شماره ۲۰۳۶ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۶ مرداد
صفحه را ببند
آشپزی با خلیل عقاب
زرشک‌پلو با مرغ

زرشک‌پلو با مرغ یکی از غذاهای به‌اصطلاح مجلسی است که در مراسم‌ متفاوتی از جمله عزا، عروسی، محرم و رمضان برای پذیرایی از میهمانان پخته می‌شود. پختن مرغ با آب و رب گوجه فرنگی و برنج و زعفران و زرشک از نظر هر کسی بسیار ساده به نظر می‌رسد. آیا تهیه این غذا به همین سادگی است که در ذهن ماست؟ در اینجا سعی می‌کنم روشی برای تهیه زرشک‌پلو با مرغ ارایه دهم که بسیاری از کسانی که آن را امتحان کرده‌اند، راضی بوده‌اند.

مواد لازم برای تهیه زرشک‌پلو با مرغ:    
مرغ
پیاز
رب گوجه فرنگی
زرشک
نمک، فلفل و زردچوبه
برنج
سیر
زعفران
دارچین
آبلیمو
روغن
کره
ماست
ابتدا مرغ‌ را با پیاز، دو حبه سیر رنده شده، زعفران دَم‌کشیده، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و یک قاشق آبلیمو خوب مخلوط کنید. سپس این مخلوط را به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید. به جای آبلیمو می‌توانید از آبغوره، جوهر لیمو یا تمبر هندی نیز استفاده کنید. با این روش آب مرغ بسیار خوشرنگی به دست خواهد آمد و مرغ‌ طعم بسیار خوبی خواهد داشت.
سپس مرغ‌ را از یخچال خارج و با تمامی مواد در مقداری روغن کمی سرخ کنید. توجه داشته باشید اگر مرغ را زیاد سرخ کنید در انتها سفت خواهد شد؛ پس حتما آن را زیاد سرخ نکنید. حالا به اندازه یک‌چهارم قاشق چای‌خوری (یعنی خیلی کم) دارچین به مرغ اضافه کنید.
حالا رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. اگر حوصله و وقت داشتید ابتدا رب را کمی در روغن تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود، سپس آن را به مرغ اضافه کنید. حالا آب را اضافه کنید و اجازه دهید مرغ به مدت یک ساعت و نیم تا دو ساعت بپزد. مقدار آب قابلمه قابل تنظیم است. ابتدا درِ قابلمه را بگذارید که آب از دست ندهد. در انتها می‌توانید درِ قابلمه را باز بگذارید تا به اندازه دلخواه‌تان آب مرغ داشته باشید.
حالا مقداری آب در قابلمه بریزید و بگذارید جوش بیاید؛ برنج را که در آب و نمک خیسانده‌اید به آن اضافه کنید. سپس برنج را آبکش کنید. برای داشتن ته‌دیگی تُرد و خوشرنگ ابتدا مقداری (این مقدار به اندازه قابلمه شما بستگی دارد) برنج آبکش‌شده با دو قاشق ماست و کمی آب مرغ مخلوط کنید. کمی روغن در قابلمه بریزید تا داغ شود و مواد ته‌دیگ را اضافه کنید. پس از صاف کردن مواد ته‌دیگ، برنج آبکش‌شده را اضافه کنید و نصف استکان آب روی آن بریزید. درِ قابلمه را بگذارید و اجازه دهید برنج روی حرارت ۳ از ۱۰ به مدت ۴۰ تا ۵۰ دقیقه دم بکشد.
در انتها زرشک را در کمی کره به مدت دو دقیقه تفت دهید؛ سپس مقداری برنج دَم‌کشیده به آن اضافه کنید. زعفران دَم‌کشیده را هم بیفزایید. از مخلوط خوشرنگ به دست آمده برای تزیین غذا استفاده کنید.


تعداد بازدید :  608