شماره ۲۰۳۵ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۵ مرداد
صفحه را ببند
میز خبر

دوچرخه‌سواری زنان در خراسان رضوی ممنوع شد
[شهروند] بر اساس اعلام ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خراسان رضوی، با گرفتن مجوزهای مربوط، ممنوعیت دوچرخه‌سواری زنان اجرایی و حتی تصویب شده دوچرخه‌سواری بانوان در مکان‌های عمومی و در ملأعام نیز ممنوع باشد. با وجود این، مهدی روزبهانه، رئیس هیأت دوچرخه‌سواری استان خراسان رضوی می‌گوید این هیأت در تلاش است تا بانوانی که به هنجارها پایبند هستند، مشکلی برای دوچرخه‌سواری نداشته‌ باشند.
 به گزارش رکنا، روزبهانه با اعلام این خبر گفت: «با توجه به اینکه بحث حجاب اسلامی قانون است، باید پذیرفت که بانوان دوچرخه‌سوار نیز باید به حجاب خود پایبند باشند. باعث این محدودیت‌ها افرادی بودند که در گذشته بدون رعایت صحیح حجاب و استفاده از لباس‌های زننده هنگام دوچرخه‌سواری توجه زیادی را به این مسأله جلب کردند. مجموعه هیأت پیگیر این موضوع است تا بانوانی که حجاب خود را رعایت می‌کنند و به هنجارهای جامعه شهری مشهد با توجه به مذهبی بودن این شهر پایبندند، مشکلی بابت دوچرخه‌سواری نداشته ‌باشند.»
 به گفته او، زمانی که مصوبه تصویب شد، اگر هیأت خود را ملزم به حمایت از دوچرخه‌سواران نمی‌دانست، با قبول شرایط مانند استان‌های دیگر از ادامه پیگیری موضوع دست می‌کشید:«هیأت تابع قوانین و ملزم به رعایت و انجام دستورات مراجع بالاتر است. هیأت ارگانی نیست که از طرف خود هر کاری انجام دهد، اما با وجود این، هیأت دوچرخه‌سواری استان خراسان رضوی اولین هیأتی بود که با تشکیل جلسات با مقامات مسئول و نمایندگان گروه‌های دوچرخه‌سواری برای کاهش محدودیت‌ها گام برداشت.»

دماوند و ملارد صاحب بیشترین ساخت‌وساز غیرمجاز استان تهران
[شهروند] «بیشترین ساخت‌وساز غیرمجاز مربوط به ملارد و دماوند است، البته بیشترین تخریب و اجرای احکام کمیسیون‌های ماده 100 و 99 نیز در همین دو شهرستان بوده است.»
 محمد تقی‌زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران با اعلام این خبر به ایسنا گفت: «البته نوع ساخت‌وسازهای غیرمجاز نیز در شهرستان‌های مختلف تهران متفاوت است، به شکلی که در دماوند، فیروزکوه و... ساخت‌وسازها ویلایی و باغات است و در جنوب استان تهران مثل شهرستان ری با هدف ساخت انبارها برای بارانداز کالاها ساخت‌وسازهای غیرمجاز اتفاق می‌افتد. در حقیقت ری به دلیل نزدیکی به تهران مورد ساخت‌وساز انبارها، سوله‌های کارخانجات و شرکت‌هایی قرار می‌گیرد که دفتر مرکزی آنها در تهران است.»
 به گفته او برای کاهش این تخلفات در تهران وزارت راه‌وشهرسازی طرحی را برای شرق تهران تهیه کرده است، البته این طرح در مقیاس بسیار بالایی بود که ایراداتی به آن گرفته شده است.
 «استان تهران پهنه یک‌درصدی کشور را شامل‌می‌شود و این در حالی است که 20‌درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است، بنابراین، این جمعیت نیاز به فضاهایی برای گذران اوقات فراغت دارد و در حقیقت این یک نیاز جامعه است، لذا این استان در پهنه جغرافیایی محدود خود با این مشکل مواجه است. وزارت راه‌وشهرسازی به‌عنوان متولی در شرق استان تهران طرحی را آماده کرده است تا بتواند به نیازهای موجود پاسخ مناسبی بدهد که در این طرح مطالعاتی برای نیازسنجی و گرایش‌ها نیز انجام شده، البته این طرح آغاز کار است و می‌توان از چنین طرح‌هایی برای سایر نقاط استان نیز بهره‌گرفت.»


تعداد بازدید :  415