شماره ۲۰۳۵ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۵ مرداد
صفحه را ببند
گزارش فارن پالیسی از گزینه‌های معاون اولی جو بایدن

با توجه به اینکه جو بایدن در زمینه سیاست خارجی قوی است، خیلی لازم نیست که معاون او در این زمینه قدرتمند باشد. به نظر می‌رسد موقعیت او به‌عنوان مردی سالخورده و سفیدپوست می‌تواند بزرگ‌ترین ضعفش باشد، بنابراین قول او برای انتخاب یک زن به‌عنوان شریک انتخاباتی شاید برای رفع همین کاستی است. اما از آنجا که سیاست خارجی ایالات متحده تا حد زیادی توسط مردان تعریف شده است، بعید به نظر می‌رسد که هیچ‌کدام از زنان کاندیدای بالقوه معاونت ریاست‌جمهوری به اندازه بایدن زمانی که به‌عنوان معاون اوباما انتخاب شد، سابقه‌ای قوی‌ در سیاست خارجی داشته باشند. با در نظر داشتن تمامی آنچه در بالا گفتیم، در ادامه  گزینه‌های احتمالی معاونت رئیس‌جمهوری و مواضع‌شان در حوزه سیاست خارجی آمده است:  

سوزان رایس
رایس از بین همه گزینه‌های احتمالی بایدن برای معاونت، بیشترین تجربه سیاست خارجی را دارد که شامل مواردی همچون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل و مشاور امنیت ملی ایالات متحده است که هر دو مقام را در دوران اوباما برعهده داشت. البته برخلاف سایر کاندیداها، رایس هرگز منصب سیاسی نداشته است. سوابق تحصیلی او تأثیرات مثبت و منفی در شانسش برای انتخاب‌شدن به‌عنوان معاون ریاست‌جمهوری دارد. گفتنی است فعالیت او در دولت اوباما موجب شد که به بایدن نزدیک شود و با او ارتباط صمیمی داشته باشد.

کامالا هریس
هریس در نخستین دوره کاری خود به‌عنوان سناتور آمریكایی عمدتا بر اجرای قانون داخلی متمرکز شد که برجسته‌ترین نمود آن فعالیت به‌عنوان دادستان كالیفرنیا بود. هریس مانند بسیاری از دموکرات‌های کنگره، روسیه را یکی از بزرگ‌ترین موضوعات مربوط به سیاست خارجی آمریکا می‌داند و بارها مداخلات مورد حمایت کرملین در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در‌ سال 2016 را مطرح کرده و هشدار داده است.

الیزابت وارن
وارن نیز در دوره دوم فعالیت خود به‌عنوان سناتور ارشد ایالات متحده از ماساچوست بیشتر بر مسائل داخلی یعنی حمایت از مصرف‌کننده و مقررات بانکی متمرکز شده است. او نسبت به روابط گرم پیمانکاران دفاعی آمریكا و پنتاگون ابراز نگرانی کرده است، بنابراین از این منظر او را می‌توان در تضاد با بایدن دانست، چراکه بایدن در نظر دارد به پیشبرد زیربناهای ساختاری سیاست خارجی آمریكا بپردازد.

تامی داکورث
داکورث، معلول جنگی سابق آمریكاست که در جنگ عراق جنگید و در میان گزینه‌های احتمالی بایدن برای انتخاب، مستقیم‌ترین تجربه را در این زمینه دارد. او همچنین تجربه شخصی بیشتری در جهان در خارج از ایالات متحده نسبت به گزینه‌های دیگر دارد. گفتنی است او در بانکوک متولد شده و هفت‌سال از دوران کودکی خود را در اندونزی گذرانده است.

ول دمینگز
دمینگز که در ‌سال 2017 به‌عنوان عضو مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شد، تاکنون مواضعی نداشته است که در حوزه سیاست خارجی خارج از دایره حزب دموکرات باشد. او عضو کمیته امنیت ملی است. دمینگز در جلسات مهم کمیته امنیت ملی از جمله در بحث تنش‌های آمریکا با ایران پس از ترور ژنرال قاسم سلیمانی غایب بود. شاید این امر به خاطر نقش او در مدیریت ماجرای استیضاح ترامپ بود. 


تعداد بازدید :  383