. به گزارش ایسنا، جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و نامزد ریاست‌جمهوری فعلی حزب دموکرات این کشور در مصاحبه‌ای از محل شهر ویلمینگتون گفت: «هر آمریکایی باید حداقل در سه ماه آینده هنگامی که در فضای بیرون قرار دارد، ماسک به صورت داشته باشد.»
او در ادامه این مصاحبه تأکید کرد: «هر فرمانداری باید حکم الزامی‌شدن ماسک‌زدن را اعلام کند. طبق برآورد کارشناسان این کار جان بالغ بر ۴۰‌هزار تن را نجات خواهد داد.» این اظهارات جو بایدن بعد از یک نشست در مورد وضع همه‌گیری ویروس کرونا به همراه سناتور کامالا هریس، نامزد معاونتش در انتخابات ریاست‌جمهوری و کارشناسان سلامت عمومی مطرح شد. طبق آمارها تاکنون بیش از ۱۶۵هزار نفر از آمریکایی‌ها به دلیل ابتلا به ویروس کووید-۱۹ جان‌شان را از دست داده‌اند. بایدن برخلاف دونالد ترامپ که بعد از چند ماه بالاخره در انظار عمومی از ماسک استفاده کرد، مدت‌هاست که به‌طور مداوم از ماسک استفاده و دیگران را نیز به این کار تشویق می‌کند. اما تاکنون این‌طور صریح و با ذکر بازه زمانی درباره الزام به زدن ماسک صحبت نکرده است.


روسیه: عوامل خارجی دنبال از بین بردن ثبات در بلاروس هستند
روسیه ضمن ابراز نگرانی درباره وضع بلاروس اعلام کرد که عواملی خارجی بعد از انتخابات پرمناقشه یکشنبه برای مداخله و ازبین‌بردن ثبات در آن تلاش می‌کنند. به گزارش ایسنا، بلاروس روز پنجشنبه روند آزادکردن تعدادی از دستگیرشدگان مربوط به اعتراضات بعد از انتخابات اخیر این کشور را شروع کرد؛ اعتراضاتی که با خشونت‌هایی همراه بود و در ادامه بهانه‌ای شد برای آنکه اتحادیه اروپا و آمریکا بلاروس را به تحریم تهدید کنند.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اظهار کرد: «ما متوجه فشارهای بی‌سابقه‌ای شده‌ایم که از سوی برخی شرکای خارجی بر مقام‌های بلاروس اعمال می‌شود.» او در ادامه صحبت‌هایش به خبرنگاران گفت: «ما شاهد تلاش‌های آشکار برای مداخله خارجی در امور داخلی یک کشور مستقل با هدف ایجاد شکاف در جامعه آن و از بین بردن ثبات در وضع آن هستیم.» زاخارووا خاطرنشان کرد که چنین متدهایی در کشورهای دیگر هم بیش از یک بار استفاده شده‌اند. او گفت: «ما از جانب خودمان همه را تشویق می‌کنیم تا خویشتنداری و عقلانیت در پیش بگیرند.» او افزود: «ما از بابت گزارش‌ها درباره نقض نظم عمومی و حوادث رخ داده در خیابان‌های چند شهر بلاروس بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر نگران هستیم. ما انتظار داریم وضع در این کشور به‌زودی به حالت عادی برگردد.»


ترکیه: با ادامه فعالیت پ‌ک‌‌ک عملیات ما نیز در شمال عراق ادامه می‌یابد
ترکیه اعلام کرد که اگر بغداد حضور کُردها در شمال این کشور را نادیده بگیرد، عملیات فرامرزی خود علیه افراد مسلح کُرد در این منطقه را ادامه خواهد داد. به گزارش ایسنا، وزارت خارجه ترکیه صبح پنجشنبه در بیانیه‌ای با اعلام این مطلب مقامات عراقی را به همکاری با آنکارا در این خصوص ترغیب کرد. این وزارتخانه گفت که حضور حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) تهدیدی برای عراق بوده و بغداد مسئول اتخاذ تدابیری علیه افراد مسلح است. اما اگر اجازه به حضور این گروه کُرد داده شود، آنکارا از مرزهای خود دفاع خواهد کرد. وزارت خارجه ترکیه گفت: «کشور ما آماده همکاری با عراق در این خصوص است، اما درصورت نادیده گرفتن حضور حزب کارگران کردستان در عراق، ترکیه مصمم است اقداماتی را که برای امنیت مرزهای خود صرف‌نظر از مکان آن ضروری می‌داند، لحاظ کند. ما از عراق می‌خواهیم اقدامات لازم در این زمینه را به کار گیرد.»


تعداد بازدید :  403