شماره ۲۰۳۶ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۶ مرداد
صفحه را ببند
خسارت 7هزارمیلیاردی کرونا به گردشگری و صنایع دستی

[شهروند] نشست مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و جمعی از نمایندگان بخش خصوصی درحالی برگزار شد که میزان خسارت واردشده از کووید-۱۹ به صنعت گردشگری و صنایع‌دستی ۷۰هزارمیلیارد ریال اعلام شد. هتلداران نیز با انتقاد از بسته حمایتی کرونا نسبت به بیکاری ۷۵هزار نفر شاغل هشدار دادند. به گزارش ایسنا،
ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در نشست «بررسی آخرین وضعیت اقتصاد گردشگری» گفت: «میزان خسارت ناشی از کرونا درحوزه‌های گردشگری و صنایع‌دستی به ۷۰هزارمیلیارد ریال رسیده است.»
به گفته او، در بین ۳۱ استان، خراسان‌رضوی با بیش از ۱۱هزار و ۴۳۱میلیارد ریال بیشترین و خراسان‌جنوبی با بیش از ۱۰۵میلیارد ریال کمترین خسارت را متحمل شده‌اند.خراسان‌جنوبی با بیش از ۱۰۵میلیارد ریال کمترین خسارت را متحمل شد. جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران گفت: «حدود ٧٥هزار نفر به‌طور مستقیم در هتل‌ها و مراکز اقامتی کشور کار می‌کنند که اشتغال آنها درخطر قرار گرفته است. از سویی هتل‌های ایران از اسفندماه سال گذشته تا پایان تیرماه امسال 7هزارو400میلیون تومان درآمد از دست داده‌اند. متأسفانه ضریب اشغال هتل‌های کشور زیر ٥درصد است و خیلی از هتل‌ها یا تعطیل یا با رکودی شدید روبه‌رو شده‌اند. تعداد زیادی از کارکنان یا تعدیل شده‌اند یا در آستانه تعدیل قرار دارند.» حمزه‌زاده به بسته‌ حمایتی دولت در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: «صنعت هتلداری صددرصد آسیب دیده و این بسته حمایتی تأثیری ندارد، ضمن اینکه خود این بسته هم به‌طور کامل اجرا نشده است. به‌عنوان مثال می‌توان به بیمه کارکنان اشاره کرد. خیلی از کارکنان تاکنون پولی نگرفته‌اند و خیلی از آنهایی که بیکار شده‌اند، الان با سازمان تأمین‌اجتماعی درگیر هستند. به‌علاوه بخشودگی هزینه حامل‌های انرژی هم اصلا محقق نشد. وزارت نیرو نه‌تنها اصلا در زمینه بخشودگی هزینه آب، برق و گاز ‌همکاری نکرد، بلکه شاهد بودیم در دوره امهال پرداخت بدهی‌ها برای خیلی از هتل‌ها اخطار پلمپ آمد. درچنین شرایطی وام ١٢درصدی که به ازای هر نفر ١٦میلیون تومان درنظر گرفته شده، نمی‌تواند چاره‌ساز باشد.»
شهرام شیروانی، نایب‌رئیس جامعه هتلداران ایران هم گفت: «دولت اعلام کرده بود برای دوره سه‌ماه کرونا، یک‌میلیون و  ٥٠٠هزار تومان بابت هر نیروی انسانی می‌پردازد. از این مبلغ وعده داده‌شده، بعضی ٨٠٠هزار تومان، بعضی یک‌میلیون تومان دریافت کردند که آن‌هم با تأخیر پرداخت شد. ما تقاضای پرداخت الباقی حقوق را از سازمان تأمین‌اجتماعی یا هر دستگاه مربوط دیگر داریم.»


تعداد بازدید :  508