شماره ۲۰۳۶ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۶ مرداد
صفحه را ببند
واکنش‌های بین‌المللی به انفجار شدید بیروت

در پی انفجار شدیدی که در بندر بیروت رخ داد و ده‌ها کشته و هزاران زخمی برجای گذاشت، مقامات کشورهای مختلف با مسئولان و مردم لبنان ابراز همدردی کردند.
به گزارش ایسنا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این سازمان از لبنان پس از وقوع انفجار مهیبی که در بیروت رخ داد، حمایت می‌کند. گوترش به خانواده قربانیان و همچنین دولت و ملت لبنان  به‌طورکلی تسلیت گفت و برای زخمی‌شدگان ازجمله نیروهای حافظ صلح وابسته به سازمان ملل مستقر در لبنان آرزوی شفای عاجل کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد: «ما آماده ارایه کمک به لبنان هستیم و عمیقا به خانواده‌های قربانیان این انفجار تسلیت می‌گوییم.» در همین حال، مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بر آمادگی کشورش برای ارایه «هر گونه کمک ممکن» به لبنان در پی این انفجار تأکید کرد.  امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در توییتی به زبان عربی همدردی خود را با لبنان اعلام کرد. مکرون با بیان اینکه فرانسه کنار لبنان ایستاده است و از آن حمایت می‌کند، خاطرنشان کرد کشورش پس از انفجار بزرگی که در بیروت رخ داد و در نتیجه آن چندین نفر کشته و زخمی شدند، کمک‌هایی ارایه می‌دهد. رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین تصریح کرد: «من همدردی خود را با دولت و ملت لبنان پس از انفجار اخیر در بیروت که تلفات جانی و ‌ مالی داشت، اعلام می‌کنم. فرانسه بی‌وقفه در کنار لبنان ایستاده است.» مقامات آلمان نیز اعلام کردند که پس از وقوع انفجار بزرگ در بیروت به لبنان کمک‌هایی ارسال خواهد شد. وزارت خارجه آلمان در صفحه کاربری خود در توییتر اعلام کرد: «چند نفر از کارمندان سفارت ما در نتیجه این انفجار زخمی شدند. برلین در این لحظات سخت در کنار بیروت می‌ایستد و به لبنان فورا کمک ارسال خواهیم کرد.» در همین راستا، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس از آمادگی کشورش برای کمک به لبنان خبر داد. جانسون در توییتی نوشت:   «تصاویر و ویدیوها از بیروت بُهت ایجاد می‌کرد و تمام اندیشه و دعای من با کسانی است که در این حادثه هولناک آسیب‌دیده‌اند.» او ادامه داد: «انگلیس آماده کمک‌کردن به تمامی روش‌های ممکن ازجمله کمک به شهروندان انگلیسی آسیب‌دیده است.» در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در تماس تلفنی با میشل عون، همتای لبنانی خود کشته‌شدن شماری از شهروندان لبنانی در پی انفجار بندر بیروت را تسلیت‌گفت و برای مجروحان نیز آرزوی شفای عاجل کرد. اردوغان تصریح کرد که ترکیه آماده ارایه کمک به لبنان در زمینه‌های مختلف و در رأس آن امور بهداشتی است. همزمان، عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر در واکنش به انفجار بیروت به برادران در دولت و ملت لبنان تسلیت گفت و از خداوند متعال برای مجروحان شفای عاجل و برای خانواده‌های قربانیان صبر مسألت کرد.
از سوی دیگر، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر تماس تلفنی با رئیس‌جمهوری لبنان برقرار کرد و دستور فرستادن بیمارستان‌های صحرایی را به بیروت داد. نواف الاحمد الجابر الصباح، ولیعهد کویت نیز دستور ارسال کمک‌های پزشکی فوری به مردم لبنان برای مقابله با پیامدهای انفجار بزرگ بیروت را صادر کرد. وزارت خارجه بحرین نیز همدردی خود را با ملت لبنان در این مصیبت بزرگ اعلام کرد و از خداوند متعال خواست تا لبنان و ملت آن را از هر گونه شر و بدی محفوظ نگه دارد. انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه در صفحه کاربری خود در توییتر همبستگی خود را با ملت و دولت لبنان اعلام کرد و گفت: «قلب‌های ما با بیروت و اهالی آن است.» عبدالله دوم، پادشاه اردن هم با ارسال پیامی به رئیس‌جمهوری لبنان، قربانیان این حادثه را تسلیت گفت.
پادشاه اردن تأکید کرد که کشورش در کنار برادران لبنانی در این مصیبت دردناک می‌ایستد. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق نیز با ابراز همدردی با مردم لبنان در پی وقوع انفجار مهیب در بیروت، آمادگی بغداد را برای کمک به لبنان ابراز کرد. نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس نیز به ملت لبنان تسلیت گفت و بر ایستادگی و همبستگی با ملت برادر لبنان در این لحظات دشوار تأکید کرد. شورای همکاری خلیج‌فارس نیز با لبنان و مردم این کشور در این مصیبت اعلام همبستگی و تأکید کرد که با نگرانی، پیامدهای این انفجار را دنبال می‌کند.  


تعداد بازدید :  539