شماره ۴۶۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۶ دي
صفحه را ببند
یکی از اعضای این باند، قهرمان کشتی آسیا و کشور بود
شکارهای 4سرنشین پیکان آبی‌رنگ در مسیر تهران-کرج

شهروند| وقتی 4بچه‌محل پیمان بستند تا برای پولدار شدن دست به سرقت بزنند هرگز تصور نمی‌کردند بعد از 2ماه زورگیری 700‌هزار تومان به جیب بزنند. این باند که با خودروی پیکان آبی‌رنگ یکی از اعضای گروه سناریوی مسافرکشی به قصد زورگیری را کلید زده بودند بعد از 20 سرقت به دام افتادند. این در حالی است که راننده این خودرو سال‌های متوالی قهرمان کشتی‌فرنگی آسیا و کشور بود.
در لحظات زورگیری چه می‌گذشت
در باشگاه ورزشی با یکدیگر آشنا شدند، بی‌پولی کلافه‌شان کرده بود، یکی از آنها در آستانه ازدواج بود و دیگری خرج خانواده‌اش را می‌داد. با این حال بدترین راه را برای فرار از منجلاب فقر انتخاب کردند. هم‌پیمان شدند تا با خودروی نوید، نقشه‌ای عجیب را اجرایی کنند.
اوایل آبان‌ماه بود که خودروی پیکان آبی‌رنگ با 4سرنشین در کمین مسافران بزرگراه تهران - کرج نشست. طعمه‌های‌شان را از میان مردان انتخاب می‌کردند و وقتی مسافری قصد سوار شدن به خودروی‌شان را داشت یکی از سرنشینان عقب به بهانه این‌که چندمتر جلوتر پیاده خواهد شد مسافران را بین خود و همدستش جای می‌داد. اما چند دقیقه بعد ورق برمی‌گشت و مردان مسافرنما با تهدید چاقو و گاز اشک‌آور، گوشی تلفن و پول‌های مسافرشان را به سرقت می‌بردند و او را در کنار جاده رها می‌کردند.
باند زورگیری در دام پلیس
با اعلام شکایت چند مالباخته به اداره آگاهی تهران، تحقیقات برای دستگیری متهمان آغاز شد تا این‌که اشتباه یکی از اعضای باند آنها را در تله‌ پلیسی گرفتار کرد. وقتی مردان زورگیر کارت عابربانک یکی از طعمه‌هایشان را به سرقت بردند برای دریافت پول‌هایش به مغازه مردی آشنا در محله‌شان مراجعه کردند. مبلغ 800‌هزار تومان کارت کشیدند. همین اشتباه کافی بود تا پرینت حساب‌های مالباخته به دست پلیس افتاد. کارآگاهان اداره آگاهی با مراجعه به مغازه‌ای که آخرین‌بار سارقان از دستگاه پوز آن پول دریافت کرده بودند، توانستند یکی از سارقان را شناسایی کنند. بررسی دوربین‌های مداربسته فروشگاه چهره این سارق را ثبت کرده بود و با همین سرنخ طلایی پرده از سرقت‌های سریالی مسافرنماهای پیکان آبی‌رنگ برداشته شد.
با شناسایی یکی از متهمان پرونده، ماموران آگاهی توانستند اعضای دیگر این باند را هم شناسایی کنند. عملیات دستگیری همزمان اعضای این باند در حالی اجرا شد که هیچ‌یک از آنها هرگز تصور نمی‌کردند در دام قانون گرفتار شوند. با دستگیری 4عضو این باند پرده از نقشه‌های زورگیری‌شان برداشته شد. این مردان زورگیر در رابطه با نحوه ارتکاب جرم‌شان به قاضی نصرتی بازپرس شعبه اول دادسرای جنایی تهران گفتند: «با یک خودروی پیکان آبی‌رنگ به شکار طعمه‌هایمان می‌رفتیم. بین ظهر تا غروب در مسیر تهران - کرج، مسافران را انتخاب می‌کردیم. مسافر را به بهانه این‌که یکی از مسافران تاکسی چندمتر جلوتر پیاده خواهد شد وسط خودمان می‌نشاندیم و در فرصتی مناسب با تهدید چاقو و گاز اشک‌آور اموالش را می‌گرفتیم و از خودرو پیاده می‌کردیم.»
با اعتراف اعضای این باند، به دستور بازپرس نصرتی، پرونده برای روشن شدن دیگر جرایم ارتکابی و شناسایی مالباختگان دیگر در اختیار اداره آگاهی قرار گرفت.
قهرمان کشتی سر از باند زورگیری درآورد
یکی از اعضای این باند که صاحب خودروی پیکان هم بود و در سناریوهای زورگیری نقش راننده تاکسی را ایفا می‌کرد مدعی شد در ‌سال 78 قهرمان کشتی‌فرنگی آسیا در رده نونهالان و در ‌سال 87 قهرمان کشوری شده است.  
  چند‌سال داری؟
20 سال
 چه کاره‌ای؟
لوله‌کشی ساختمان انجام می‌دهم، اما قبلا عضو تیم کشتی‌فرنگی نوجوانان بودم.
  مقام هم داری؟
سال 78 قهرمان آسیا شدم. ورزش و رشته کشتی را خیلی دوست داشتم و همه وقتم را برای تمرین می‌گذاشتم تا این‌که 10‌سال بعد هم در مسابقات کشوری قهرمان شدم.
  چه شد که سر از باند زورگیری درآوردی؟
بی‌پولی و فقر. پدرم خرجم را نمی‌داد
  چطور با همدستانت آشنا شدی و نقشه سرقت را طراحی کردید؟
هر روز برای تمرین به باشگاه می‌رفتم، آنها هم به باشگاه می‌آمدند. با هم درد دل کردیم. همه ما از بی‌پولی خسته شده بودیم تا این‌که نقشه زورگیری به ذهن‌مان رسید. به همین خاطر تصمیم گرفتیم با خودروی من به مسافرکشی برویم و با سوار کردن یک مسافر با تهدید چاقو اموالش را به سرقت ببریم.
    از این سرقت‌ها چقدر گیرت آمد؟
700‌هزار تومان!
    تو قهرمان آسیا و کشور شده بودی چرا راه دیگری را انتخاب نکردی؟
چون پول نداشتم، حتی پول شهریه باشگاه رفتنم را نداشتم. فدراسیون هم هیچ حمایتی از من نکرد. خسته شده بودم.
    پشیمانی؟
خیلی زیاد، من آدم سابقه‌داری نیستم، از طرفی می‌دانم که بسیاری از طعمه‌هایمان از ما بدبخت‌تر بودند.
    از کجا می‌دانی که وضع آنها چه بود؟
گوشی‌های تلفن‌شان قیمتی نبودند و در عابربانک‌ها و کیف پول‌هایشان حتی پولی که قابل برداشت باشد نداشتند.
    حرف آخر؟
پشیمانم. دوست داشتم ورزش و کشتی را ادامه دهم اما   نتوانستم.

دکتر سعید خراط ها مدرس دانشگاه و آسیب شناس اجتماعی
قهرمانانی که پهلوان نیستند

در حالی که در بین افکار عمومی انتظار می رود که ميزان تحصيلات و یا قهرمانی و شهرت  نرخ جرم را کاهش خواهد داد ، آمار سال های اخیر از مجرمان واقعیت تلخی را نشان می‌دهد. در نسل های جدید تحصیلات و به دست آوردن مقام و منصب از اهمیت زیادی برخوردار است  اما این پیش بینی صورت می گیرد که جرایم سنتی جایش را به جرایم مدرن داده است. در واقع برخورداري از تحصيلات بيشتر نوع جرم را تغییر می‌دهد نه اصل جرم را، مانند بسیاری از جرایم اینترنتی ، اختلاس‌ها، جعل مدارک تحصیلی که به طور قطع در پشت همه این جرایم افراد باهوش و تحصیل کرده وجود داشته‌اند. به همین خاطر نمي توان گفت که ميان جرم و سواد و تحصيلات، تضاد وجود دارد. به نظر می‌رسد ارتکاب جرایم خرد در ميان افراد کم سواد جامعه رخ می‌دهد اما جرایم کلان در اقشار تحصیلکرده در حال وقوع است. یعنی بعضی از جرایم به لحاظ ادبی در قشر تحصیلکرده کمتر اتفاق می افتد ، مانند اعتیاد، نزاع .پس شاید که تحصیلات یک عامل بازدارنده افراد برای ارتکاب به جرم است و تعداد جرایم را کاهش خواهد داد اما تحقیقات نشان می‌دهد که این کمیت بر شدت جرم در این قشر افزوده است. یعنی جرایم سنگین در میان افراد تحصیلکرده و یا مشهور به چشم می خورد. یکی دیگر از عوامل تاثیر‌گذار در پیوند جرم و تحصیلات نیز از بین رفتن اخلاق حرفه‌ای است. به طور کلی می‌توان گفت بی اخلاقی در میان اقشار مختلف جامعه نهادینه شده و فرهنگ پهلوانی به فرهنگ قهرمانی منتقل نشده است. پس می‌توان نتیجه گرفت که وقوع جرم مخصوص افراد بی سواد نیست و در حوزه آسیب‌های اجتماعی به نظر می‌رسد که دانشگاه‌ها و یا فدراسیون‌های ورزشی برای تربیت و آموزش دانشجویان و ورزشکاران مسیر اشتباهی رفته‌اند.


تعداد بازدید :  162